Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladefart på veggboks med kabel og Type1 kontakt.

Startet av leafnor, tirsdag 27. desember 2016, klokken 13:11

« forrige - neste »

leafnor

Et spørmål, men før det litt input:
Har en stasjonær lader til vår Leaf. Lader fikk jeg med bilen fra forrige eier da kan skulle kjøpe Tesla og ikke kunne bruke lader mot den.
Montert opp på 20A egen kurs.
Har trodd at den ladet 16A, og 3,3kW til leaf'n, men ikke sjekket før nå tilfeldig vis med LeafSpy.
Det lades 3kW, som skulle tilsi 13A.
Har EVI-kabel som trekker 16A, og da sier leafspy 3,2kW lading.
På type2 uttak med 32A ladekabel sier leafspy 3,3kW.

Spørsmålet er: Noen som vet om det i "boksen" er noe å skru på som gjør at jeg kan få den til å lade 3,3kW?

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Griffel

Det må du sjekke med montasjeanvisningen på ladestasjonen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

leafnor

Jeg spør de. Tittet inne i boksen, og så ut til å være forbeholdt fagfolk. Noe jeg forøvrig forventet. Googlet en komponent som pilotkabel går til. Og den styrer A. Det jeg fant er at den kan programmeres til 6, 10, 13, 16 etc ampere. Kan virke som den er satt til 13A i min boks. Krever RS485 oppkobling for å programmeres. Det er leeenge siden jeg gjorte noe på RS,  og da het det 232!  Får bare leve med 13A. Får keg det litt travelt kan jeg lade med EVI
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

elektrolux

Litt paradoks at du må over på Schuko når du trenger raskere lading,  mens den flotte ladestasjonen står der ferdig montert,  men muligens feil programert.

Lav ladestyrke kan også skyldes at det er en 6,6 kW lader i bilen. Det betyr maks 3,3 kW ved 16A pilottone.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Rio

Husk at det er forskjell på kW-inn og kW-ut på en lader. Selve laderen skal jo også ha litt strøm - vanligvis rundt 5-8% av full last.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Og en annen ting: laderen er begrenset til f. eks. 16 A og 3,7 kW, uansett om spenningen varierer litt. Så dersom spenningen er lav, så kompenserer den ikke ved å trekke mer strøm enn 16 A. Likeledes, dersom spenningen er høy så vil den regulere ned strømmen, slik at den ikke går over f. eks. 3,7 kW.

Det er altså ikke en ohmsk last.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Sitat fra: Rio på onsdag 28. desember 2016, klokken 00:24
Og en annen ting: laderen er begrenset til f. eks. 16 A og 3,7 kW, uansett om spenningen varierer litt. Så dersom spenningen er lav, så kompenserer den ikke ved å trekke mer strøm enn 16 A. Likeledes, dersom spenningen er høy så vil den regulere ned strømmen, slik at den ikke går over f. eks. 3,7 kW.

Det er altså ikke en ohmsk last.
Det er ikke en ohmsk last. Men den skal i prinsippet regulere strømmen ikke effekten.  Så om spenning varierer er strømmen noenlunde den samme. Effekt varierer da omtrent proporsjonalt med spenningen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Enig i at effekten varierer med spenningen (forutsatt maks 16 A), men poenget var at laderen bør ikke gå opp til f. eks. over 4 kW (16 A x 250 V) ved overspenning. Da bør den vel redusere strømtrekket, for å begrense effekten til f. eks. 3,7 kW, eller ev. kutte helt når overspenningen blir for høy?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Sitat fra: Rio på onsdag 28. desember 2016, klokken 00:21
Husk at det er forskjell på kW-inn og kW-ut på en lader. Selve laderen skal jo også ha litt strøm - vanligvis rundt 5-8% av full last.

Husk at laderen som har et lite tap sitter i bilen. Hadde vi sett tap i denne størrelsen også på ladekabler og ladestasjoner ville de måttet kvitte seg med over 150W varme og vært utstyrt med kjøling.

En ladekabel eller ladestasjon "trekker" ikke eller begrenser ikke strømmen. Den sender kun styresignal til laderen, som altså står i bilen og som sammen med bilens batteri kan regnes som forbrukeren. Det er denne som trekker strømmen gjennom et rele i ladestasjonen eller ladekabelen.

Eksterne ladere kan forøvrig også brukes,  men de er enda dyrere enn ladestasjoner og ladekabler.

Kjekt for alle om disse begrepene brukes korrekt, for ellers utvikler enkelte tråder seg i uforståelig / komisk utvikling.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: Rio på onsdag 28. desember 2016, klokken 00:52
Enig i at effekten varierer med spenningen (forutsatt maks 16 A), men poenget var at laderen bør ikke gå opp til f. eks. over 4 kW (16 A x 250 V) ved overspenning. Da bør den vel redusere strømtrekket, for å begrense effekten til f. eks. 3,7 kW, eller ev. kutte helt når overspenningen blir for høy?
Jo da, et sted går sikkert en grense og det er sikkert variasjoner mellom fabrikater. Dessuten er det minst 2 mekanismer. Pilotsignalet setter maksimal strøm til lader, batterikontroll styrer strøm til batteri. Så underspenninger vil resultere i mindre effekt, overspenninger vil nok i innenfor praktiske grenser resultere i større effekt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

leafnor

Forrige eier nevnte stasjonen ble "justet av elektrikker", og jeg tenker at trolig var det en 16A kurs det ble koblet til, og så satt 13A på stasjonen som buffer ut til hans carport.
Jeg tenkte jeg ikke på da den ble montert her på 20A. Jeg overlever på 3 kW. Den lader seg full på 5-6 timer så OK.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Rio

Sitat fra: elektrolux på onsdag 28. desember 2016, klokken 03:50
Sitat fra: Rio på onsdag 28. desember 2016, klokken 00:21
Husk at det er forskjell på kW-inn og kW-ut på en lader. Selve laderen skal jo også ha litt strøm - vanligvis rundt 5-8% av full last.

Husk at laderen som har et lite tap sitter i bilen. Hadde vi sett tap i denne størrelsen også på ladekabler og ladestasjoner ville de måttet kvitte seg med over 150W varme og vært utstyrt med kjøling.

En ladekabel eller ladestasjon "trekker" ikke eller begrenser ikke strømmen. Den sender kun styresignal til laderen, som altså står i bilen og som sammen med bilens batteri kan regnes som forbrukeren. Det er denne som trekker strømmen gjennom et rele i ladestasjonen eller ladekabelen.

Eksterne ladere kan forøvrig også brukes,  men de er enda dyrere enn ladestasjoner og ladekabler.

Kjekt for alle om disse begrepene brukes korrekt, for ellers utvikler enkelte tråder seg i uforståelig / komisk utvikling.

Men jeg skriver jo vitterlig at det gjelder en "lader"! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA