Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladetap

Startet av nr1rayner, mandag 02. januar 2017, klokken 20:32

« forrige - neste »

nr1rayner

Noen som har greie på ladetapet på Zoe?
Leste noe om at den litt spesielle laderen hadde høyere tap enn på andre biler.

Da det ser ut som at ingen målere egentlig er å stole på, er det visst temmelig vanskelig å finne egentlig ladetap, men på Leaf konkluderte vi vel med at det ligger på ca 10%.

Ladehastighet regnet i % pr. time på 24kwh Leaf (ca 20kwh tilgjengelig) og Zoe burde vel være temmelig lik med samme ladetap.
Zoe'n skal vel ha 22kwh? Usikker på hvor mye den har tilgjengelig jeg.

Ladehastighet på 24kwh Leaf ligger på:
10A- ca 10-11% pr time
16A- ca 16-18% pr time
16A fra type2-plugg ser ut som gir ca 20% pr time, det er vel fordi kladdene gir ca 9A og 15A, mens type2 sikkert gir 16,0A eller deromkring.

Ønsker bedre rekkevidde, så frister å se på 40-Zoe  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Rav4_EV

Man blander ofte effektfaktor med ladetap når Zoe omtales.

Alle biler har størst ladetap ved lav ladehastighet. Bilen har er fast forbruk under lading der pumper og computere kjører. Ved høyere ladehastighet vil denne konstanten bli prosentmessig mindre.

Lader du en Zoe på 11kW knuser du konkurrenter både i ladetid og effektivitet.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

svingen

Er nok korrekt det som rav sier men på 10a er det en del dårligere http://pushevs.com/2016/12/17/renault-zoe-charging-time-efficiency/
Uansett er det nok kanskje 500kr hvis du kjører 15k i året (bare gjetter) så er nok ikke her "problemet" med zoe men mere mangel på hurtiglader. Så kjører du Oslo kristiansand og skal komme raskt frem går det raskere med den gamle leaf. Men skal du kjører til en plass som er 15 mil på vinter slipper du å lade.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

nr1rayner

Takk for svar og link.
Du har nok rett i det Rav. Men, fra Leaf blir man visst "bortskjemt" med at dette ladetapet er "forsvinnende lite", selv på 10A.
Her har visst noen amerikanere testet Leafen, og kommet frem til 77% effektiv på 110v, som vel skulle tilsvare 6A på 240v.
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=8583

10A ser jo ut til nærmest å være en katastrofe på Zoe.
Hvis mine grove beregninger er riktig, vil 10A lading på en 22kwh Zoe gi 6-7% pr time...?
Slik det er i dag er 10A ganske viktig, da store deler av ladingen skjer på schuko.
Men, med dobbel rekkevidde og forhåpentligvis snart ferdig oppsatt 7,4kw bokser i borettslaget stiller det seg litt annerledes..

De skiller mellom R90 og Q90, har man det samme på "den gamle"?
Og hva er forskjellen?
Q har hurtiglader såvidt jeg kan se, betyr det CCS-combo, eller at den kan lade på 43kw med type2 pluggen?

Ingen problem å knuse en Leaf i ladetid på 11kw, da de aller fleste uansett har 3,3kw lader  ;)
Flere ganger jeg plugger inn i type2 kontakt og skulle ønsket raskere lading.
Senest i går måtte jeg lade ca 15% for å komme meg hjem. Stod der med 2 opptatte hurtigladere, og et gratis 22kw ladepunkt noen hundre meter unna. Akkurat da hadde det vært utrolig kjekt med en Zoe...  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

bjaolsen

Hei,

Q og R er hhv. 43 og 22 kW AC-lader på Zoe.

Så vidt jeg vet skal kun R selges i Norge, så da er en "stuck" med 22kW dessverre.

Jeg har målt en del på lading med 11kW med slavemåler hjemme.

På 11kW ser jeg at det ligger på ca. 73% effektivitet ved lading til 100%, og antatt batteristørrelse på 22kWh

Dette er som sagt når jeg lader til 100% og lar laderene "balansere" cellene, erfaringsmessig går det ca. 2kWh på dette (99-100%)

Uten denne siste %-en ville effektiviteten være omtrent 78%.

Dette er på en Q210, for R240 kan tallene være annerledes.

Det har også visst nok kommet noe ny FW for batteristyringen som gir bedre restultater, men jeg har ikke fått oppgradert bilen min enda.

bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

minibiti

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 03. januar 2017, klokken 09:04
De skiller mellom R90 og Q90, har man det samme på "den gamle"?
Og hva er forskjellen?
Q har hurtiglader såvidt jeg kan se, betyr det CCS-combo, eller at den kan lade på 43kw med type2 pluggen?

Q = old Continental engine, less efficient but with 43 kW support
R = new Renault engine, same as on R240 but max 22 kW
The Zoe (all models so far) supports only Type 2.
CCS will probably be available on the next version in about 2 years time.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA