Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EL bil parkering etter nyttår i Stavanger. Gratis - 100% eller 50 %

Startet av tomh, torsdag 29. desember 2016, klokken 20:32

« forrige - neste »

tomh

Er det noen som har oversikt over hvilke regler som gjelder for EL biler og parkering i Stavanger.

Viser til f.eks. denne artikkelen. http://www.dn.no/nyheter/2016/12/29/1023/Politikk/frykter-el-parkeringskaos-fra-nyttar

Hvis det inføres 50% betaling - hvordan skal det gjennomføres? skal det være en egen knapp for EL bil på automatene som gir prisen 50%.

Er jammen usikker jeg også over nyttår.



tomh

Siden ingen hadde lyst å svare så svarer jeg selv.

"Hei!
Det er gratis inntil videre på plasser med Offentlig skilt. Det blir avgjort i Formannskapsmøtet i uke 3.
Mvh
Liv"

Bondeknøl



RoaldH

Mulig litt off topic. Men hvordan er det meningen at folk skal kunne være oppdatert på hvor det er gratis å parkere med elbil og hvor det koster penger. Ikke alle som tråler forum og nyheter om at den og den byen plutselig innfører parkerings avgift for elbil. Og det er ikke videre praktisk å google hver en plass en vurderer å parkere. Føler det burde vert skiltet bedre fra komunens side, ikke bare innføre avgifter og opplyse om det med et lite notat i lokalavisen.
Karmøy
2015mod Mercedes-Benz B-Klasse Urban 250e

TB

Grunnreglen er frå nyttår betaling for alle. Innført ned ny forskrift.

Kommunen kan vedta fritak. Det skal i så fall bli skilta. Oslo kommune har ikkje endra skilta så langt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Kårepåsporet

Sitat fra: RoaldH på søndag 09. april 2017, klokken 01:45
Mulig litt off topic. Men hvordan er det meningen at folk skal kunne være oppdatert på hvor det er gratis å parkere med elbil og hvor det koster penger. Ikke alle som tråler forum og nyheter om at den og den byen plutselig innfører parkerings avgift for elbil. Og det er ikke videre praktisk å google hver en plass en vurderer å parkere. Føler det burde vert skiltet bedre fra komunens side, ikke bare innføre avgifter og opplyse om det med et lite notat i lokalavisen.

1. Løsningen er å betale på lik linje med fossilbiler. Da risikerer du ingenting.

2. Alternativet er å oppsøke parkeringsselskapet på nett i kommunen du vil parkere.
Selvsagt kunne kommunen skiltet, men fordelen med gratis parkering er så stor at jeg velger gladelig å sjekke på nett innimellom for å slippe å gå å betale osv....bruker ikke mer tid på å google enn å løse parkeringsbillett. :-)



Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 09. april 2017, klokken 12:21
1. Løsningen er å betale på lik linje med fossilbiler. Da risikerer du ingenting.

2. Alternativet er å oppsøke parkeringsselskapet på nett i kommunen du vil parkere.
Selvsagt kunne kommunen skiltet, men fordelen med gratis parkering er så stor at jeg velger gladelig å sjekke på nett innimellom for å slippe å gå å betale osv....bruker ikke mer tid på å google enn å løse parkeringsbillett. :-)

Elbilforeningen har også oversikt her: http://elbil.no/norge-rundt-fa-oversikt-over-gratis-parkering/.

Kårepåsporet

Der står det at det er 50% betaling det er da ikke tilfelle, da driver Stavanger parkering med feilinfo i april 2017!
Bedre å ikke informere enn feilinformere.
Men jeg er nå kjip, så jeg sjekker

Finnøy (Arne Johan Larsen)

@Kårepåsporet; din opprinnelige fremgangsmåte vil alltid fungere  :+1:

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Fulgte @Kårepåsporet sin oppskrift nr 2:
http://www.stavanger-parkering.no/

Og finner her:
Sitat
Ingen endringer El-Bil

Det er inntil videre gratis for el-biler å parkere på kommunale avgiftsplasser på gateparkering som tidligere.

Halv pris for elbiler blir innført på et senere tidspunkt.

knutgrr

Man må betale halv pris på offentlige plasser som har billettautomat hvor elbil-billett er mulig å kjøpe. Disse er etterhvert blitt ganske utbredt. Man må være litt våken. :)
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

Sandpusher

Jeg har egentlig ingenting imot at kommunen har innført halv pris for parkering, en forsiktig nedtrapping av insentivene er akseptabel. Men jeg er usikker på om Stavanger parkering har hjemmel for sin praksis om at dette kun gjelder for timesparkering! Jeg kjøpte nylig et årsabbonement i Parkeringshallen ved konserthuset, og stor var min forundring da de krevde full pris, over 10 000 kroner. De sa da at 50% kun gjelder for korttidsparkering, sonekort og langtidsleie er vanlig pris. Har Rogaland Elbilforening vært i dialog med kommunen/Stavanger parkering om dette?
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Sandpusher på onsdag 08. november 2017, klokken 14:21
Jeg har egentlig ingenting imot at kommunen har innført halv pris for parkering, en forsiktig nedtrapping av insentivene er akseptabel. Men jeg er usikker på om Stavanger parkering har hjemmel for sin praksis om at dette kun gjelder for timesparkering! Jeg kjøpte nylig et årsabbonement i Parkeringshallen ved konserthuset, og stor var min forundring da de krevde full pris, over 10 000 kroner. De sa da at 50% kun gjelder for korttidsparkering, sonekort og langtidsleie er vanlig pris. Har Rogaland Elbilforening vært i dialog med kommunen/Stavanger parkering om dette?
Nei, vi var ikke klar over at dette kunne være en problemstilling siden kommunen så ut til å følge 50% regelen.
Takk for innspill!

Sandpusher

2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA