Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jordfeilbryter type B for hele huset

Startet av sjokomelk, fredag 23. desember 2016, klokken 13:17

« forrige - neste »

sjokomelk

Onkelen min har hatt elektriker på besøk for å legge opp ny kurs til lading av eGolfen sin i garasjen. Han har fått en 16A kurs med vanlig stikkontakt. Og så har elektriker skiftet ut den gamle jordfeilbryteren fra 1977 med en ny type B. Men denne sitter fortsatt på samme sted - foran alle kursene i huset.
Jeg vet at 16A kursen for lading ikke er lov og strider mot regelverket. Men hva med jordfeilbryteren? Jeg trodde den skulle være separat for kun ladekursen?

Er alt gjort helt feil her? Eller bare halvparten? Og hvis det er helt på jordet - burde man ha gitt beskjed til det lokale eltilsynet om jobben som er gjort?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

TB

Virker som elektriker har løyst det på ein rimelig måte. Om det faktisk er innanfor regelverket er usikkert.

Det som er normalt med eldre sikringsskap er å bytte skrusikringer / automatsikring med kombiautomat pr kurs. Dermed vil det ikkje så lett bli feilvarsling ved at kvar enkelt kurs kan ha 30 mA jordfeil før vern løyser ut. Det er og enkelt å avklare kvar feilen er.

Ved å legge alt på eit felles vern kan summen av mange små jordfeil bli over 30 mA - og vern løyser ut, som er upraktisk og skaper usikkerheit for bruker.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

pudderjagar

Sjekk kva som står på samsvarserklæringen først. Her står ein beskrivelse og henvisning til norm.

Har han skreve kontakt til elbil så er han litt på tur. Med tanke på jordfeilbryteren så kjem da annpå kor strengt han tolker normen. Da er ikkje feil å bytta hovedbryteren for den nye har og funksjonen til ein vanleg brytar. Og normen krever ein type B bryter for kvar elbilkurs. Hjå deg så er da bare ein elbilkurs. Så den kan han kome unna med.

Lurer litt på kva brytar han har sett inn. Er den type B?

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på fredag 23. desember 2016, klokken 13:51
Sjekk kva som står på samsvarserklæringen først. Her står ein beskrivelse og henvisning til norm.

Har han skreve kontakt til elbil så er han litt på tur. Med tanke på jordfeilbryteren så kjem da annpå kor strengt han tolker normen. Da er ikkje feil å bytta hovedbryteren for den nye har og funksjonen til ein vanleg brytar. Og normen krever ein type B bryter for kvar elbilkurs. Hjå deg så er da bare ein elbilkurs. Så den kan han kome unna med.

Lurer litt på kva brytar han har sett inn. Er den type B?

Det kreves separat jordfeilvern for hver ladekurs. Type B kan godt være felles for flere kurser, men da må man benytte jordfeilautomater på hver ladekurs i tillegg. Garo har gjort det slik på sine doble stolper. 2 stk. jordfeilsutomater i stolpen og krav om type B på felles tilførsel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Da står ikkje at da skal være dedikert jordfeilbryter type B til elbilkontakt. Da betyr at du kan sikre heile anlegget med type B så lenge du bare har 1 ladekurs i anlegget. Men at da er upraktisk er da ikkje tvil om.

Får du fleire kursar må du ha ein for kvar sidan dei skal fungere uavhenig.

Husk og at dette er ein mindre endring/utviding av eksisterande anlegg. Då gjeld forskriften som anlegget er byggt etter og ikkje dagens. Derfor er da mange smutthull og ein må sjekke samsvarserklæringa for åfinne ut kva som er lagt til grunn her.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Gus1

Interessant problemstilling -egentlig. Jeg hadde, og har, løst det på denne måten mange ganger. Kunden har i dette tilfellet fått en bedre (som sannsynligvis virker!) jordfeilbryter, og det vil være meningsløst fordyrende å måtte bygge om hele installasjonen, men det bør anbefales for kunden. Da mener jeg elektrikeren har ryggen fri.

Når det kommer til selektivitet så mener jeg dette bør være opp til kunde å bedømme hva som er "godt nok". Eksempelvis dersom en husstand har to ladepunkter mener jeg det er mer enn godt nok at disse har hver sin kurs med felles JFB-typeB. Dette er elsikkerhetsmessig ingen dårlig løsning, men kan føre til utkobling av to ladepunkter ved feil. Som sagt mener jeg kunden bør kunne si dette er greit.

Vedrørende dette mener jeg NK64 har unødvendig fordyret og vanskeliggjort installasjon av ladepunkter. De burde heller forbydd schuko-stikk til elbillading..
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Griffel

#6
Sikringen burde vært på 10A, eller bedre; erstatte stikkontakten med en 16A ladestasjon.

Så lenge Onkel er fornøyd med en jordfeilbryter for hele installasjonen, er dette ikke galt.

En annen ting er at Onkel kanskje burde spandere på seg en renovasjon av sikringsskapet fra 1977 og få jordfeilautomater for hver kurs, og spandere en ladestasjon som kan levere 16A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Én felles jordfeilbryter er litt "skummelt". Én feil og fryseren går mens du er på ferie.

Et alternativ kan være å skille ut fryserkursen med avgrening før felles jfv B. På fryserkursen bør det ikke stå annet (elektronisk) utstyr, bare ev lys og ovner. Dette for å redusere faren for utkobling etter strømbrudd.

Griffel

Sitat fra: KjellG på søndag 25. desember 2016, klokken 13:20
Én felles jordfeilbryter er litt "skummelt". Én feil og fryseren går mens du er på ferie.

Et alternativ kan være å skille ut fryserkursen med avgrening før felles jfv B. På fryserkursen bør det ikke stå annet (elektronisk) utstyr, bare ev lys og ovner. Dette for å redusere faren for utkobling etter strømbrudd.
Nå er det vel slik "Onkel", og alle andre fra den tiden har det. For nye anlegg er denne løsningen ikke lenger aktuell.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sjokomelk

Sitat fra: Griffel på søndag 25. desember 2016, klokken 11:41
Sikringen burde vært på 10A, eller bedre; erstatte stikkontakten med en 16A ladestasjon.

Så lenge Onkel er fornøyd med en jordfeilbryter for hele installasjonen, er dette ikke galt.

En annen ting er at Onkel kanskje burde spandere på seg en renovasjon av sikringsskapet fra 1977 og få jordfeilautomater for hver kurs, og spandere en ladestasjon som kan levere 16A.
Det ble forslått at han heller burde kastet innmaten i skapet, tatt i bruk den siste fasen som ligger klar og skifta ut alt med nye jordfeilautomater. Men han innbilte seg at det ville koste minst 50 lapper, så han spurte aldri om prisen på det. Han fikk litt hakeslepp når jeg sa jeg hadde renovert skapet mitt for 15000 tidligere i høst, og da fått jordfeilautomater på alle kurser og type B til bilen.

Ladestasjon har også blitt nevnt, men igjen trodde han at det var så dyrt og vanskelig at det ble avskrevet før det kom på tale. :-(
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

sjokomelk

Sitat fra: KjellG på søndag 25. desember 2016, klokken 13:20
Én felles jordfeilbryter er litt "skummelt". Én feil og fryseren går mens du er på ferie.

Et alternativ kan være å skille ut fryserkursen med avgrening før felles jfv B. På fryserkursen bør det ikke stå annet (elektronisk) utstyr, bare ev lys og ovner. Dette for å redusere faren for utkobling etter strømbrudd.
Denne problemstillingen har de hatt i mange år. Foreldrene mine bor noen hus bortforbi og har vært nødt til å følge med annenhver dag mens tante og onkel er på ferie, siden den gamle jordfeilbryteren slo ut i tide og utide.
Håper og tror det blir bedre med en ny og moderne jordfeilbryter i det minste.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

sjokomelk

Takk for tilbakemeldinger fra alle. Da kan jeg slå meg til ro med at siden han har bedt om "ny 16A kurs til garasjen for sag og elektrisk verktøy" og samtidig bedt om ny jordfeilbryter type B "siden det er elbil på huset som lader på den gamle 10A kursen i garasjen i dag" - Så har ikke elektriker gjort noe feil.

Og bare for å påpeke - Det er ikke snakk om "Onkel" her, men den faktiske onkelen min. Selv har jeg bare nytt utstyr i nyrenovert sikringskap.  :D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA