Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester i media

Startet av tuono, tirsdag 03. januar 2017, klokken 10:23

« forrige - neste »

tuono

Ser at Dagbladet har kjørt "duell" Ioniq Vs i3
http://www.dagbladet.no/tema/elektrisk-folke-duell-vi-testet-hyundai-ionic-og-bmw-i3/66585602
Har ikke tilgang, men ser at de triller 5 og 6 på terningen.

Crown

Sitat fra: tuono på tirsdag 03. januar 2017, klokken 10:23
Ser at Dagbladet har kjørt "duell" Ioniq Vs i3
http://www.dagbladet.no/tema/elektrisk-folke-duell-vi-testet-hyundai-ionic-og-bmw-i3/66585602
Har ikke tilgang, men ser at de triller 5 og 6 på terningen.

6 på Ioniq, 5 på BMW. Det morsomme er at Ioniq hadde bedre rekkevidde hele tiden, på tross av at I3 på papiret skal ha 30km mer. I tillegg kostet Ioniq'en de testet 100k mindre enn I3 :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

tuono

i3 fremstår som en snerten liten bil. Spesielt for pendling/bykjøring. Men det virker som om at de sliter på landevei med litt sporete vinterføre. Lurer på om det er sporvidden som rett og slett ikke "passer". Har et par-tre faste i3 som passeres hver morgen på tur til jobb. Spesielt når det er litt vanskelige forhold/dårlig brøytet, så kjører de markant sakte i forhold til øvrig trafikk.

moby666

Imponerende at hyundai knuser bmw, ikke dagligdags i fossil verden, men som elbil er det klasseforskjell

turfsurf

Sitat fra: tuono på tirsdag 03. januar 2017, klokken 11:34
i3 fremstår som en snerten liten bil. Spesielt for pendling/bykjøring. Men det virker som om at de sliter på landevei med litt sporete vinterføre. Lurer på om det er sporvidden som rett og slett ikke "passer". Har et par-tre faste i3 som passeres hver morgen på tur til jobb. Spesielt når det er litt vanskelige forhold/dårlig brøytet, så kjører de markant sakte i forhold til øvrig trafikk.
Sporvidden på i3 er ikke veldig unormal. Men har man ikke traction modus på, så kan det fort gå sakte på snø/slapseføre. Veldig aggressiv antispinn.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ProsjektX

Testen i Dagbladet kunne vært litt mer inngående, men raskt oppsummert så vinner Ioniq på rekkevidde i testløypa deres, gjort samtidig, 193km vs 186km. Virker som om løypa er kjørt flere ganger. Ioniq er overlegen på pris. Også støydemping i Ioniq nevnes som bedre, og hurtiglader raskere.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

EspenM3

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. januar 2017, klokken 19:12
Sitat fra: tuono på tirsdag 03. januar 2017, klokken 11:34
i3 fremstår som en snerten liten bil. Spesielt for pendling/bykjøring. Men det virker som om at de sliter på landevei med litt sporete vinterføre. Lurer på om det er sporvidden som rett og slett ikke "passer". Har et par-tre faste i3 som passeres hver morgen på tur til jobb. Spesielt når det er litt vanskelige forhold/dårlig brøytet, så kjører de markant sakte i forhold til øvrig trafikk.
Sporvidden på i3 er ikke veldig unormal. Men har man ikke traction modus på, så kan det fort gå sakte på snø/slapseføre. Veldig aggressiv antispinn.

Den er,uansett hvordan man snur på det, kort,smal og høy. Ingen biler med den beskrivelsen er superbra på drittføre. Sånn er det bare.

Yoak

Noen la den ut på Facebook. Her er teksten:
Her er teksten fra Dagbladet:Ioniq er lansert som et trekløver, ettersom bilen lanseres med tre valgfrie drivlinjer. Den kan fås som hybrid, ladbar hybrid, og som elbil. Det er naturlig nok sistnevnte vi her har testet.
På papiret har Ioniq EV en rekkevidde på 28 mil, basert på NEDC-testene.
Identiske biler
Dette er noe kortere enn det som oppgis for BMW i3, men det interessante er at de amerikanske EPA-testene oppgir lengre rekkevidde på Ioniq enn for i3, til tross for at bilene er identiske på andre siden av dammen.
Det interessante ved dette er at også vi fikk et klart resultat i favør av Ioniq. Bilene ble kjørt samme rute, og samtidig.
Hver gang kom Ioniq lengst, og testresultatet i vår test ble 193 kilometer for Ioniq, mot 186 kilometer for i3.
Letthåndterlig
Ioniq har den klart laveste batterikapasiteten, og er således mer energieffektiv per kilometer.
Mye av dette skyldes antakelig luftmotstanden, som for Ioniq er svært lav.
Dette gir også det utslaget at man sitter lavere i Ioniq enn i i3 ? positivt for dem som liker det, og motsatt.
Ioniq skal likevel ha for at den er svært komfortabel å ha med å gjøre, og er veldig letthåndterlig. Den har også best plass i testen, med sine 350 liter før stolleken begynner. Når alt er lagt flatt har du 1450 liter å fylle.
Skiller ikke mye
Når dagen er over og bilene oppsummeres, så er det ikke veldig mye som skiller i hva de kan utstyres med. Full pakke er rikelig på både i3 og Ioniq. Da kommer det som for mange er det mest interessante ? prisen. Og her er det forskjeller.
En topputstyrt i3 koster i overkant av 350000, med frakt og leveringsomkostninger. Det er nesten 100000 kroner mer enn en topputstyrt Ioniq. Vår testbil fra Hyundai var utstyrt med det aller meste de har å tilby, og prisen for testobjektet er 251050 kroner.
I denne duellen vinner derfor Hyundai Ioniq både på ytelse, og på pris.

turfsurf

Prisene de opererer med stemmer ikke da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BuyMeTheMoon

Sitat fra: tuono på tirsdag 03. januar 2017, klokken 11:34
i3 fremstår som en snerten liten bil. Spesielt for pendling/bykjøring. Men det virker som om at de sliter på landevei med litt sporete vinterføre. Lurer på om det er sporvidden som rett og slett ikke "passer". Har et par-tre faste i3 som passeres hver morgen på tur til jobb. Spesielt når det er litt vanskelige forhold/dårlig brøytet, så kjører de markant sakte i forhold til øvrig trafikk.

Sjekk dekkene til i3, ser ut som trillebårhjul. Utrolig smale! Kanskje det kan være en årsak?
2016 - 12 - 07 Hyundai Ioniq Electric
2012 - 08 - 22 Audi A6 1998

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på onsdag 04. januar 2017, klokken 11:20
Prisene de opererer med stemmer ikke da.
Enig. Det gir et litt rart inntrykk.

Fullutstyrt Ioniq ligger vel på rundt 295 og i3 på 360 begge deler er priser jeg fikk når jeg prøvde begge i høst .

moby666

I3 bruker Pizzakutter som hjul. :o Må være verdens dummeste ide for å redusere forbruket.


Sitat fra: BuyMeTheMoon på onsdag 04. januar 2017, klokken 13:46
Sitat fra: tuono på tirsdag 03. januar 2017, klokken 11:34
i3 fremstår som en snerten liten bil. Spesielt for pendling/bykjøring. Men det virker som om at de sliter på landevei med litt sporete vinterføre. Lurer på om det er sporvidden som rett og slett ikke "passer". Har et par-tre faste i3 som passeres hver morgen på tur til jobb. Spesielt når det er litt vanskelige forhold/dårlig brøytet, så kjører de markant sakte i forhold til øvrig trafikk.

Sjekk dekkene til i3, ser ut som trillebårhjul. Utrolig smale! Kanskje det kan være en årsak?

turfsurf

I3 har 155 - 175 brede hjul, som ikke er veldig uvanlig for små biler. Det som er uvanlig er at de er så smale i.f.h.t. rulleomkrets. Det gjør at man får lavere roterende masse en "normalt" brede hjul med tilsvarende rulleomkrets. De har f.eks samme diameter som Model S sine hjul. Større diameter øker komfort over hull og dumper i veien. Forklar gjerne hvorfor dette er en dårlig ide.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: BuyMeTheMoon på onsdag 04. januar 2017, klokken 13:46
Sjekk dekkene til i3, ser ut som trillebårhjul. Utrolig smale! Kanskje det kan være en årsak?
Trillebårhjul har vanligvis liten diameter, brede i forhold, og har høy profil. Rake motsetningen til i3, som har stor diameter i.f.h.t bredde, og relativt lite gummi. Sykkelhjul er en bedre sammenligning.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

EspenM3

Sitat fra: turfsurf på onsdag 04. januar 2017, klokken 20:50
I3 har 155 - 175 brede hjul, som ikke er veldig uvanlig for små biler. Det som er uvanlig er at de er så smale i.f.h.t. rulleomkrets. Det gjør at man får lavere roterende masse en "normalt" brede hjul med tilsvarende rulleomkrets. De har f.eks samme diameter som Model S sine hjul. Større diameter øker komfort over hull og dumper i veien. Forklar gjerne hvorfor dette er en dårlig ide.
diameteren avhenger jo av størrelsen på felgen og profilen på dekket. Med 19" eller større felg blir det naturligvis lite gummi. Lite gummi er aldri en god ide i Norge mtp komfort da vi ikke har så god veistandard at det gjør noe. Tror nok heller ikke det er noen stor fordel på drittføre med sykkelhjul på bil,for alle vet vel at det er jækla vanskelig å sykle på drittføre

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA