Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladekabel sitter fast i bilen

Startet av Jarl-Egil, søndag 01. januar 2017, klokken 16:45

« forrige - neste »

Jarl-Egil

Hallo!
Har hatt bilen i to månader nå, og så langt veldig fornøyd. Skulle i dag fjerne ladekabelen frå Bilen ( den som føller med bilen), men den sitter bom fast >:(. Låser og åpner bilen same problem. Så nå kommer jeg ikke av flekken. Har prøvd det meste, men den sitter fortsatt fast. Noen andre som hatt lignende problem? Må kontakte Auto Elite i morgen for å finne ut kva en må gjøre for å få den løs.

Crown

Sitat fra: Jarl-Egil på søndag 01. januar 2017, klokken 16:45
Hallo!
Har hatt bilen i to månader nå, og så langt veldig fornøyd. Skulle i dag fjerne ladekabelen frå Bilen ( den som føller med bilen), men den sitter bom fast >:(. Låser og åpner bilen same problem. Så nå kommer jeg ikke av flekken. Har prøvd det meste, men den sitter fortsatt fast. Noen andre som hatt lignende problem? Må kontakte Auto Elite i morgen for å finne ut kva en må gjøre for å få den løs.

Har du prøvd som det står i instruksjonsboken å trekke i nødutløseren i bagasjerommet?
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

ProsjektX

Prøvd å bikke litt på kontakten i det du låser opp bilen, i tilfelle låsepinnen sitter litt fast i kontakten..?
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

tutti

Prøv:

-Koble ut sikringen på ladekontakten.
-Låse opp og ned et par ganger mens man forsøker å dra ut kablen.

Krollefsen

Det er manuell utløser for lokket og ladekabelen i bagasjerommet. Utløser til lokket er under luka i bunnen og utløser til kabel er helt nederst under det igjen (du må løfte opp hele inventaret i bagasjerommet).

tuono

Man kan si hva man vil om instruksjonsbøker....men noen ganger er det greit å sjekke der først. Er utførlig beskrevet. I sort/hvitt og fine farger.

dolsen

Den manuelle utløseren fungerte ikke for meg da jeg hadde samme problem. Jeg måtte spørre forhandler om de hadde noen gode tips, det hadde de heldigvis. Alt er ikle utførlig beskrevet i instruksjonsboka, og ikke alle har erfaring med elbil fra før.

Til trådstarter: Prøv og lås bilen, ta ut kontakten på ladekabelen fra strømkilden og lås bilen. Det fungerte for meg  :)

Jarl-Egil

Hei Igjen!
Takk for mange gode forslag, men har prøvd alle forslag med nødutløser (ref. Instruksjonsbok) men det hjelper ikke på bilen min. Skal nå prøve forslaget til "dolsen". og gi tilbakemelding om hvordan det gikk. :)

HPSE

Har lest før at man må dra jævlig hardt i den utløseren i bagasjerommet... Sånn at man er redd for at den ryker.... Da skal det gå.... ( men ikke skyld på meg om den ryker :P Gjøres på eget ansvar :-))
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Jarl-Egil

Hei Igjen!

Nå er den løs, litt usikker på hva som var løsningen, en kombinasjon av "dolsen" og "HPSE" prøvde først oppskrift til dolsen uten hell, Drog kraftig i veier Ref. HPSE og så oppskrift til dolsen, så løsnet den. Nå fungerer den som normalt igjen. Takker så mye. :) :)

HPSE


Bra at det ordnet seg :-)

Men det burde ikke være sånn? Nå er det flere som har tilsvarende problemer... Og flere kan det bli... :(
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

dolsen

Sitat fra: HPSE på søndag 01. januar 2017, klokken 20:08
Har lest før at man må dra jævlig hardt i den utløseren i bagasjerommet... Sånn at man er redd for at den ryker.... Da skal det gå.... ( men ikke skyld på meg om den ryker :P Gjøres på eget ansvar :-))

Ah, takk for tipset. Det stod "gently" i boka, og hadde på følelsen av at den kom til å ryke. Er vel bare å dra på  :)

HPSE

Sitat fra: dolsen på søndag 01. januar 2017, klokken 22:31
Sitat fra: HPSE på søndag 01. januar 2017, klokken 20:08
Har lest før at man må dra jævlig hardt i den utløseren i bagasjerommet... Sånn at man er redd for at den ryker.... Da skal det gå.... ( men ikke skyld på meg om den ryker :P Gjøres på eget ansvar :-))

Ah, takk for tipset. Det stod "gently" i boka, og hadde på følelsen av at den kom til å ryke. Er vel bare å dra på  :)

hehe har lest om et par stk før som har hatt samme problem og da løste det seg ved å dra så hardt at man er redd for at den ryker. Men rart at det skal være sånn!!!
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Inop

Kjipe greier dette med kabler som sitter fast...

Til dere som har opplevd dette: Har det noe med frost å gjøre?
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

dolsen

Sitat fra: Inop på mandag 02. januar 2017, klokken 11:52
Kjipe greier dette med kabler som sitter fast...

Til dere som har opplevd dette: Har det noe med frost å gjøre?

Nei, bilen stod inne i parkeringskjeller med ~12 plussgrader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA