Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf og mye stigning opp på fjellet?

Startet av Goggen123, torsdag 22. desember 2016, klokken 10:27

« forrige - neste »

Goggen123

Tenkte å ta bilen (30kwt) på fjellet i jula, kan lade på hytta.

Noen som har kjørt Oslo - Nordseter (ved Lillehammer) vinterstid før? Lurer på hvor mye batteri jeg bør ha igjen ved stigningen opp fra Lillehammer (ca. 700 høydemeter på 1,8 mil).

Jeg har testet jurrasictest og egotrip kalkulatorer, er disse til å stole på med høydemeter, kulde og annen topografi?

Jurrassictest viser at jeg vil bruke ca. 21% batteri, men jeg vet ikke hvilken temperatur de bruker i beregningene.

bob-bob

#1
Du bruker vel ikke bare 21 % helt fra Oslo , så jeg går ut fra at du mener det er igjen 21 % når du er fremme ?
Eller mener du at stigningen tar 21 % ?

Uansett så må du lade før du kommer frem , det er jeg temmelig sikker på.

Goggen123

21% på stigning fra Lillehammer til Nordseter. Men jeg lurer jo på hvor nøyaktig Jurrasictest er (kan jeg stole på det)

Jeg tar en hurtiglading på veien ja, men lurer på om jeg trenger to.
Jeg er relativt ny med Leafe'n og har ikke erfaring med såpass lang tur, og stigning på slutten.

sjossang

Jurrasictest er tålig pålitelig, men jeg ville lagt inn mer enn 21%. Tipper du har uvanlig tung bil også nå før jul!

Sjekk også egotrip.se :)
Y LR hvit/hvit

Husky

Ble veldig overrasket selv første gangen vi var på fjellet med Leaf i den kalde årstiden. En strekning på Ca 13 km og Ca 650 høydemeter - kun 2 pers i bilen, og ganske fast underlag - krevde  nærmere 1/3-del av batteriet på en Leaf 30.

leafnor

Jurassic har jeg erfart er rimelig god, men den har ikke kald vinter som referanse.
Om du skal stige 700m med en noe over 2 tonn Leaf krever det omtrent 4kWt. Det er 14% av netto 28 kWt
Så skal du kjøre 1,8 mil, og med vinterføre og varme på krever det konservativt regnet 2kWt/mil. Altså 3,6kWt (Også omtrent 14%)
Du vil klare deg med 28% på batteriet i bunn av bakken, normal fart og varme på.
Sånn for sikkerhets skyld, start på 30%

God Jul.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

bob-bob

Sitat fra: Goggen123 på torsdag 22. desember 2016, klokken 12:58
21% på stigning fra Lillehammer til Nordseter. Men jeg lurer jo på hvor nøyaktig Jurrasictest er (kan jeg stole på det)

Jeg tar en hurtiglading på veien ja, men lurer på om jeg trenger to.
Jeg er relativt ny med Leafe'n og har ikke erfaring med såpass lang tur, og stigning på slutten.
Ganske sikker på at du trenger 2 ladinger på veien. Forøvrig , god tur og god jul ! :)

DBR

Kjørte 1.5mil forrige helg med min 24kw med 100soh. Stigning på ca 750m. Der brukte jeg 29%.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


nr1rayner

#8
jurassictest er temmelig pålitelig HVIS du endrer info på bilen.
Kanskje ikke så stor forskjell på 30kwh, men på 24kwh har det mye å si hvor 24kwh står som default, men man har egentlig ca 20kwh å rutte med.

For å legge inn for kulda, kan du endre innstillinger der også, står vel accessories eller noe sånt. Så bare legg på en slump, f.eks. 1500w til varme.
Vekt kan du også velge, det har ganske mye å si i jurassictest.
Så er det jo selvsagt med en slump i buffer da..

Edit:
Kjører ganske jevnlig til Storlien (grensehandel i Trøndelag).
Der er nok veien Meråker - Storlien ganske lik den du skal forsere.
Drøye 500 meter stigning over 2,5 mil.
Med min 24kwh bruker jeg alt mellom 25-35% på den strekningen (sommer - vinter).
Oversatt til 30kwh batteri skulle det vel bli sånn ca 17-25%.
21% forbruk høres derfor ganske fornuftig ut, men jeg ville ikke forlatt siste lademulighet før jeg VET at jeg har minst 30%.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Goggen123

Takk for gode svar folkens  :) - blir nok et ladestopp nr 2 i Lillehammer for å tanke noen kwt før stigningen.  God jul!

El1

#10
Vi hadde siste langtur i høstferien med fullpakket bil, 2015 mod 24kw. Flå sentrum 130moh og opp på fjellet 850moh. Har 10km hyttevei og hadde et forbruk på 30% opp og regenererte 10% på vei ned.

Goggen123

Turen gikk bra, jeg brukte 23% opp fra Lillehammer til nordseter 15 km i minus 2, og hard/ruglete is/snø på veien. Stemte veldig bra med jurassic og andre anslag her inne! Fortsatt god jul!

nr1rayner

Flotte greier :)
Da er det bare å glede seg til middag og åpning av gaver  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

El1

Goggen123, Hvordan var forbruket fra Oslo og hvor ladet du?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA