Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

på tide å spekulere i ioniq med 46 kwh batteri

Startet av kjølholdt, onsdag 28. desember 2016, klokken 10:31

« forrige - neste »

kjølholdt

Hva tror dere prisen vil være på et 46 kwh batteri i ioniq. 259 for basis utgaven nå. Men så lav luftmotstand som ioniq har vil jo dette være en skikkelig langtursbil da . Men hva blir prisen. Kjør debatt
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

knut3448

Prisen for basisutgaven er vel ca 240k? Men det blir kanskje  259k inkl vinterhjul/frakt/klargjøring?

Det skal vel mye til at en Hyundai ~45kWh blir dyrere enn en Opel... Tror ikke ny Ioniq koster mer enn 289k, kanskje 299k. Det er mitt tynt begrunnede forslag  (:

For et år siden forventet pushevs.com at Ioniq  skulle komme med 96s2p batteripakke med 65Ah celler (46.8kWh). http://pushevs.com/2015/12/08/hyundai-ioniq-is-about-to-change-everything/

I november i år dukket det opp endel artikler om at Ioniq kommer med større batteri ila 2017, men ikke noe konkret om kapasitet. Feks hos dinside som prater om dobling av rekkevidde.
http://www.dinside.no/motor/dobler-rekkevidden/65288738

Det kommer vel mer rykter og info de nærmeste månedene...

knut3448


AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

moby666

Batteriprisen er mellom 200-400 $ pr kwh. Hyundai og kia bruker batterier som er litt dyrere enn resten av elbilene.  Bør være enkelt å regne ut :)

kjølholdt

hvis vi da tenker oss 400 dollar pr kwh som høyeste scenario kommer batteripakken på 18400 dollar,alternativt 9200  dollar som laveste.Men skal de konkurrere med bolt, må de legge seg på 30-35 tusen dollar tenker jeg!
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

moby666

45 kwh Ioniq vs 60 kwh bolt til samme pris hadde jeg 10 av 10 ganger valgt ioniq. Er en helt annen bil som er mye mer påkostet og mye mer bil. Er vannvittig imponert over ioniq. Regner med jeg avbestiller AE.

bno

Sitat fra: moby666 på onsdag 28. desember 2016, klokken 22:09
45 kwh Ioniq vs 60 kwh bolt til samme pris hadde jeg 10 av 10 ganger valgt ioniq. Er en helt annen bil som er mye mer påkostet og mye mer bil. Er vannvittig imponert over ioniq. Regner med jeg avbestiller AE.

Liker godt Ioniq og forstår deg godt, men jeg har fokus på rekkevidde noe jeg tror de fleste som har bestilt Ae gjør. Vi er vel ikke kommet dithen at vi har annet enn en kortrekkevidde Ioniq ?  ::) Da fortrekker jeg Ae ellers enig med deg.

moby666

AE vil ha lengre rekkevidde enn dagens ioniq, ingen tvil om det. Prisen på AE er jo også vesentlig høyere. Jeg betalte 265 for ioniq - teknikk med skinn og vinterhjul. Prisen jeg har på min AE et 350. Dvs 85000 dyrere. Er jo litt det. Hvis ioniq kommer med 45 kwh uten endring av vekt etc så går nok den ca like langt som en AE og da blir valget enkelt for min del. Så sant ioniq ikke blir vesentlig dyrere enn Ae

knut3448

Ioniq har 124 miles epa rekkevidde med 28 kWh batteri. 45 kWh er en økning på 60%. Øker vi rekkevidden med 60% får vi 198,4 miles, altså ~40 miles kortere enn Ae. I tillegg vil Ioniq bli tyngre med større batteri, så forskjellen kan godt bli enda større.

Jeg regnet på effektbehov ved forskjellige Cd og  hastigheter og kom frem til at man måtte opp i 120km/t+ for at Ioniq 45 kWh skulle få bedre rekkevidde enn Ae 60 kWh. Såvidt jeg husker.

ProsjektX

Er det så mye å spekulere i da..? Vil lanseres juli/august 2018, med første leveranser mot oktober/november (akkurat +2år fra nåværende). +25.000kr i en overgangsfase i forhold til dagens modell. Var det noe mer? ;)
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

rolandvg99

Sitat fra: knut7 på fredag 30. desember 2016, klokken 10:07
Ioniq har 124 miles epa rekkevidde med 28 kWh batteri. 45 kWh er en økning på 60%. Øker vi rekkevidden med 60% får vi 198,4 miles, altså ~40 miles kortere enn Ae. I tillegg vil Ioniq bli tyngre med større batteri, så forskjellen kan godt bli enda større.

Jeg regnet på effektbehov ved forskjellige Cd og  hastigheter og kom frem til at man måtte opp i 120km/t+ for at Ioniq 45 kWh skulle få bedre rekkevidde enn Ae 60 kWh. Såvidt jeg husker.

Slik jeg har forstått info vedrørende økt kapasitet på Ioniq var det snakk om større celletetthet og marginal vektøkning.
"I like soul with a capital S"

knut3448

Sitat fra: ProsjektX på fredag 30. desember 2016, klokken 10:41
Er det så mye å spekulere i da..? Vil lanseres juli/august 2018, med første leveranser mot oktober/november (akkurat +2år fra nåværende). +25.000kr i en overgangsfase i forhold til dagens modell. Var det noe mer? ;)
Ny Ioniq  innen 2018.
http://www.tu.no/artikler/planlegger-60-prosent-lengre-rekkevidde-innen-2018/364441

Det betyr kanskje ikke før 2018? Kan du avkrefte at bilen kommer i 2017 (som 2018 mod) altså?

moby666

Med varmepumpe tenker jeg lengden blir utlignet her i Norge.

Husk også at Ioniq lader vesentlig raskere enn Ae

Sitat fra: knut7 på fredag 30. desember 2016, klokken 10:07
Ioniq har 124 miles epa rekkevidde med 28 kWh batteri. 45 kWh er en økning på 60%. Øker vi rekkevidden med 60% får vi 198,4 miles, altså ~40 miles kortere enn Ae. I tillegg vil Ioniq bli tyngre med større batteri, så forskjellen kan godt bli enda større.

Jeg regnet på effektbehov ved forskjellige Cd og  hastigheter og kom frem til at man måtte opp i 120km/t+ for at Ioniq 45 kWh skulle få bedre rekkevidde enn Ae 60 kWh. Såvidt jeg husker.

Counterpointer

Sitat fra: moby666 på fredag 30. desember 2016, klokken 18:07
Husk også at Ioniq lader vesentlig raskere enn Ae
Akkurat sånn som Soul lader vesentlig raskere enn Ioniq!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA