Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vil du gå tilbake til S

Startet av BN, mandag 26. desember 2016, klokken 22:12

« forrige - neste »

BN

Hei

Jeg har stillt et spm i model S forumet men tenkte å stille et her også siden jeg står på vippen mellom model S og X.

Har aldri hatt Tesla før så har minimalt med erfaring og kunnskap. Har fått med meg det er noen debatter her og har lest en del av de.

Det jeg lurer på er om de som har hatt model S og kjøpt X vil gå tilbake til S ved neste bilbytte om de beholder Tesla?

S forumet er meget pro S, er patriotismen like stor i denne leieren? Leser meg redd på feil som oppstår med X overalt :)


Go-carter

Hva er du ute etter?

Enorm plass og hengerfeste: X
Ikke ovennevnte: S

Så enkelt er det ;)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Kilroy

Har hatt Model S85 i 3 år, har nå hatt X i 3 måneder, kommer ikke til å gå tilbake til S igjen. Skal vel ikke være helt bastant i dette, men liker X-en bedre. Litt mindre sportslig, men likefullt sportslig nok for vår familie.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

turfsurf

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 27. desember 2016, klokken 00:37
Hva er du ute etter?

Enorm plass og hengerfeste: X
Ikke ovennevnte: S

Så enkelt er det ;)

Ikke enig. X gir og bedre oversikt, lettere inn og ut, bedre bakkeklaring, mulighet til 7 seter som voksne kan sitte i osv.

S gir bedre rekkevidde, ser bedre ut (personlig mening), er raskere og kan oppleves mere sportslig, selv om jeg synes begge bilene ikke kvalifiserer til det uttrykket. S er en utmerket GT dog.

Dag til dag bruk og i Norge er det nok X som går av med seieren, for GT touring i Europa for to voksne hadde en S P100 vært det åpenbare valget.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

fonberg

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 27. desember 2016, klokken 10:42
Sitat fra: Go-carter på tirsdag 27. desember 2016, klokken 00:37
Hva er du ute etter?

Enorm plass og hengerfeste: X
Ikke ovennevnte: S

Så enkelt er det ;)

Ikke enig. X gir og bedre oversikt, lettere inn og ut, bedre bakkeklaring, mulighet til 7 seter som voksne kan sitte i osv.

S gir bedre rekkevidde, ser bedre ut (personlig mening), er raskere og kan oppleves mere sportslig, selv om jeg synes begge bilene ikke kvalifiserer til det uttrykket. S er en utmerket GT dog.

Dag til dag bruk og i Norge er det nok X som går av med seieren, for GT touring i Europa for to voksne hadde en S P100 vært det åpenbare valget.

S har 10-15% lengre rekkevidde enn X med samme batteristørrelse.
S kan ha takstativ/sykkelstativ/skiboks, det kan ikke X.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Bjoris

#5
Fordeler med X vs S for vår del:

- Hengerfeste
- Mye bedre takhøyde i 2. seterad
- Vanvittig mye bedre utsikt fra førersete

Det var de tre tingene som vippet det for vår del, der de to første punktene var helt avgjørende. Om S kom med hengerfeste og takhøyde bak hadde passet for voksne så hadde vi nok ikke byttet, men jeg ser veldig frem til høyere sittestilling og denne utsikten som jeg tror blir veldig kjekk. Når jeg først prøvde X og så satte meg inn i S så føles S som en lommeracer og veldig kompakt etterpå:) Det er jo litt på godt og vond, X er to hakk for stor egentlig uten å gi så enormt med plass innvendig som mange snakker om... Den er ikke veldig stor innvendig når en ser på utvendige mål.

Jeg har delvis derfor valgt bare 5 seter, vi er 4 som skal på langturer og har med mye bagasje, normalt telt og 4 soveposer, fjellsko etc så bagasjeplass var for oss mye viktigere enn flere seter. Så blir det også veldig bra at en får samme funksjonalitet som på S ifht å hive inn en sykkel eller en lang og brei IKEA pakke når det trengs... Joda en kan ha henger med på X, men vi skal med ferje etc så det er veldig upraktisk med henger for slike turere:)

Jeg kommer nok ikke til å gå tilbake til S selv om vi enda ikke har fått X, det er nok mer sannsynlig at vi går på en mindre bil neste gang, som model 3, men kankje vi da venter til Y kommer siden vår X er litt for ny når 3 kommer og jeg nok tror den blir for liten ifht bagasjebehovet...

Nasatech

Hadde 2014 Model S før så min sammenligning blir litt feil, men forskjellen jeg legger merke til i hverdagen er:
- Hengerfeste (bruker dette mye)
- Setene bak (har 6-seter og alle som sitter på skryter veldig av baksetene. Voksne, eldre og barn)
- Enkel inn-/utstigning bak
- Lommer i dørene
- USB bak (3 stykk)
- Koppholdere bak (4 stykk)
- Sitter høyere
- Bedre utsikt. Også for de bak.
- AP/bedre seter/osv (fordi bilen er nyere enn den forrige)

Noe av dette er jo i ny Model S også, men det er det jeg har lagt merke til.

Er forresten flere biler igjen i inventory. Her kan man få opptil 50.000 i showroom-rabatt i tillegg til referral og man kan få bilen med en gang :)

https://www.tesla.com/no_NO/new?redirect=no

Hvis du tenker på videresalg så ser det ut som 6-seter er den mest populære (se link til statistikk på registrerte Tesla i Norge i signaturen min)

Lykke til med bilkjøp. Samme hva det blir så kommer du til å bli kjempefornøyd :)


Sent from my iPad using Tapatalk

Stikkkontakt

Sitat fra: Nasatech på onsdag 28. desember 2016, klokken 10:11

Hvis du tenker på videresalg så ser det ut som 6-seter er den mest populære (se link til statistikk på registrerte Tesla i Norge i signaturen min)

Lykke til med bilkjøp. Samme hva det blir så kommer du til å bli kjempefornøyd :)


Sent from my iPad using Tapatalk

Det er veldig spesielt at 6 seter er mer populær enn 7 seter. Det er diverse andre bilmodeller som har kommet som 6 og 7 seter og 6-seterene er nesten ikke-eksisterende. F.eks VW Sharan og Audi Q7. Jeg tenker også slik at man bruker 5 seter oftere enn man bruker 6 og med 7 seter vil man da mye oftere ha intakt bagasjerom enn dersom det ene baksetet må brukes for å få plass til 5.mann. Jeg skjønner jo den med gjennomlasting mellom setene. Det er ikke et argument på de bilene jeg nevner her siden de kan ha takboks.

Nasatech

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 28. desember 2016, klokken 17:01
Sitat fra: Nasatech på onsdag 28. desember 2016, klokken 10:11

Hvis du tenker på videresalg så ser det ut som 6-seter er den mest populære (se link til statistikk på registrerte Tesla i Norge i signaturen min)

Lykke til med bilkjøp. Samme hva det blir så kommer du til å bli kjempefornøyd :)


Sent from my iPad using Tapatalk

Det er veldig spesielt at 6 seter er mer populær enn 7 seter. Det er diverse andre bilmodeller som har kommet som 6 og 7 seter og 6-seterene er nesten ikke-eksisterende. F.eks VW Sharan og Audi Q7. Jeg tenker også slik at man bruker 5 seter oftere enn man bruker 6 og med 7 seter vil man da mye oftere ha intakt bagasjerom enn dersom det ene baksetet må brukes for å få plass til 5.mann. Jeg skjønner jo den med gjennomlasting mellom setene. Det er ikke et argument på de bilene jeg nevner her siden de kan ha takboks.

Ja. Kan være vi når ser litt endringer etter at 5-seteren kom, men de fleste har valgt 6-seter pga. setet i 7-seteren blir litt lite og gjør det veldig trangt for tredje raden, tenker jeg. De andre modellene du snakker om har vel løst det på en annen måte og har de to setene bak som et tillegg og ikke som fullverdige seter? Nå er jeg ute på tynn is, for jeg har ikke sett mye på disse bilene, men de 7-seterene jeg har sett har vært fullverdige 5-seter med to ekstra seter hvis man skulle trenge det.

Cirion

Skulle gjerne hatt 5 setern med gamle 7 seter løsningen som på min Model S
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Epleskreller

Jeg har gått fra MS til MX til MS og skal tilbake til MX igjen.

Mine viktigste grunner for å velge X 5-seter er:
-Tilhengerfeste
-God lastekapasitet, selv med hund i bur.

Minus er rekkevidden.

Småting er enklere ut/innstigning og bedre utsikt i MX, mens MS er mere testet og derfor antar jeg bedre driftssikkerhet.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

frskby

Hatt P85 i 3 år, og X'en i en mnd ca.
Savner ingen ting ved S foreløpig...
BMW i3 2023-
NIO ES8 2021-
Mitsubishi i-Miew 2022-2023
Ford Mustang FE 2021-2021
MG ZS EV 2020-2021
Tesla Model X 90D 2016-2020
Tesla Model S P85 2013-2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA