Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris på nye E-Golf lansert, dyrere enn Ampera-E!

Startet av kammiz, onsdag 21. desember 2016, klokken 13:59

« forrige - neste »

kammiz

Dette beviser i mine øyne hvor aggressivt GM har priset Ampera-E? Vi vet jo fra artikler at GM taper 9000$ pr stk på Ampera-E, men det gjør de for å kunne selge mer v8 pickups i USA og ta igjen tapet der. Men at E-Golf har høyere startpris forundrer meg. Den har utvilsomt mindre rekkevidde, men du må jo kjøpe ekstrautstyr på denne også for å matche Ampera-E full pakke på utstyrslista. Eneste den har som Ampera-E ikke har, er vel oppvarmet frontrute og ACC?

VW er i mine øyne heller ikke premium, mer semi-premium.

Forhåndssalget er åpnet, nå kan du bestille Norges mest populære elbil
Volkswagen e-Golf  med inntil 300 km rekkevidde | Pris fra kr. 306.900,-

http://blogg.eabryn.no/volkswagen-kampanje/e-golf-kampanje/?gclid=CjwKEAiA7ejCBRDlp8uF6ezPnjoSJAAPED7MIJouAkEZW98EDULIvkiHJSPB_jrSJVNpXN_PebRvNBoCHLDw_wcB
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Trond.m

Fordelen med e-Golf er at setene nok er bedre. Det er standard med korsryggstøtte og nytt mørkt stoff gjør dette til et aktuelt valg. Er man opptatt av god lyd, men misliker skinn-seter, så sliter man med å velge Ampera-e

Øyvind.h

Har GM bekreftet tap? Trodde det bare var Bloomberg spekulasjoner?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

LMOR

VW pleier å være gode med pakketilbud når de trenger å øke salget. De er vel ikke redd for at de ikke får nok kunder som kjøper de første månedene med produksjon. Når det som regel følger med en god del forpliktelser de første 5 årene, så ser jeg ikke noe poeng med å ha flest mulig solgte biler som mål. Siden vi er i starten på elbil-historien, så må det være mye viktigere å ha fornøyde kunder som kan dokumentere at bilen kvalitetsmessige holdt det de lovet. "Evig eies...".

Hvorfor de velger å ha såpass lav pris på Ampera-E kan en bare spekulere rundt. Kanskje mest for å skremme Tesla investorer og samtidig oppfylle krav som er satt til dem. Jeg gjetter på at de kommer til å produsere få biler i 2017, og at prisen er satt for et større volum i 2018.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 21. desember 2016, klokken 14:29
Har GM bekreftet tap? Trodde det bare var Bloomberg spekulasjoner?
Tror det bare er spekulasjoner. Det står vel også at GM betaler 9000 $ for batteriet, sammenliknet med noen småpenger for en bensinmotor. Men Ampera-e koster jo 15-20.000 $ mer enn en tilsvarende bensinbil fra GM, så jeg tviler på at de har negativ margin på Ampera-e. Derfor kommer det vel an på hvor mange biler de kan fordele utviklingskostnadene på hvorvidt det blir tap eller profitt. BMW har nok også negative resultater for i3 hvis alle utviklingskostnadene skal fordeles på de relativt få bilene som er produsert. 

kammiz

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Crown

En ting er at den koster i praksis det samme som Ampera-E, kanskje mer. Det er vanskelig å forsvare selv om mer påkostet interiør oppveier litt. En annen ting er at den koster fort 80k mer enn Hyundai Ioniq for sammenlignbart utstyr og kanskje ca 20km mer rekkevidde. Da har Ioniq langt bedre ladesystem, seter med kjøling og memory, litt bedre plass og bedre garanti. DET skal man virkelig være VAG-fanboy for å forsvare :-)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

LMOR

Er rimelig sikker på at bruktbilprisen på en Golf er høyere enn Ioniq om 2-3 år. Mye fanboy prat her inne. Vi snakker om den mest populære bilmodellen i Norge. Har truffet veldig få som kjøper VW fordi de er fans...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Counterpointer

Golf er så sterk merkevare at ikke engang "dieselgate" eller mangel på batterivarmer svekker kjøpelysten. Dette tilsier en høyere pris. Opel er ute etter å sikre seg en markedsandel og har derfor skviset marginene litt.
Prisen på Ae er 299900 mot 306900 for Golf, er ikke store spriket i pris. Spriket er i rekkevidde og motorstyrke! Blir spennende å sammenligne 136 hk golf mot 204 hk Ae ........

Tellus

GM taper selvfølgelig ikke 9K på hver bil som produseres. Eneste måten et slikt tall kan fremkomme er ved å ta totale investeringer, legg til produksjonskostnaden for et gitt antall biler (f.eks. 150K biler), trekk fra salgsinntektene og fordel tapet på 150K enheter.

At salgsverdien overstiger produksjonskostnadene er ganske innlysende. Hvis det ikke hadde vært tilfelle ville vi i hvert fall ikke kunne kjøpe denne bilen i Norge.

Hvis bilen blir en stor suksess og hvis GM er instand til å produsere et tilstrekkelig stort antall vil regnskapet sett fra GM sitt ståsted kunne bli langt hyggeligere.

Crown

Sitat fra: LMOR på onsdag 21. desember 2016, klokken 17:29
Er rimelig sikker på at bruktbilprisen på en Golf er høyere enn Ioniq om 2-3 år. Mye fanboy prat her inne. Vi snakker om den mest populære bilmodellen i Norge. Har truffet veldig få som kjøper VW fordi de er fans...

"Gammel vane" eller fordi de tradisjonelt regner det som er trygt kjøp da, selv om VW til stadighet gjør det dårlig i kundetilfredshetsundersøkelser og middels i driftssikkerhet. Dessuten har e-Golf hatt kjempefordelen hittil av å se ut som en vanlig bil. Får inderlig håpe for e-Golf eierne at nye e-Golf har høyere bruktbilpris enn Ioniq om 2-3 år men om forskjellen blir mer enn de 80k som er forskjell i innkjøpspris er jeg sterkt i tvil om :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Kriss

#11
Når en ser nærmere på alt GM kjøper fra LG, er det nok faktisk tap på hver eneste bil det er snakk om. Bare battericellene koster GM 145USD pr. kwh ( https://electrek.co/2016/08/18/chevy-bolt-ev-lg-mass-produce-parts/ ) Det betyr at innmaten i batteriet alene koster over 9500USD (60kwh + buffer på 6kwh). Utover dette er leveranselista fra LG lang (alt fra motor til instrumentering kommer fra koreanerne).

Kan ikke forstå annet enn at Ampera-e er ekstremt gunstig priset. Løp og Kjøp!
Ampera e leveres desember 2017

AmocoCadiz

Sitat fra: Kriss på onsdag 21. desember 2016, klokken 21:12
Når en ser nærmere på alt GM kjøper fra LG, er det nok faktisk tap på hver eneste bil det er snakk om. Bare battericellene koster GM 145USD pr. kwh ( https://electrek.co/2016/08/18/chevy-bolt-ev-lg-mass-produce-parts/ ) Det betyr at innmaten i batteriet alene koster over 9500USD (60kwh + buffer på 6kwh). Utover dette er leveranselista fra LG lang (alt fra motor til instrumentering kommer fra koreanerne).

Kan ikke forstå annet enn at Ampera-e er ekstremt gunstig priset. Løp og Kjøp!
Nå ser det ut som GM gjort mange års utvikling og investering i batteriene  og batteriteknologi inkludert bygget og utvidet et stort batterilaboratorium i Warren MI, så det er også store kostnader initialt for GM( som kan fordeles på Bolt , AE, Volt og Spark)

Men får man tak i en AE levert rimelig greit i 2017 er det klart et knallkjøp av en elektrisk bil,
og en ting er ihvertfall langt mer premium i AmperaE enn nye E-Golf, nemlig batteriet!

https://cleantechnica.com/2013/09/17/gm-opens-50000-square-foot-electric-vehicle-battery-laboratory/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA