Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!

Startet av Electrix, torsdag 01. september 2016, klokken 22:59

« forrige - neste »

Bondeknøl

Tresekundersregelen er ikke så mye opplyst om nå som før, men det praktiseres vel advarsel under to sek og lappen ryker på et sek og kortere.
Kjipt hvis vi hele tiden må ligge rett bak for å komme lengst mulig med disse elbilene våre.

Trekkoppbil

3 sekunders-regelen  var en grei tommelfingerregel man hadde for 30 år sida, da man kjørte på landeveier med liten trafikk i Norge.
Den gangen blei det også sagt at i Tyskland var det vanlig med ett sekunds mellomrom, da det ikke var plass til mer på veiene.
Nå er det mange veier i Norge hvor det heller ikke er plass til 3 sekunder mellom hvert kjøretøy. Bilistene må følge med, og følge på, ellers går trafikken i stå, som den gjør mange steder fordi folk somler.
I Norge kan man bli straffa for å ha mindre enn ett sekunds mellomrom.
Når det gjelder sikker avstand, så er det mange hensyn å ta: Ligger man bak vogntog, så kommer bremselysa noen tideler før bremsen, og kjører du en liten personbil med regenerative bremser, så skal det mye til at du ikke klarer å bremse raskere enn vogntoget foran deg. Teknologier som adaptiv cruisekontroll er også en historie.

Ellers kan det være villedene å snakke om fart på 120 km/t, hvis man har et speedometer med stor feilmargin, og det er oppgitt hastighet derfra man mener.
Jeg vil ikke anbefale å ligge i 120 km/t på langkjøring med Leaf.
Ellers er det gjerne i 80km/t at det er sjans for å ligge bak vogntog og kanskje busser.

skysurfer

Kjørte også nettopp Kr.sand - Oslo t/r og vil bare bekrefte observasjonene som Electrix har gjort. Jeg fant et vogntog som kjørte over 80. Det endte med at jeg kunne følge fartsgrensen hele veien fra Lasses på Stathelle til Krisriansand (164km) uten å lade. (Hadde vel 94-95% SOH da jeg dro, og 7% da jeg kom hjem) I 100 sona kom det en buss forbi som jeg la meg etter. Jeg teller aldri sekunder men følte jeg lå på trygg avstand. Luftmotstand betyr MYE mer enn vekt.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

Einar_S

Ligger du 3 sekunder bak så er det trygt med mindre du er på Facebook eller spiller menyspillet på Leafens infopanel.

Det er ikke tvil om at luftbevegelser er tilstede langt bak en stor lastebil. Det kan jo nevnes at lette luftfartøy skal ligge minst 11Km bak en 757 ved take off. Dette grunnet vortex hvirvelstrømmer fra vingetippene som kan flippe det lettere fartøyet opp ned. Det er veldig mye lengre enn 3 sek!

Se også denne:

http://www.tu.no/artikler/det-ser-livsfarlig-ut-men-platooning-gjor-at-lastebiler-tar-langt-mindre-plass-pa-veien/345709


https://www.youtube.com/watch?v=Sd5ZLJWQmss

10-4 de Rubber Duck
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Trekkoppbil

Sitat fra: Electrix på torsdag 01. september 2016, klokken 22:59
Jeg har lagt meg i 90 noen ganger i høyrefeltet på langtur, men den tiden er over,
Her er det mange forhold som spiller inn. Kjører man uten varmeapparat, kan man spare på å kjøre ganske sakte.
Vogntog ligger typisk i 80. Her har du stort vindfang, og man kan ligge nærmere: Bremselysene kommer før bremsene, og du har gjerne kortere bremselengde enn vogntoget.

tiger`n

Satt på taxi i en europeisk storby for noen måneder tilbake. Veien mellom flyplass og sentrum.
Det gikk i 120-140, 10 meter klaring til bilen foran. Snakket i telefonen samtidig som han kjørte, trykket på taxameteret og snakket med flere av passasjerene i bilen.
Bilen foran bremset forsiktig, da ga han MER gass, slakket ikke av en gang :D Små marginer der.
Nordmenn flest har ganske gode sikkerhetsmarginer i trafikken, men mange har manglende kunnskaper om håndtering av kjøretøyet, generell trafikkerfaring og trygghet. Hvordan man leser trafikken og tolker den, samt skiller ut hva som er viktig fra det som ikke er det.

Ebe

Men skal være forsiktig med å rette pekefingre på et nettforum, men personlig liker jeg ikke konseptet å ligge i dragsuget bak store kjøretøy i 120 km/t.

Håper ikke folk strekker dette konseptet så langt at det går på sikkerheten løs, bare for å spare 10 min ved en hurtiglader.  :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Myrvang

Hva synes sjåføren forran om å ha en bil helt oppi rompa? Er vel ingen fare for de, men om de henger seg opp i lysene på bilen bak? Men nå kjører jo vogntog sånn med hverandre for å spare fuel.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Electrix

Når det gjelder avstand til forankjørende finner jeg dette fra politiet:
3 sekunder = anbefalt avstand
2 sekunder eller mindre = muntlig advarsel
1 sekund eller mindre = bot på 5200 kr
0,5 sekund eller mindre = førerkortbeslag/anmeldelse
Dette gjelder biler under 3500 kg, for tyngre kjøretøy er det strengere.

For min egen del følger jeg anbefalingen om 3 sekunder, det er 92 meter avstand i 110 km/t så det er ikke akkurat helt oppi rompa. Men for sikkerhetsskyld bytter jeg "følgebil" innimellom slik at ikke noen skal føle seg forfulgt   ;)
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA