Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Grått nytt hår - og ei skåret varmeapparatvifte

Startet av elekTrond, tirsdag 03. januar 2017, klokken 22:07

« forrige - neste »

elekTrond

2017-01-01: Med blanke ark og farvestifter tel, lar jeg Thåström sette et ord eller tre for dagen:  :-X
https://youtu.be/Ea7yzGQ9uB4?t=84

Det var første gangen for meg. Brått finner jeg det for godt å flotte meg til. Det er tross alt nyttårsaften bare én gang i året. Etter ordre fra Michael Krohn gjør jeg ovnen klar og skrur krana på fullt. Forvarmet og med nesten full ladning innabords, koster jeg på meg å kjøre varmeapparatet på full prupp. Ja, ikke helt helMAX da. Man har da måtehold må vite.

Liflige, frekvensmodulerte toner fra eteren overdøver taktfast den gamle, trofaste kupévifta som surrer og går, oppunder det mattgrå instrumentpanelet av simpel hardplast fra det fjerne østen. Milene renner på der det bærer nedover en isete bygdeveg. Vel nede fra Innavlsbygda med sjølrespekten i behold, svinger jeg inn på gamlevegen hvor trafikken fort letner. Om humøret ikke er på topp fra før av, stiger det fort nå. For gamlevegen er morsomt svingete og vel verdt et par streker på batteriet. *draStiftenOverPlata* En stakket stund tror jeg det bare er Øystein Sunde's Motorsag-pønk som sager opp inventaret..  :o
'13 Mjau

elekTrond

2017-01-02: Peller ut viftemotoren etter å forsikret meg om at lyden fortsatt er der. Tester igjen. Ingen ulyder når den er løs. Snurrer forsåvidt lett rundt og virker fast og fin. Putter den oppi igjen. Lyden er der igjen. Låter som ei godt brukt PSU/CPU/GPU/GFX vifte som er på tur til å ta kvelden.

Demonterer igjen og ser nærmere på den. Kun én synlig skrue. Skjer ingenting når jeg løsner den. Viftetrommelen er nok krympepasset på spindelen, så den lar jeg være. Prøvde en gang å dore løs en propell fra en Vovvo 240 i skrustikka. I stedet for å slå løs akslingen, slo jeg i filler motor-krybba av støpegods.  :-[




I i-MiEV katalogen hos partsouq.com, under HEATER,A/C & VENTILATION - HEATER UNIT & PIPING, peker kode 86218 til følgende:
7802A194 - FAN & MOTOR KIT,HEATER (ALL), eller
7802A212 - FAN & MOTOR KIT,HEATER (LHD)
Jeg får ikke treff på delenummeret, så jeg sender i veg et ebrev.
'13 Mjau

elekTrond

2017-01-03: Decisions, decisions... partsouq.com sier at de ikke får tak i det hele tatt. I tillegg virker pollenfilteret på samme delefilm å være sluttsolgt eller utgått hos deres grossist.

(Noen) alternativer:

       
  • Support your local mafia!
  • Høggeri å høggera: 850-940 oljedollars (Er du heldig får du PWM transistoren med på kjøpet. ("Motstand" på høggersk.))
  • Ebay: US $314.57 (~ NOK 2.900,-ish) for en OEM Mitsubishi 7802A212 HVAC Blower Motor
Meanwhile... at the ebay:
Kan nesten ikke vente til jeg får sjekket hva det koster å støtte den lokale mafiaen. Nei vent, jeg har jo "glemt" å betale årets kontigent. Uff da, det var jo klønete av meg.  ::)

Noen som har andre kilder, delenumre etc? Alle tips blir belønnet i himmelen. Inntil videre får jeg greie meg med lite varme og/eller ta tråkkemopeden.

PS! Kjøper du per pall på alibaba får du dem for $5-20,-/stk!  :P
'13 Mjau

Ballemann

Det står flere imiev m/søstre på norske huggerier, men mange er dårlig på delenr da det tar alt for lang tid pr del, ring litt rundt å hør :)
Renault Twizy 2014 (Solgt)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013
Hjemmelaget EL trøsykkel, 2000w, 20A

elekTrond

Pokker Preben! Jeg glemte toni.... jeg mener, æsj.  ::) Jeg glemte visst å ta med noen linjer fra myimiev-tråden:
[...]

Pic: Heater fan motor from a wrecked '14 Peugeot Ion triplet with a claimed, low 6,241 km on the ODO. Quote: NOK 940,- incl. VAT, or ~U$D 110.- NB! This one is without the PWM power transistor.

I have tried the local .no wreckers. They all ask a U$D 100-150,- for a 2-5 year old fan. Some are with, some without the power transistor. Even a 10-15 year old Lancer or Carisma fan motor was $70 or so, at a random wrecker.
2017-01-03: VARMEAPPARAT MOTOR til MITSUBISHI I-MIEV, 2010->>
2017-01-03: VARMEAPPARAT MOTOR til PEUGEOT ION, 2011->>



Lost in translation, som de sier i omtalen av USDM i-MiEV'en.  ;D

Takk for tipset, Ballefjes. Har epostet (og fått svar fra) en håndfull høggere som ikke har lagt ut priser på delene sine. Hvis jeg ikke finner en ny til rett pris, har jeg både den '14 vifta på bildet samt en '11 delebil på en ladnings avstand. Eller en '15 med 25' km på seg. Den krever dog en hurtiglading eller to hver veg i følge http://www.jurassictest.ch/GR/. Må nok kompensere for vintertid oppå der igjen.
'13 Mjau


elekTrond

Tja. Når de ikke vil ta rusten vinduspusserarm foran eller slapp vinduspusserarm bak på garanti, regner jeg med at ei fire år gammal vifte også regnes som slitedel. Dessuten/dessverre(?) valgte jeg å sette de 9.000 kronene for resterende servicer inn på kontoen for framtidige utgifter. Det blir jeg visst straffet for nå. :p
'13 Mjau

alda

Sitat fra: elekTrond på onsdag 04. januar 2017, klokken 21:30
Tja. Når de ikke vil ta rusten vinduspusserarm foran eller slapp vinduspusserarm bak på garanti, regner jeg med at ei fire år gammal vifte også regnes som slitedel. Dessuten/dessverre(?) valgte jeg å sette de 9.000 kronene for resterende servicer inn på kontoen for framtidige utgifter. Det blir jeg visst straffet for nå. :p
Fin historia detta, men är ganska säker på att du hade fått detta fixat på garantin... Om säljare hade motsatt sig detta hade jag stått på mitt och inte gitt meg - soleklar garantisak.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

elekTrond

Ja, det er kanskje verdt et forsøk. Spørsmålet er når en litt sliten varmeapparatmotor går over fra produksjonsfeil til å være en utslitt slitedel?

Jeg kjøpte ikke bilen der, men privat av noen som kjøpte ny av MF Asker & Bærum. Det blir for langt unna. I tillegg valgte jeg å kutte i beskyttelsespengene etter at jeg ble gjort oppmerksom på at første eier hadde misligholdt fristene i garanti/serviceregimet. Teknisk sett er garantien brutt, men de pleier etter eget utsagn å være medgjørlige med saker som ikke kunne bli oppdaget på service.

Så langt har de vært imøtekommende og tatt inn bilen for diverse reklamasjon. Til og med da jeg reklamerte på at radioen jevnlig hopper tilbake til kanalvalg #1 når jeg bytter kanal. De fant forresten ingen feil på radioen akkurat da. Typisk.
'13 Mjau

TB

Sitat fra: elekTrond på torsdag 05. januar 2017, klokken 16:00
Jeg kjøpte ikke bilen der, men privat av noen som kjøpte ny av MF Asker & Bærum. Det blir for langt unna. I tillegg valgte jeg å kutte i beskyttelsespengene etter at jeg ble gjort oppmerksom på at første eier hadde misligholdt fristene i garanti/serviceregimet. Teknisk sett er garantien brutt, men de pleier etter eget utsagn å være medgjørlige med saker som ikke kunne bli oppdaget på service.

Så langt har de vært imøtekommende og tatt inn bilen for diverse reklamasjon. Til og med da jeg reklamerte på at radioen jevnlig hopper tilbake til kanalvalg #1 når jeg bytter kanal. De fant forresten ingen feil på radioen akkurat da. Typisk.
Om årsaken til at feilen har oppstått er manglende service vil forhandler ha ein god sak. Typisk feil er manglande oljeskift på fosilbil som fører til motorhavari.

Det er meg bekjent ingen servicepunkt på kupè - anna enn prøvekjøyring av bilen. Då skal vifta fungere, uten spesielle ulyder.. Når lyden no har oppstått bør dette være ein feil som bør bli retta.

Unntak vil være om årsaken er at det har komme noko inni vifta, og fysisk skada den. Typisk om pollenfilter er fjerna slik at det er passering inn.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Mr.Zero

En kupévifte som paier før de fylte fem år (og under 100.000km), ja det er en klar garantisak.
At du får avslag på bytte av viskerarm pga noen bobler i lakken, ja det er nok innafor da de tre årene lakkgarantien gjelder er passé.
Enkelte firmaer gir litt mere goodwill enn andre, men da skal kundeforholdet være godt og servicer fulgt etter boka. :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

erik e

#11
Enig. Helt klart garanti. Tror at hos Motor Forum ville de tatt dette på garanti uten spørsmål. Det er noe som "skurrer" i denne saken. ????
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elekTrond

Den skurrelyden du hører, Erik, kommer nok fra meg.  ;D Er bare ikke godt vant med såpass nye biler, med garanti og sånt der.  :P På fredag stakk jeg innom Sulland og sa jeg kanskje hadde en garantijobb til de. Jeg spurte så om de kunne bli med ut og lytte. Fikk i stedet en ledig time mandag, som jeg var på i dag. De ville utelukke at noe annet subbet innpå.

I helga var jeg på en sju + sju mil lang tur, hvor jeg ikke klarte å reprodusere den verste ulyden. Før avreise tok jeg ut pollenfilteret for første gang, for å se at det virkelig ikke hang noe fremmedlegemé fra f.eks. et ødelagt pollenfilter etc. Da oppdaget at jeg så rett ned på den mølleformede vifta. Ikke noe der som ikke skulle være der. Vifta roterte greit med fingermakt uten skraping eller ulyd, likedan som da jeg hadde vifta ute av bilen. Monterer alt igjen.

På tur nedover lot jeg varmen stå på fullt med vifta på første hakk, hele vegen. Da jeg kom fram fikk jeg to andre til å bedømme (u)lyden, men de mente det ikke var så verst. Oppover igjen hadde jeg satte jeg alt på full guffe (uten MAX) den første halvtimen uten at det kom skjærende ulyder. Men vifta kunne fortsatt høres, med moderat volum på radioen.

2017-01-09: Før timen i dag ba jeg en studievenn med en ett år eldre bil om å høre på min. Han sa at min bråker noe mer enn hams, og lot meg få høre forskjellen. Med pollenfilteret og filterluka vekke, syntes han først det låt som om noe lå innpå vifta og subbet, noe det ikke gjør. Men han mente jeg nok kunne kjøre en stund til og se det an. I hvert fall plagde det ikke ham noe voldsomt.

Ved oppmøte fortalte jeg at den kraftige ulyden "dessverre" har gitt seg, men at det fortsatt er litt lyd fra selve motoren. En hyggelig tekniker kunne ikke høre noe ulyd, men han fikk lydbildet til å endre seg ved å knakke litt på motorhuset. Det har visst hendt at trøstelageret (thrust bearing?) svikter, slik at ankeret "faller ned" og skraper mot bunnen av motorhuset. Han opplyste forøvrig at de hadde skiftet noe sånt som én viftemotor på kanskje ti år. Uten å slå opp dagspris, mente han at slike lå på 5-6 tusen hos dem. Vi ble enige om å avvente til det eventuelt oppstår igjen, noe jeg forsåvidt ymtet frampå om sjøl - framover å betale for en time med "ingen feil funnet".

Angret så klart allerede på veg ut porten, da jeg syntes det surret litt i overkant mye fra varmeapparatmotoren. Kanskje enda mer enn mens han holdt på, sjøl etter at filter, luke og hanskerom var på plass igjen. Men men, butt butt. Kan hende det bare er meg som er overoppmerksom på det akkurat nå. Får håpe det ikke skjærer seg igjen før mildværet kommer. :)
'13 Mjau

alda

Sitat fra: elekTrond på mandag 09. januar 2017, klokken 22:02
Den skurrelyden du hører, Erik, kommer nok fra meg.  ;D Er bare ikke godt vant med såpass nye biler, med garanti og sånt der.  :P På fredag stakk jeg innom Sulland og sa jeg kanskje hadde en garantijobb til de. Jeg spurte så om de kunne bli med ut og lytte. Fikk i stedet en ledig time mandag, som jeg var på i dag. De ville utelukke at noe annet subbet innpå.

I helga var jeg på en sju + sju mil lang tur, hvor jeg ikke klarte å reprodusere den verste ulyden. Før avreise tok jeg ut pollenfilteret for første gang, for å se at det virkelig ikke hang noe fremmedlegemé fra f.eks. et ødelagt pollenfilter etc. Da oppdaget at jeg så rett ned på den mølleformede vifta. Ikke noe der som ikke skulle være der. Vifta roterte greit med fingermakt uten skraping eller ulyd, likedan som da jeg hadde vifta ute av bilen. Monterer alt igjen.

På tur nedover lot jeg varmen stå på fullt med vifta på første hakk, hele vegen. Da jeg kom fram fikk jeg to andre til å bedømme (u)lyden, men de mente det ikke var så verst. Oppover igjen hadde jeg satte jeg alt på full guffe (uten MAX) den første halvtimen uten at det kom skjærende ulyder. Men vifta kunne fortsatt høres, med moderat volum på radioen.

2017-01-09: Før timen i dag ba jeg en studievenn med en ett år eldre bil om å høre på min. Han sa at min bråker noe mer enn hams, og lot meg få høre forskjellen. Med pollenfilteret og filterluka vekke, syntes han først det låt som om noe lå innpå vifta og subbet, noe det ikke gjør. Men han mente jeg nok kunne kjøre en stund til og se det an. I hvert fall plagde det ikke ham noe voldsomt.

Ved oppmøte fortalte jeg at den kraftige ulyden "dessverre" har gitt seg, men at det fortsatt er litt lyd fra selve motoren. En hyggelig tekniker kunne ikke høre noe ulyd, men han fikk lydbildet til å endre seg ved å knakke litt på motorhuset. Det har visst hendt at trøstelageret (thrust bearing?) svikter, slik at ankeret "faller ned" og skraper mot bunnen av motorhuset. Han opplyste forøvrig at de hadde skiftet noe sånt som én viftemotor på kanskje ti år. Uten å slå opp dagspris, mente han at slike lå på 5-6 tusen hos dem. Vi ble enige om å avvente til det eventuelt oppstår igjen, noe jeg forsåvidt ymtet frampå om sjøl - framover å betale for en time med "ingen feil funnet".

Angret så klart allerede på veg ut porten, da jeg syntes det surret litt i overkant mye fra varmeapparatmotoren. Kanskje enda mer enn mens han holdt på, sjøl etter at filter, luke og hanskerom var på plass igjen. Men men, butt butt. Kan hende det bare er meg som er overoppmerksom på det akkurat nå. Får håpe det ikke skjærer seg igjen før mildværet kommer. :)
Detta höres ju ut som samma problem jag har med min 2015 C-Zero, skrev om det i en annan tråd här. Har også den irriterande ljuden från värmepumpen (kommer bara när man sätter på värmen, har ingenting med vifta att göra). Ett svagt "surrande" som inte har varit där förr... Men värmen kommer ju som den skal...skal ta det upp på service senare i år så får vi se om något blir gjort.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Bletch

Hiver meg på denne tråden... Først, har problemet blitt løst?

Så, har en brukt 2011 Miev, og irriterer meg over en skarp/høyfrekvent summe/drrrre-lyd fra varmeapparatet. Høres ikke helt ut som en dårlig vifte. Mer den lyden man hører fra en trafo.
Den vanlige suselyden fra viften øker om jeg skrur opp farta, men den summelyden er der hele tiden i mer eller mindre grad. Høres særlig godt på kvelden når det er stillere ute, og er høy nok til at JEG hører den når radio står på.

Var innom Motor Forum og fikk en der til å lytte men han mente ikke han hørte noe uvanlig. Men det var masse industristøy der og lyden var selvsagt mye lavere akkurat da.

Har noen dager igjen av garanti og vet ikke helt hva jeg skal gjøre..

Er dette en normal lyd på disse?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA