Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Circle K Ølenvåg Juks og juggel..

Startet av sølv-pilen, mandag 26. desember 2016, klokken 23:22

« forrige - neste »

sølv-pilen

Stoppet innom Circle K Ølensvåg for å fylle opp batteriet. personalet er veldig kjekke og hjelpsomme. Her som de øvrige Circle K laderene må jeg forhånds betale for 15 eller 30 minutt. I mitt tilfelle denne gangen ville jeg ha fått nokk for å komme meg hjem med 15 minutt som da ble mitt naturlige valg.

Jeg mener å ha sett samme lader på alle Circle K stasjoner jeg har vært innom, så med utgangspunkt i det antar jeg det er slik på alle Circle K stasjoner - i alle fall samme forhåndsbetaling system i alle Circle K stasjoner.

Her er ett godt eksempel på hvorfor tid er den perfekte måten å selge en mengd vare uten at kunden får vite hva den faktisk betaler for, bra for businessen, dårlig for kunden.

Ettersom 15 minutter var nokk.. men ikke i bøtter og spann.. det ville ta meg hjem til rundt VLBW.. alstå.. nokk.
Men disse laderene gir ikke mer en 40kW.. (rundt 30 kW på min lading) så 15 minutter gav meg rett og lett ikke nokk..jeg måtte ta en avstikker og koble på 50kW lader for å toppe opp for å komme hjem (altså ytterligere tid som jeg ellers ikke hadde trengt).

Jeg mener dette er juks, ettersom det ikke fremkommer at det er en 40kW lader med mindre ladehastighet en de øvrige hurtigladerene som Grønn kontakt drifter. Og ettersom det er tid vi kjøper blir det juggel når jeg skal betale ekstra for å få den mengden som jeg trenger og regner med å kunne hente inn på disse 15 minuttene.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

pudderjagar

Grønn kontakt driftsr ikkje den i Ølensvåg. Denne er heildrifta av Circle K. Du kan ikkje betale i kiosken på dei som tilhører GK.

Kor langt hadde du kjørt i eit strekk før du hurtiglada?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

sølv-pilen

Alle de Circle K laderene jeg har sett har vært operert fra butikk. Men lite vet jeg om eierstruktur for det er vist studie i seg selv - denne spesifikke laderen er i allefall betjent fra Circle K i butikk.
Jeg startet lading fra 88 km. med to fjellpasseringer... Legger ved ladediagram. til høyre påbegynner jeg lading med 50kW hurtiglader.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Panduck

Sitat fra: sølv-pilen på tirsdag 27. desember 2016, klokken 01:07
Alle de Circle K laderene jeg har sett har vært operert fra butikk. Men lite vet jeg om eierstruktur for det er vist studie i seg selv - denne spesifikke laderen er i allefall betjent fra Circle K i butikk.

Det er veldig enkelt å se hvilke ladere hos Circkle K som driftes av Grønn Kontak. Det står "Grønn kontakt" over laderene, på laderene osv. Nå er det jo ikke nødvendigvis laderen sin feil at det lader tregt når det er kaldt ute. Lading #2 kan gå raskere, da batteriet har fått varmet seg opp.

Olee

Hvor varmt var batteriet ditt? Som Panduck sier, ikke uvanlig at du må ha et par hurtigladinger før farten tar seg opp på en Leaf. Hvis du derimot er på langtur og plutselig kommer til en lader som gir svært lav effekt, kan du kontakte kundeservice. Jeg har ved flere anledninger kontaktet ladeoperatøren og forklart saken. Da har jeg fått neste lading gratis, ekstra kreditt osv.. Som regel er de takknemlige for tilbakemeldinger, slik at laderne kan repareres. Den forrige laderen jeg gav beskjed om ble fjernet etter et par dager.

Tror alle laderne hos Cirkle K (utenom GK sine sikkert) kan startes fra appen goCharge, og da betaler du per min. Forøvrig en rar prismodell, med 4kr/min de første 15 minuttene, og deretter 2,50kr/min. Burde ha vært omvendt...

sølv-pilen

#5
Som det fremkommer fra diagrammet er batteriet så og si samme temperatur ved start begge steder. Så utetemperatur og batteri temperatur har ingenting med ladehastigheten her.

Selv om personalet er kjempekjekke er de nokk flinkere å selge pølser en ladestrøm. Når de ikke forstår at Chademo er det samme som DC, er det vanskelig å forvente at de skal skjønne om hvilken ladehastighet jeg bør forvente fra deres hurtiglader (som jeg tror har en begrensning på 40kW).
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Olee

Er ikke så godt kjent med disse diagrammene, var det på 38,9 grader?

Panduck

Sitat fra: sølv-pilen på tirsdag 27. desember 2016, klokken 16:22
Selv om personalet er kjempekjekke er de nokk flinkere å selge pølser en ladestrøm. Når de ikke forstår at Chademo er det samme som DC, er det vanskelig å forvente at de skal skjønne om hvilken ladehastighet jeg bør forvente fra deres hurtiglader (som jeg tror har en begrensning på 40kW).

Om du mener DC laderen har begrensning på 40kW, hvorfor fikk du da ikke 40kW av den, om du mener bilen skulle være i stand til å trekke mer? Du sier du fikk rundt 30kW, burde det da ikke bety at det var begrensningen på den laderen?

sølv-pilen

Se på diagrammet. Selv om jeg liker å tro det er jeg er ingen Gud.. Finnes nokk av guruer som kan forklare dette her på forumet..
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Rav4_EV

Ikke lett å skjønne denne grafen i appen.

Går temperaturen ned med noen grader på batteriet  og effekten opp med 7-8 kW rett før du avslutter?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

sølv-pilen

lading på circle K går i femten minutt...derretter stop (grønn faller i 0) neste lading på 50kW starter opp noe senere..derfor er batteriet også kaldere
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA