Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gul varsellampe høyspenning

Startet av bobakka, tirsdag 03. januar 2017, klokken 19:35

« forrige - neste »

bobakka

I dag kom turen til meg hvor den gule lampen lyste.
Jeg har vært bortreist i en uke og batteriet har blitt kaldt.
Jeg målte 2.2 grader i Canion litt etter at den gule lampen begynte å lyse.
Jeg kjørte noen km, ladet og brukte kupevarmer.
I kveld nådde temperatur 12 grader.
Den gule lampen har kommet og gått litt i dag, og i kveld har den vært slukket et stund.
Jeg fant en gammel tråd med dette:

Sitat fra: tomrh på mandag 02. mai 2016, klokken 09:40
Noen tidligere opplevelser med batteriproblemer:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21629.msg412151.html#msg412151
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20141.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8908.0.html

Jeg har lest trådene men får ingen klar oppfatning av hva som egentlig er feil og løsningen når lampa lyser.
Noen som har opplevelser de vil dele?

iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

erik e

Tips. Sving innom din forhandler og få sjekket feilkoder . Tror ikke det har noe med temp. og gjøre. Det er jo ikke kaldt.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

bobakka

Er det slik at feilkodene ligger der selv om lampa har sluttet å lyse?
Trenger jeg å bruke merkeforhandler - eller vil det også gå med mitt favorittverksted bare de har en generell diagnoseenhet?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

elekTrond

DTC (feilkoder) blir liggende. I hvert fall en stund. De som har en M.U.T.-3 kan nok lese av det meste. På Sulland Gjøvik brukte de en bærbar PC med Mitsubishi-logo. Det er forresten en versjon SEW16061-00 de har. Jeg fikk lest ut det som var av historiske feilkoder og meldinger. Det ble bare syv (sju) A4 ark.  :o ;D

Det jeg var ute da gjaldt en dårlig date med en hurtiglader og det så slik ut(drag):
System
Name
SCC/DVC/
DiagDataBaseID
DTC
(diagTroubleCode(s))
EV-ECUEV_D7400000P1AFA
P1A12
OBC(No CBF)39
System NameNameMalfunction
Condition
EV-ECUquickChargerReadyTimeout
OBC abnormal stop
Stored
Stored
OBCPFC outputVoltageFailStored

Ulempen, som teknikern sjøl sa, er at feilkodene ikke blir datostemplet i trillingene. Ergo vet ingen om OBC meldingene kom samtidig som EV-ECU eller ei.
'13 Mjau

elekTrond

Her forleden kom jeg over denne lite brukte iCarsoft i970 for Peugeot og Citroen feilkodeleseren på FINN. Selger ramser opp diverse nyttig som:

       
  • Modell støtte:
    • iON (2012‐>)
    • C‐ZERO (2012‐>)
  • System støtte for Peugeot:
    • Rain and brightness sensor
    • Instrument panel
    • ABS or ESP ECU
    • ABS/traction control
  • System støtte for Citroen:
    • Services module
    • Rain sensor/Brightness
    • Electric machine management ECU
    • Traction battery cell management ECU
    • Display or telematics
    • Onboard charger of the traction battery
    • Passenger compartment compartment air heanting
    • Air conditioning compressor
    • Instrument panel
  • OBD2 funksjoner:
    1. Leser feilkoder
    2. Sletter feilkoder
    ...
    7. On-Board Monitoring - Denne funksjonen kan brukes til å lese resultatene av on-board diagnostiske overvåkings tester for spesifikke komponenter / systemer.
    ...
    9. Vehicle Information - Alternativet viser kjøretøyets identifikasjonsnummer (VIN), kalibreringsverifiseringsnummerverification (CVN), og annen informasjon av testbilen.
    10. Leser generiske (P0, P2, P3, og U0), produsent spesifikke (P1, P3, og U1) koder og ventende koder.
    11. Slukke sjekk motoren lys (MIL), slette feilkoder og nullstille monitorer.
    12. Les live-PCM datastrøm.
    ...
    15. Leser periodiske feilkoder (DTC).
    16. Leser permanente feilkoder (DTC).
    17. Feilkode oppslag (DTC søk).
    ...
    22. Se & Graf live data i farger med lynrask oppdateringsfrekvens for bedre graf og levende dataavlesning.
Noen som har maken eller noe lignende? Har lenge tenkt på at jeg skulle hatt en M.U.T.-3 slik at jeg slipper å reise på merkeverkstedet for sånne enkle unødvendige ting som å resette servicelampa.
'13 Mjau

erik e

Er ikke "Merkeverkstedet" ditt " Favorittverksted"? Fy deg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

kaiat

Sitat fra: elekTrond på tirsdag 03. januar 2017, klokken 23:24
Her forleden kom jeg over denne lite brukte iCarsoft i970 for Peugeot og Citroen feilkodeleseren på FINN. Selger ramser opp diverse nyttig som:

       
  • Modell støtte:
    • iON (2012‐>)
    • C‐ZERO (2012‐>)
  • System støtte for Peugeot:
    • Rain and brightness sensor
    • Instrument panel
    • ABS or ESP ECU
    • ABS/traction control
  • System støtte for Citroen:
    • Services module
    • Rain sensor/Brightness
    • Electric machine management ECU
    • Traction battery cell management ECU
    • Display or telematics
    • Onboard charger of the traction battery
    • Passenger compartment compartment air heanting
    • Air conditioning compressor
    • Instrument panel
  • OBD2 funksjoner:
    1. Leser feilkoder
    2. Sletter feilkoder
    ...
    7. On-Board Monitoring - Denne funksjonen kan brukes til å lese resultatene av on-board diagnostiske overvåkings tester for spesifikke komponenter / systemer.
    ...
    9. Vehicle Information - Alternativet viser kjøretøyets identifikasjonsnummer (VIN), kalibreringsverifiseringsnummerverification (CVN), og annen informasjon av testbilen.
    10. Leser generiske (P0, P2, P3, og U0), produsent spesifikke (P1, P3, og U1) koder og ventende koder.
    11. Slukke sjekk motoren lys (MIL), slette feilkoder og nullstille monitorer.
    12. Les live-PCM datastrøm.
    ...
    15. Leser periodiske feilkoder (DTC).
    16. Leser permanente feilkoder (DTC).
    17. Feilkode oppslag (DTC søk).
    ...
    22. Se & Graf live data i farger med lynrask oppdateringsfrekvens for bedre graf og levende dataavlesning.
Noen som har maken eller noe lignende? Har lenge tenkt på at jeg skulle hatt en M.U.T.-3 slik at jeg slipper å reise på merkeverkstedet for sånne enkle unødvendige ting som å resette servicelampa.

Jeg har en i907 til fossil-Renault'ene mine. Funker fint, om enn litt tungvinn å finne fram i menyene. Men du skulle kanskje ha en i909 i stedet? Den er for Mitsubishi (og Mazda). http://www.icarsoft.com/web/icarsoftus/allproducts/mazdascantools/2012/201212/2012122912256kg3yn_1.html

elekTrond

#7
@erik e: Du siktet kanskje på bobakka, men jeg er mitt eget verksted. Da får jeg også stort sett de tilbakemeldingene jeg vil høre.  :P *f9z*

@kaiat: A ha! Kun 1120,- med frakt fra ebukta. Ser også på en i810 til Mitsubishi på dotuben nå, hvor den viser live data fra bilen. Ser også på en noe gammelmodig 1Mitsubishi MUT3 Demo Video All Package List With Coding/Programming Function. Eller Mitsubishi MUT-3 | Pitfalls when buying a MUT-III Diagnostic & Programming Scanner. Den ser noget gammelmodig ut. Kanskje industriell er et penere ord? Men nå sporer jeg noe grådig av her!  ::)

ONTOPIC!
@bobakka: Hvis du får lest ut feilkodene på verksted eller med en slik M.U.T.-III til 1120,-, på ebukta eller FINN, kan du lese deg fram til hva de betyr her. Jeg antar at du har en '10/11 i-MiEV og plukker en random Code No. P0562: Battery voltage (low voltage) fra lista. Den utløses av <7 eller <9 volt til EV-ECU, spesielt når bilen har stått  parkert lenge, gjerne med tenninga på.
PROBABLE CAUSES

       
  • Malfunction of the auxiliary battery
  • Loose auxiliary battery terminal
  • Damaged wiring harness or connector(s)
  • Malfunction of the DC-DC converter
  • Malfunction of the EV-ECU
Det kan være greit å studere '12 og '13 manualene også da det står litt forskjellig i de fra år til år. Du finner feilkodene i Workshop Manual, i de relevante kapitler. En tenkt feil fra WM\MY13\54D-ELECTRIC MOTOR UNIT AND TRACTION BATTERY\EV-ECU|EMCU kan være Code No. P1B15: EV-ECU 2 (abnormal voltage) kan være defekt EMCU eller EV-ECU, men også krøll på CAN bussen.

I 54D-ELECTRIC MOTOR UNIT AND TRACTION BATTERY\BATTERY MANAGEMENT UNIT (BMU) AND TRACTION BATTERY\
INSPECTION CHART FOR DIAGNOSIS CODE\ er det enda mere snacks å fordype seg i.

54D\ON BOARD CHARGER (OBC) /DC-DC CONVERTER\ Code No. P1C06: DCDC IGCT Voltage Abnormal kan skyldes lav spenning eller dårlig kontakt på f.eks. 12V batteriet. Du får READY lampe, men DC-DC invertern settes ut av drift.

Veldig greit å ha evt. koder klare først. :)

EDIT: Redigerte bort auto-embed youtube URL'ene.
'13 Mjau

erik e

Ooooops,min lyste også i dag. Slo av og på igjen. Alt OK.  Men nå er det snart kaldt. ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

bobakka

#9
Sitat fra: elekTrond på onsdag 04. januar 2017, klokken 21:17

ONTOPIC!
@bobakka: Hvis du får lest ut feilkodene på verksted eller med en slik M.U.T.-III til 1120,-, på ebukta eller FINN, kan du lese deg fram til hva de betyr her. Jeg antar at du har en '10/11 i-MiEV og plukker en random Code No. P0562: Battery voltage (low voltage) fra lista.

Den utløses av <7 eller <9 volt til EV-ECU, spesielt når bilen har stått  parkert lenge, gjerne med tenninga på.

Veldig greit å ha evt. koder klare først. :)



elekTrond - dette var ekstremt nyttig! Takk for info.

Situasjonen var nemlig at batterispenningen var nede i under 7 eller ihvertfall under 9V.
Jeg har et voltmeter plugget til sigarettenneren så jeg kan følge med.
Jeg lurer på om problemet egentlig er at en kombinasjon av gammel / dårlig batteri, at OBD leseren trakk strøm i en uke og muligens at døra ble stående på gløtt en natt.

Jeg har en 2011 modell som har gått 120 000 km.
Da jeg startet opp mandag morgen fikk jeg ikke starte pga dårlig batteri og jeg leste av ned mot 7V på voltmeteret.
Jeg satte både på 12V batteri lader og hovedbatteri lader, og etter 10 min startet den uten problemer.

Varsellampa dukket først opp tirsdag morgen, forsvant utover tirsdag, kom igjen i går (onsdag) kveld, slukket i dag tidlig og dukket opp igjen da jeg parkerte på jobb i dag.

Jeg sjekket med MotorForum lokalt og de skal ha 500 kr for å lese ut feilkodene.

Det som ikke er logisk og som jeg lurer på er:
1. Hvorfor dukket lampa opp et døgn etter at batterien var under 9 eller 7V?
2. Hvorfor slår lampa seg på og av ganske (etter mine begreper) tilfeldig?
3. Hvorfor forsvinner ikke lampa for godt når batteriet er OK igjen (nå er det over 12V)

Har elekTrond noen forslag her?

Hvis dette ikke er alvorlig virker det som et god løsning for meg å kjøpe et MUT-3 instrument istedet for å gå til Motorforum hver gang det er lyser en lampe uforklarlig.

iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

elekTrond

Kjøp den i909'en på ebay du, bruk den, fiks feilen og skriv et resymé her, slik at jeg får en idé om det er noe for meg. :p

Jeg baserer meg på at ingenting skal ryke på denne bilen. Jeg har nittini andre problemer, og forbruksbilen er ikke et av de. *bank i dashbordet* Har grådig lyst på en STN1110/2110 og Canion, men jeg tok ikke hull på studielånet for å sitte med nesa i et display. Jeg skal kjøre "gratis" fra A til B, og helst til A igjen. Gjerne med "ASC OFF" og fjernlys ON".

Jeg mener at slike dingser er som paraplyer. Har du den med deg, regner det ikke.
Sitat fra: bobakka på torsdag 05. januar 2017, klokken 11:40
[...] Jeg lurer på om problemet egentlig er at en kombinasjon av gammel / dårlig batteri, at OBD leseren trakk strøm i en uke og muligens at døra ble stående på gløtt en natt. [...] Varsellampa dukket først opp tirsdag morgen, forsvant utover tirsdag, kom igjen i går (onsdag) kveld, slukket i dag tidlig og dukket opp igjen da jeg parkerte på jobb i dag.
[...]
Det som ikke er logisk og som jeg lurer på er:
1. Hvorfor dukket lampa opp et døgn etter at batterien var under 9 eller 7V?
2. Hvorfor slår lampa seg på og av ganske (etter mine begreper) tilfeldig?
3. Hvorfor forsvinner ikke lampa for godt når batteriet er OK igjen (nå er det over 12V)
Du er systematisk og grundig til å logge hendelser. Det er bra. Her kommer enda et sveiseblindt skudd i fylla:
1. Aner ikke.
2. Lade/hvile-spenningen på 12V batteriet følger gjerne kjøre- og lademønsteret ditt. Da du begynte å kjøre igjen etter ei ukes fravær, mater DC-DC inverteren <80A inn på 12V batteriet. Da stiger nødvendigvis spenningen . Når du og bilen tar kvelden, synker hvilespenningen igjen. Sånn kan det ligge og vakle rundt grensepunktene for når en feilkode skal trigges.

3. Jeg gjetter veldig ukvalifisert på at det har oppstått så mye vakkel over en gitt tidsluke, at bilen velger å lagre feilkode permanent (vs. pågående/pending), slik at lampa lyser vedvarende og du "tvinges" til å oppsøke profesjonell hjelp. Til bilen altså.

Ymse fossilvarmere går i lockout etter tre påfølgende, mislykkende startforsøk. Dette er en ren sikkerhetsmekanisme mtp. fare for brann, kvelning eller totalhavari. Litt som med pipebrann, gror også brennkamrene igjen av sot og koks.

Nei, fort deg og handle feilkodeleser du. Den betaler jo seg selv etter to slike lamper á kr 500,-.

PS! Fint om du vil lese deg opp på hva det innebærer at bilen måler og lagrer hhv. <7 og <9 V. Jeg brukte ikke tid på å skjønne forskjellen.
'13 Mjau

kaiat

@bobakka: Målte du batteriet med et vanlig voltmeter også? Jeg har en liten mistanke om at det kan være dårlig kontakt på batteripolene. Dette er også opplyst i servicemanualen som en mulig årsak til slike batteriproblemer. Det kan også være noe rusk i ei kabelmatte et sted, kanskje et koblingsstykke som står utsatt til for fukt eller lignende.

bobakka

Er på vei til å resignere.

Jeg får ikke ladet i kveld og den gule lampa lyser kontinuerlig.
Jeg har prøvd å lade mange ganger, jeg har prøvd å lade 12V batteriet, jeg har prøvd å koble av 12V batteriet noen minutter. Men fånyttes. Hver gang jeg kobler på laderen så klikker det etter en stund i et rele og laderen slutter å lyse oransj. Vifta som vanligvis varsler lading starter ikke.

Regner med at jeg har nok strøm til å komme til Motorforum i morgen - så den blir nok der til vi finner årsaken.

Har en mistanke om at det er alvorligere enn dårlig 12v batteri.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

elekTrond


       
  • Har du sjekket selve 12V batteriet, om det har det bra?
  • Hva skjer hvis du erstatter/fjerner batteriet og hekter 12V ladern direkte til bilen? At du bypasser det helt, uten at det er i elektrisk kontakt med bil og lader. Hva skjer da?
  • Står bilen inne eller ute? Hvis det brått ble kaldere hos deg slik det ble i Innlandet i dag, hjelper heller ikke det på kaldstartegenskapene til et halvslitent og kanskje frossent syrebatteri (12V).
  • Er det skrupropper på ditt 12V batteri, slik at du kan peile og evt. etterfylle batterivatn?
  • Har du 12V lader med avsulfatiseringsfunksjon? Et (fem år) gammalt 12V batteri kan godt lade og vise fram god hvilespenning, mens det er så sulfatisert at det ikke orker å verken gi fra seg eller ta i mot særlig strøm.
'13 Mjau

erik e

Syntes det er dårlig gjort og "plage" Motor Forum med en slik " problem" jobb.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA