Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første turen blir østerdalen.....

Startet av leafnor, fredag 30. desember 2016, klokken 22:09

« forrige - neste »

leafnor

...hjem med 2014 modell fra Gardermoen til Trondheim.

Ser det er diskutert i ulike tråder det med forbruk og innstillinger.
Og innstillingene er nok marginale i påvirkning av forbruk, men noe må en kunne pusle med på hjemveien, så hvorfor ikke pusle litt med driftsinstilinger.
Tenker at jeg nok får bilen med lavt batterinivå.
- Starter derfor på Charge til jeg har 2/3 batteri.
- Over på Save til jeg når toppen på 730 moh mellom Tynset-Kvikne.
- Derfra går det nedover til Trondheim og derfor av med save og kjøre på normal. Slik komme hjem på tomt batteri.

Noen med eventuelt bedre valg? Kanskje slå av save på Tynset før de siste 200 meter klatres for å unngå fullt turtall.
Vell hjemme i Trondheim er kjøremønster slik at det bør kunne bli 100% EV til hverdags.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Dykkern

Mitt kjedelige svar som du helt sikkert ikke har lyst til å høre....: La automatikken styre alt hele veien så sant du ikke skal trekke (tung) henger.  Men jeg skjønner du har lyst til å knotete og det er jo gøy å prøve ut alternativene. Men noen praktisk fordel ser jeg ærlig talt ikke.

leafnor

Dykkern, takk for redelig svar. Egentlig hva jeg selv innerst inne tenker. Innstillingene er nok mer for "comfort" og lokale miljøtiltak for å kjøre EV.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Jørund

Tror det samme. Bilen styres det nok best selv. Men om det er krevende topografi og henger med i bildet kan det sikkert være fint å ha litt kraft på batteriet for å ta av i tyngste kneikene.

I nærområdet kjører du nok for det aller meste på el men vær forberedt på å lade mye... :-)

leafnor

Jeg gjør det enkelt, kjører bare. For energien å flytte på bilen må komme fra motor, og det minst effektive må være å gå veien om batteriet. Det mest effektive må være "on demand", at motor leverer energi direkte.
På langtur og batteriet blir lavt, ned mot null, lades det over hodet fra motor med mindre man trykker charge?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Jørund

Sitat fra: leafnor på lørdag 31. desember 2016, klokken 10:40
På langtur og batteriet blir lavt, ned mot null, lades det over hodet fra motor med mindre man trykker charge?
Ja det gjør den. På min vekslet den mellom å lade litt for så at motoren stopper og at den kjører noen skarve km på el. Når motoren går varierer den på å drive forhjulene direkte samtidig som den lader batteriet (men ikke bestandig) eller å kun lade batteriet og drive for- og bakhjul med elmotorene. Alt fungerer veldig fint. Hørte ikke bensinmotoren en eneste gang på turen, kun piggdekkstøy. :-) Eneste jeg ikke likte var ACC som jeg syntes jaget veldig og brukte unødvendig mye energi.

leafnor

Høres fornuftig ut, for nå etter mer enn 100 år med ICE så vet man hvor virkningsgrad ligger. De har, får jeg tro, gjort det så at når motor først går, så kjøres den på optimal belastning, og overskuddenergi går til batteriet. I sum mer igjen selv om det er tap for lading og uttak.
Nå blir det -12 og lavere fra Elverum og til etter Tynset ser det ut til på turen, så motor må nok fyre seg opp for å holde varmen også, kanskje den pusler å går nesten konstant når det blir så kaldt.
Og med piggfridekk så kommer jeg til å merke når den går.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA