Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2017 - det er nå det gjelder!

Startet av i05L0, lørdag 31. desember 2016, klokken 22:13

« forrige - neste »

i05L0

Det skal sies at jeg er svært fornøyd med vår eneste bil - en 2016 BMW i3. Vi bor i Oslo, der den ene bruker kollektivt til jobb og i3 brukes av den andre. Fantastisk bil. Nyskapende på mange måter. Morsom å kjøre, billig å eie. Den klarer en langtur i ny og ne, helst om sommeren. Vi vil aldri gå tilbake til fossil.

Men vi skulle gjerne hatt noen bedre valg på en langtursbil. Og det snart! Gjerne i 2017. Tesla er det eneste realistiske alternativ, og jeg tar hatten av for Elon Musk! INGEN har plukket opp "hansken han kastet" med Tesla S for opptil flere år siden - det ser ut som flere bilfabrikanter (inklusive BMW, Mercedes og Jaguar) bare ser på dette som en lek - en slags "fad" som snart går over. De trår vannet med spennende skisser over fantastiske modeller som skal kunne konkurrere med Tesla om tre-fire år. 50 mil og mer! yay! I 2020!

I mellomtiden kan vi kjøpe Tesla. Og mange gjør det. Både S og X selger godt, på tross av diverse små og store utfordringer med detaljer som "premium interiør-følelse." Jeg kan gjerne overse at lokket til hanskerommet er noen millimeter ute av posisjon hvis det er slik at jeg kan ta hele familien med på (gratis) biltur Oslo - Ålesund kun med en kort ladestopp på Otta eller Dombås.

Når det er sagt, så leste jeg Motor-bilaget til Finansavisen i dag. Nesten bare fossil-nyheter over hele linjen, med en liten henvisning til en "test" mellom en BMW hybrid og en Tesla. Og - der - i en bisetning kom det frem: BMW er fantastisk på alt, bortsett fra at de er i ferd med å bli forbikjørt på teknologi av Tesla. DET er min subjektive oppsummering av 2016 og en konklusjon av bilindustrien i sin helhet - andre kan ha lest det på en annen måte.

Men hvis BMW ser det samme som jeg ser, så er alle BMW bortsett fra 6- og 7-serie utelukkende i-serie fra og med 2018. Godt nytt år!
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

Ketill Jacobsen

Sitat fra: i05L0 på lørdag 31. desember 2016, klokken 22:13
Det skal sies at jeg er svært fornøyd med vår eneste bil - en 2016 BMW i3. Vi bor i Oslo, der den ene bruker kollektivt til jobb og i3 brukes av den andre. Fantastisk bil. Nyskapende på mange måter. Morsom å kjøre, billig å eie. Den klarer en langtur i ny og ne, helst om sommeren. Vi vil aldri gå tilbake til fossil.

Men vi skulle gjerne hatt noen bedre valg på en langtursbil. Og det snart! Gjerne i 2017. Tesla er det eneste realistiske alternativ, og jeg tar hatten av for Elon Musk! INGEN har plukket opp "hansken han kastet" med Tesla S for opptil flere år siden - det ser ut som flere bilfabrikanter (inklusive BMW, Mercedes og Jaguar) bare ser på dette som en lek - en slags "fad" som snart går over. De trår vannet med spennende skisser over fantastiske modeller som skal kunne konkurrere med Tesla om tre-fire år. 50 mil og mer! yay! I 2020!

I mellomtiden kan vi kjøpe Tesla. Og mange gjør det. Både S og X selger godt, på tross av diverse små og store utfordringer med detaljer som "premium interiør-følelse."

Når det er sagt, så leste jeg Motor-bilaget til Finansavisen i dag. Nesten bare fossil-nyheter over hele linjen, med en liten henvisning til en "test" mellom en BMW hybrid og en Tesla. Og - der - i en bisetning kom det frem: BMW er fantastisk på alt, bortsett fra at de er i ferd med å bli forbikjørt på teknologi av Tesla. DET er min subjektive konklusjon av det hele - andre kan ha lest det på en annen måte.

Men min spådom er som følger: Alle BMW unntatt 6 og 7 serie er utelukkende i-serie fra og med 2018. Godt nytt år!

Det virker som at BMW tar seg litt god tid, men kommer med et større og mer bredt sortiment av el- og hybridbiler, for eksempel i5 i ca 2019 med opp til 750 km rekkevidde. Tanken er å ha et bredt tilbud uansett, så får publikum velge om de vil ha ren el, hybrid eller fossil. Tror vi står foran spennende tider fra mange fabrikanter. Jaguar kommer med sin SUV I-Pace med rekkevidde på 500 km om et år eller to, og Mercedes, Audi og Porsche kommer med lignende biler i samme tidsrom. Da blir det skikkelig press på vår favorisering av kostbare elbiler!

Ingeniøren

Dette er vel såre enkelt. Bilfabrikkene kjører det løpet de alltid har kjørt; slipper på litt og litt og ikke alt med en gang. Slik kan de selge mange flere biler til oss dumme kjøpere  ;)

Tesla er en særing og kjører sitt eget løp...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

doldis1

 
SitatNår det er sagt, så leste jeg Motor-bilaget til Finansavisen i dag. Nesten bare fossil-nyheter over hele linjen, med en liten henvisning til en "test" mellom en BMW hybrid og en Tesla. Og - der - i en bisetning kom det frem:
SitatBMW er fantastisk på alt, bortsett fra at de er i ferd med å bli forbikjørt på teknologi av Tesla
. DET er min subjektive oppsummering av 2016 og en konklusjon av bilindustrien i sin helhet - andre kan ha lest det på en annen måte.

Jeg har gjort akkurat den samme oppsummering av 2016. De store kommer nok med en og annen elbil
i løpet av 2018 men de ser på d som modeller på lik linje med fossilene sine ..
Tesla og kineserne for kjøre ufortrødent videre mens stort sett hele verdens bilbransje sitter
som frosken i kasserollen uten å merke at vannet koker snart.... Dette kan bli riktig morsomt d !
Ikke undervurder Kineserne, historien har skapt denne
unike muligheten for dem til å ta steget fra å være deleprodusenter til noe stort ....
Godt nyttår tilbake !

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 01. januar 2017, klokken 10:21
Dette er vel såre enkelt. Bilfabrikkene kjører det løpet de alltid har kjørt; slipper på litt og litt og ikke alt med en gang. Slik kan de selge mange flere biler til oss dumme kjøpere  ;)

Tesla er en særing og kjører sitt eget løp...

Utviklingen av elbiler viser bare en ting, en må ha is i magen! Etter de første par år har produksjonen så godt som stått stille hos Tesla, Nissan Leaf og BMW i3 i et totalmarked på 60 millioner biler per år. Særlig Nissan og BMW er dypt skuffet over utviklingen som viser at det er svært liten vilje til å betale ekstra for ny teknologi. Norge er imidlertid et lysende fyrtårn som viser at elbiler (og ladbare hybrider) er fremtiden bare prisen på elbilene kommer på rett nivå (og strøm ikke er belastet av enorm energiavgift som i Danmark og Tyskland).

De store bilfabrikantene kommer sent men godt. Bedre med sunne elbilprosjekter som kommer sent enn mange tidlige flopper. Det eneste som undrer meg er at det tar så lang tid før det kommer hybrider med skikkelig rekkevidde (> 100 km EPA)!

Et forhold som en også må ta i betraktning er at Europa ikke tåler en veldig rask overgang til elbiler som ville kaste hundretusener ut i arbeidsløshet. At utviklingen tar litt tid er både ønskelig og nødvendig.

Sandpusher

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 01. januar 2017, klokken 11:39
Et forhold som en også må ta i betraktning er at Europa ikke tåler en veldig rask overgang til elbiler som ville kaste hundretusener ut i arbeidsløshet.
Det var en sterk påstand, kunne du utdype?
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

doldis1

 
SitatEtter de første par år har produksjonen så godt som stått stille hos Tesla

Naa, er ikke d å ta i litt da ? Fant bare graf for ut 2015 men 2016 fra Q1 viser 14800-14400-24500 og
4 rde Q vil vel i god Tesla ånd ligge godt over de foregående ? Og merk at disse tallene kommer i et
marked som venter på mod. 3


Ketill Jacobsen

Sitat fra: Sandpusher på søndag 01. januar 2017, klokken 13:05
Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 01. januar 2017, klokken 11:39
Et forhold som en også må ta i betraktning er at Europa ikke tåler en veldig rask overgang til elbiler som ville kaste hundretusener ut i arbeidsløshet.
Det var en sterk påstand, kunne du utdype?

Jeg håper jeg tar feil, man allikevel. VW melder om at de må si opp 10.000 de nærmeste årene pga elbiler og foreløpig er jo produksjonen av elbiler mikroskopisk! VW har 620.000 ansatte verden. Dersom forenklingene som elbiler utgjør er 30%, så vil det bety ca 180.000 arbeidsplasser for VW alene. Underleverandører som girkasseprodusenter, eksos og radiatorprodusenter m.fl. vil miste sitt eksistensgrunnlag. Bilverksteder vil halvere sin omsetning. Gitt tid kan bilprodusentene legge nye verdier i bilene for å opprettholde omsetningen. De ansatte i VW har forlangt at VW bygger en ny batterifabrikk i nærheten av en av fabrikkene som er utsatt for nedbemanning. Overgangen til elbiler vil uansett ta tid (dessverre), men denne tiden kan forhåpentlig utnyttes til å gi en harmonisk overgang til ny teknologi, også for arbeidslivet.

gigafactory

Tror 2017 blir et litt kjedelig år i Norge, dog ikke så kjedelig som 2016. I varebilsegmentet tror jeg 2017 kan bli et gjennombrudd på grunn av at bedrifter har fått noen nye insentiver, og varebiler med OK rekkevidde er rett rundt hjørnet.

Hva er de vi faktisk kan håpe på å få levert i Norge av nyheter i 2017?

Facelift Leaf
Zoe Q90
Ampera-e
Ny e-Golf
Ny Kangoo Z.E.
Ny e-NV200?

Noen flere?


De fleste bilprodusentene kan etter september 2017 ikke få godkjent nye typer dieselbiler i Europa uten en betydelig forbedring i NOx-rensing. Tror de vil bruke mye ressurser på å klemme ut flest mulig nye og skitne typer  oljebrennere frem til da, som de da kan selge nesten ut 2019 uten noen modifikasjoner. Ellers vil nok PHEV-veksten fortsette i Europa, hurtigladeinfrastrukturen er fortsatt omtrent fraværende i altfor mange land. 2016 var forøvrig et vilt år i Norge for hurtigladere, gikk fra ~220 til ~480 CCS-ladere.


doldis1

SitatJeg håper jeg tar feil, man allikevel. VW melder om at de må si opp 10.000 de nærmeste årene pga elbiler og foreløpig er jo produksjonen av elbiler mikroskopisk! VW har 620.000 ansatte verden. Dersom forenklingene som elbiler utgjør er 30%, så vil det bety ca 180.000 arbeidsplasser for VW alene.

Tror ikke du tar feil overhodet men de aller fleste av disse vil miste jobben innen få år nokså uavhengi
av elbilens framvekst....
De er vel trolig i godt selskap også, Bussjåfører,Taxisjåfører,Leger,Lærere,Oljearbeidere,Butikkarbeidere,
Langtransportsjåfører, Flygere + you name it. Jo d blir nok en travel tid på NAV :)

Ketill Jacobsen

Sitat fra: doldis1 på søndag 01. januar 2017, klokken 18:09
SitatJeg håper jeg tar feil, man allikevel. VW melder om at de må si opp 10.000 de nærmeste årene pga elbiler og foreløpig er jo produksjonen av elbiler mikroskopisk! VW har 620.000 ansatte verden. Dersom forenklingene som elbiler utgjør er 30%, så vil det bety ca 180.000 arbeidsplasser for VW alene.

Tror ikke du tar feil overhodet men de aller fleste av disse vil miste jobben innen få år nokså uavhengi
av elbilens framvekst....
De er vel trolig i godt selskap også, Bussjåfører,Taxisjåfører,Leger,Lærere,Oljearbeidere,Butikkarbeidere,
Langtransportsjåfører, Flygere + you name it. Jo d blir nok en travel tid på NAV :)

Det var jo en nyansert analyse! (Ironi). Tilnærmet verdiløs.

Ingeniøren

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 01. januar 2017, klokken 21:17
Sitat fra: doldis1 på søndag 01. januar 2017, klokken 18:09
SitatJeg håper jeg tar feil, man allikevel. VW melder om at de må si opp 10.000 de nærmeste årene pga elbiler og foreløpig er jo produksjonen av elbiler mikroskopisk! VW har 620.000 ansatte verden. Dersom forenklingene som elbiler utgjør er 30%, så vil det bety ca 180.000 arbeidsplasser for VW alene.

Tror ikke du tar feil overhodet men de aller fleste av disse vil miste jobben innen få år nokså uavhengi
av elbilens framvekst....
De er vel trolig i godt selskap også, Bussjåfører,Taxisjåfører,Leger,Lærere,Oljearbeidere,Butikkarbeidere,
Langtransportsjåfører, Flygere + you name it. Jo d blir nok en travel tid på NAV :)

Det var jo en nyansert analyse! (Ironi). Tilnærmet verdiløs.

Ikke sikkert det når autopilotene overtar, men det vil gå noe tid.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

doldis1

 
SitatDet var jo en nyansert analyse! (Ironi). Tilnærmet verdiløs.

Analyse...? Da ville innlegget sett ganske annerledes ut. Rent bortsett fra d er innholdet i sin
helhet riktig, dog mangelfullt..
D er ikke alle som har fått d med seg, men sannheten er at vi står midt oppi en omveltning som mangler
sidestykke i historien, de fleste jobber vi kjenner vil bli overtatt av software/ maskiner/roboter.
Og d er merkelig nok noe de fleste er enige om..
Der d skorter er tidsperspektivet, alt nytt føles så mye mer behagelig når det kommer i framtiden, og
kommer ting for nært kan d jo skyves tilbake dit igjen- til framtiden..
Feil!
Verre- fatal feil ! Framtiden er allerede her og perspektivet er ÅR , ikke tiår!
Listen over jobber som forsvinner kan gjøres mye,mye lenger.

Autonome taxier er allerede en realitet flere steder i verden.
http://fortune.com/2016/08/25/self-driving-taxi-singapore/

Legene er allerede under press, ikke minst vil d faktum at mange mener de er grovt overbetalt gjøre
dem til store skyteskiver når det er snakk om foretaks økonomi..
http://medicalfuturist.com/will-robots-take-over-our-jobs-in-healthcare/

Flygere er en annen gruppe høylønnstakere som allerede i dag lar datamaskinen fly 99 % av flyturen.
Amerikanerne flyr allerede droner fra bakken, ja fra andre siden av jorda... Jeg gidder ikke finne
linker på dette fordi d rett og slett er for innlysende ar flygernes tid er over

Butikkarbeidere. Mac Donalds kjører allerede enheter med robotbemanning. Tror dere d vil svekke eller bedre
lønnsomheten ?
Fasit- bedre lønnsomheten, konkurrentene kan velge om de vil følge etter eller ta turen til skifteretten.
Neste som vil følge er daglivarer ? klesbutikker ?
  http://newsexaminer.net/food/mcdonalds-to-open-restaurant-run-by-robots/

Langtransport. Er antakeligvis noen av de første jobbene som forsvinner i tusentall og d i løpet av
noen få år ! Når d første firmaet er oppe og går autonomt vil økonomien tvinge konkurrentene
inn i samme spor- eller til skifteretten..
  http://www.theverge.com/2016/4/7/11383392/self-driving-truck-platooning-europe

Og dette er bare begynnelsen, denne listen kan gjøres veldig lang


Ketill Jacobsen

Sitat fra: doldis1 på mandag 02. januar 2017, klokken 11:27
SitatDet var jo en nyansert analyse! (Ironi). Tilnærmet verdiløs.

Analyse...? Da ville innlegget sett ganske annerledes ut. Rent bortsett fra d er innholdet i sin
helhet riktig, dog mangelfullt..
D er ikke alle som har fått d med seg, men sannheten er at vi står midt oppi en omveltning som mangler
sidestykke i historien, de fleste jobber vi kjenner vil bli overtatt av software/ maskiner/roboter.
Og d er merkelig nok noe de fleste er enige om..
Der d skorter er tidsperspektivet, alt nytt føles så mye mer behagelig når det kommer i framtiden, og
kommer ting for nært kan d jo skyves tilbake dit igjen- til framtiden..
Feil!
Verre- fatal feil ! Framtiden er allerede her og perspektivet er ÅR , ikke tiår!
Listen over jobber som forsvinner kan gjøres mye,mye lenger.

Autonome taxier er allerede en realitet flere steder i verden.
http://fortune.com/2016/08/25/self-driving-taxi-singapore/

Legene er allerede under press, ikke minst vil d faktum at mange mener de er grovt overbetalt gjøre
dem til store skyteskiver når det er snakk om foretaks økonomi..
http://medicalfuturist.com/will-robots-take-over-our-jobs-in-healthcare/

Flygere er en annen gruppe høylønnstakere som allerede i dag lar datamaskinen fly 99 % av flyturen.
Amerikanerne flyr allerede droner fra bakken, ja fra andre siden av jorda... Jeg gidder ikke finne
linker på dette fordi d rett og slett er for innlysende ar flygernes tid er over

Butikkarbeidere. Mac Donalds kjører allerede enheter med robotbemanning. Tror dere d vil svekke eller bedre
lønnsomheten ?
Fasit- bedre lønnsomheten, konkurrentene kan velge om de vil følge etter eller ta turen til skifteretten.
Neste som vil følge er daglivarer ? klesbutikker ?
  http://newsexaminer.net/food/mcdonalds-to-open-restaurant-run-by-robots/

Langtransport. Er antakeligvis noen av de første jobbene som forsvinner i tusentall og d i løpet av
noen få år ! Når d første firmaet er oppe og går autonomt vil økonomien tvinge konkurrentene
inn i samme spor- eller til skifteretten..
  http://www.theverge.com/2016/4/7/11383392/self-driving-truck-platooning-europe

Og dette er bare begynnelsen, denne listen kan gjøres veldig lang

Takk for et mer nyansert og utfyllende innlegg. Men hadde gjerne ønsket et mer konstruktivt preget innlegg!
Det virker som at du bare ser for deg en destruktiv fremtid med stor arbeidsløshet?

Det er jo vår stigende produktivitet som har gitt oss vår velstand. Noen titall tusener bønder produserer like mye eller mer enn noen hundre tusen for mange tiår siden. Dersom gevinsten ved økt produktivitet deles av oss all i stedet for å tilfalle et fåtall med mye kapital, så kan vi se lyst på fremtiden. Så enkelt og så vanskelig er det!

Hadde du latt være å bruke din private rettskrivning, så hadde det vært lettere for meg å lese det du skriver! Men det er jo min personlige opplevelse!

Amoss

Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 02. januar 2017, klokken 14:16
Det er jo vår stigende produktivitet som har gitt oss vår velstand. Noen titall tusener bønder produserer like mye eller mer enn noen hundre tusen for mange tiår siden. Dersom gevinsten ved økt produktivitet deles av oss all i stedet for å tilfalle et fåtall med mye kapital, så kan vi se lyst på fremtiden. Så enkelt og så vanskelig er det!

Det var vel ikke for ingenting at Elon Musk (sånn for å i det minste gjøre det litt relevant til elbiler ;) ) for litt siden hintet om borgerlønn ;)  Fant dessverre ikke igjen referansen i farten...
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA