Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DAB-oppgradering mulig?

Startet av rsomby, mandag 02. januar 2017, klokken 15:21

« forrige - neste »

rsomby

Noen som vet om det er mulig å få ettermontert orginal DAB+ på bil uten?
Har en bil med navi og com modul, men uten dab+

Softblue

Originalt er det er nok ikke mulig, fordi man enten kunne få oppvarmet frontrute eller frontrute med DAB antenne når jeg kjøpte min B-klasse. Folien i oppvarmet frontrute hindrer DAB signalene så det lar seg ikke kombinere. Det betyr at DAB adaptere med innvendig antenne som regel også vil få dårlige mottakerforhold. Mulig du kan sette en DAB antenne på taket? I tillegg må du ha DAB-modulen.
Montering av uoriginal radio (om det i det hele tatt er mulig) vil jeg ikke anbefale fordi radioen som regel er integrert med Can-bussen (datasystemet) i tyske biler.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

rsomby

Takk for info. Får høre med BoS hva de kan gjøre, de har vel noen semifixer eller adapterløsninger.

kvolle6

Det er litt ufordringer med DAB+ til denne bilen ja. Jeg valgte bort DAB+ til fordel for oppvarmet frontrute - faktisk var det en del av Range+ om jeg husker riktig. Det jeg fikk gjort var å legge inn en DAB+-løsning som går som USB-device mot mediasenteret på bilen (ikke CanBus). Det fungerer bra, komplett skjult anlegg. Antenna ble til slutt plassert på innvendig rute bak (bagasjerom). Enheten var ikke den gang (april 2015) optimalisert for bilen - mulig det er blitt litt bedre nå.

Løsningen jeg har er Dension USB+, ble i sin  tid levert av BoS i Ålesund.

Toalmar

Sitat fra: rsomby på mandag 02. januar 2017, klokken 15:21
Noen som vet om det er mulig å få ettermontert orginal DAB+ på bil uten?
Har en bil med navi og com modul, men uten dab+
Ta en tur innom siden til www.mdnav.no han kan kanskje hjelpe deg
Skulle du ikke finne riktig type på siden så ta kontakt med han.
En kjempe grei og koselig fyr som helt sikkert kan hjelpe deg.
Har selv benyttet han til å ettermontere original DAB+ i min C-klasse
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

PaulusA

Er egentlig ganske fornøyd med at vi valgte DAB i motsetning til varme i rute, da integrert DAB alltid er raskere og bedre fungerende enn eksterne løsninger.
Mot USB er det jo MANGE løsninger, bare les tester
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA