Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

utkobling av air-bag passasjersete

Startet av milander, mandag 29. februar 2016, klokken 22:34

« forrige - neste »

milander

Jeg får ikke den automatiske utkoblingen av air-bag i passasjersete til å fungere. Jeg har til og med kjøpt et Mercedes barnesete fordi dette skulle ha en "innebygd sensor" for utkobling av air bagen. Noen som har erfaring med dette?


Jeg kjøpte MB b250e som en bil nr2. Hovedårsaken til at vi valgte denne var plassen, da vi har behov for 3 barneseter. Bilen fyller dermed ikke vårt behov så langt.

Solsystemet

Ikke annen erfaring enn at air-bagen slår seg av automatisk i min bil ("Passenger air bag off" lampen lyser) dersom jeg setter mitt syv år gamle barn i framsetet. Bruker Britax KidFix som jeg tror er identisk med det fra Mercedes.

mrjic

Last ned appen MB guide, det står framgangs måte der hvordan du deaktiverer der og feilsøking om selftest feiler.

milander

Utkobling er ikke lengre mulig fra 2016-modell!

Etter mye fram og tilbake med forhandler og verksted fant BOS ut at bilen ikke lengre har sensor som kobler ut aribagen. Den har derimot en vektsensor som slår seg inn ved 17,5kg. Så med ca 2kg tungt barnesete kan ikke barn over 15kg benytte framsetet før de "tåler" airbag. Dette er ikke oppdatert og beskrevet i manualen!

Var strålende fornøyd med vår B-electric, men pga 3 små barn kunne vi ikke bruke den uten barnesete fram. Så vi var nødt til å heve kjøpet. Forhandler var ryddig og tok tilbake bilen til kostpris. Mulig det blir en brukt 2014/2015 modell.

rsomby

Hvis du skal kjøpe brukt 14/15 modell så få deg en importbil med utvidet garanti og com-modul som faktisk er aktivert og fungerende via app nå, som på min ;-)

Solsystemet

#5
Bra at du fant ut av det, men jeg forstår ikke helt dette. Min bil er 2016 modell, og som tidligere nevnt slår airbagen seg av automatisk dersom min datter på 7 (24 kilo) sitter der med barnesete. Lampen lyser i alle fall på Airbag OFF. Dersom en voksen sitter der lyser lampen ON.

Er det noe jeg har gått glipp av?

milander

Jeg synes også det høres utrolig ut. Spesielt med tanke på at dette er en bil med "familie-frakter" utforming og at det i manualen står at airbagen skal kunne kobles ut ved barnesete. Men til oss lyste "air-bag on" uansett hva vi gjorde når vår 4 årige sønn på 20kg satt der.

Bilen var inne på verksted 3 ganger hos Motortrade i Trondheim. De mente at bilen skulle være slik og at dette gjaldt fra og med 2016-modellen. De sa de hadde snakket med Mercedes fabrikken og først fått fortalt at de nye modellene var slik etter at de så på min bil.

JorgenM

Beklager bittelitt off-topic, men er det noen som har prøvd med 3 barneseter i baksetet? Trenger ikke være iso-fix på noen. Er det ikke nok plass siden dere diskuterer barnesete i passasjersetet?
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

JorgenM

Never mind. Fant ut at den ikke støtter hurtiglading så da er det uansett uaktuelt  :(
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

ethoring

#9
Hei.

Min B250e er ny. Produsert sept/okt 16.
Testet dette med barnesete foran nå. Fungerer fint, bilen detekterer barnesetet når det er montert, og airbag blir utkoblet. Jeg har et vanlig BeSafe Izi Go barnesete (montert uten base i framsetet)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA