Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ioniq kåret til sikreste lille familiebil 2016 Euro NCAP

Startet av Lible, tirsdag 20. desember 2016, klokken 14:48

« forrige - neste »

Lible


Gizmo

Dette forstår jeg ikke:
Ioniq ble kåret til sikreste "kompakt familiebil", mens Prius ble kåret til sikreste "stor familiebil". Er ikke Ioniq og Prius like store og direkte konkurrenter? Eller har de blandet Prius med Prius+?
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

Crown

#2
Sitat fra: Gizmo på tirsdag 20. desember 2016, klokken 21:37
Dette forstår jeg ikke:
Ioniq ble kåret til sikreste "kompakt familiebil", mens Prius ble kåret til sikreste "stor familiebil". Er ikke Ioniq og Prius like store og direkte konkurrenter? Eller har de blandet Prius med Prius+?

Prius er nok en god del større Bl.a. er bagasjerommet sikkert 200l større.
EDIT: Ikke så mye større som jeg trodde. 170l større bagasjerom riktignok, men bare 7cm lengre og faktisk litt smalere. Så hva som er kriteriene for stor/mindre er ikke godt å si :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Lible

#3
Man kan jo lure på hvilke kriterier som legges til grunn for i hvilken klasse man bedømmer bilen i. Vedrørende bredden er det stor forskjell om den regnes med eller uten speil, noe jeg ikke finner ut av på Ioniqen. Tar man f.eks en VW Passat, som vel regnes som en forholdsvis stor familiebil, er bredden omtrent lik Ioniq, uten speil, men Passaten er 25 cm bredere inkl. speil.

Passaten er ca 30 cm lengre, så der er det stor forskjell.

Prius kan leveres som 7 seter, mulig det er derfor den rangeres i annen klasse. Hadde Prius og Ioniq vært rangert i samme klasse hadde Priusen antagelig vunnet, da den scorer høyere på de fleste kriteriene.

Edit: Ser at Passat kun har 3 cm større sporvidde enn Ioniq. Spørs om ikke Ioniq har lurt seg inn i en mindre klasse enn den egentlig er i?   ;)

Jorgen86

Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA