Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Wallcharger til Ioniq

Startet av autopass, tirsdag 20. desember 2016, klokken 10:37

« forrige - neste »

autopass

Hei

Har vurdert lenge å kjøpe en lader til garasjen. NÅ kikker jeg litt på wallcharger. Ser det er andre billigere bokser i markedet men jeg trenger type2kabel i tillegg og syns prisen er god på wallcharger med 7.5m ledning til 5900kr.

Må uansett ha eletrikker og få inn en ny sikring og bvern i skapet. Tenker 32A.
Har 3x63A hovedsikring inn, men er fersk i dette gamet.

Har alternativt en ledig 16a automat i skapet men må uansett ha b-vern og når eletrikker først er der er det vel ikke pris på en ny automat som er avgjørende.

Hva tenker folke med erfaring?
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

jkirkebo

Sitat fra: autopass på tirsdag 20. desember 2016, klokken 10:37
Hei

Har vurdert lenge å kjøpe en lader til garasjen. NÅ kikker jeg litt på wallcharger. Ser det er andre billigere bokser i markedet men jeg trenger type2kabel i tillegg og syns prisen er god på wallcharger med 7.5m ledning til 5900kr.

Må uansett ha eletrikker og få inn en ny sikring og bvern i skapet. Tenker 32A.
Har 3x63A hovedsikring inn, men er fersk i dette gamet.

Har alternativt en ledig 16a automat i skapet men må uansett ha b-vern og når eletrikker først er der er det vel ikke pris på en ny automat som er avgjørende.

Hva tenker folke med erfaring?

Automaten er billig, kabelen koster ikke stort ekstra for 32A og arbeidet er i praksis det samme. Så jeg ville gått for 32A.
Sjekk prisen på B-vernet med elektrikeren. Mange skal ha 3-5000,- for disse, og da blir en annen ladestasjon med integrert B-vern og løs type 2 kabel fort mye billigere. Evt. om du får lov å anskaffe vernet selv.

Vær klar over at Tesla-laderen pga. fast kabel ikke kan brukes til å lade elbiler med type 1 inntak, slik som f.eks Leaf eller Soul.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

autopass

Hei

Har fått opp en Wallconnector i garasjen. enfas 32a. DIpswitcsch satt til IT nett og strøm satt til 25A.

Lader lyser grønt i øverste lampe(standby i følge manual) Kobler til bil (Ioniq) og den blinker blått tre gangen før det slutter å lyse(feil). Det står på sidene til tesla at man kan lade andre biler med type2.

Noen som har ladet andre bilmerker på denne utenom tesla? hvilke?

Noen som har noen tips om hvorfor det ikke virker eller hva som kan være feil?

PÅ forhånd takk.
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

autopass

Testet på en i3 og på IONIQ nå. Virker men må holde håndtaket inn i bilen til den låser kontakten. Da virker det. Mulig pistolen til Tesla er litt "unøyaktig" ut fra standard. I3 klaget på det samme og hadde problemer med å låse om man ikke holdt kontakten inne til den ble låst. 
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

e-curious

Har du prøvd å lade Ioniq'en fra andre Tesla-bokser? (sånn i tilfelle produksjonsfeil/avik?)

autopass

Sitat fra: e-curious på mandag 30. januar 2017, klokken 20:15
Har du prøvd å lade Ioniq'en fra andre Tesla-bokser? (sånn i tilfelle produksjonsfeil/avik?)

Ikke testet da jeg ikke kjenner noen med Tesla wall connector.   
Har en kollega som har kjøpt men som ikke har installert.

Status er vel at den kobler til når batteriet er brukt. Ved fullt batteri vil FRN ikke låses til bil.
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

autopass

Tesla wall connctor lader Ioniq stort sett greitt. Har jeg fullt batteri eller noen prosent minus vil den ikke  feste seg til bilen. Da står lader i standby. og bilen blinker tre ganger på alle lysene før den slukker.

Kommer jeg inn med noe brukt batteri starter lading med en gang. Ladekabel står i nå og får se om forvarme virker i morgen tidlig selv om bil "ikke" lader. Ikke 100% fornøyd nei ......
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

autopass

Oppdatering. Etter å ha vært i kontakt med Tesla support fikk jeg en tilbakemelding om å skru DIP-2 på wall connector ned. Denne styrte noe Tesla kommunikasjon. Dette stod ikke i manual.

Etter dette starter bil å lade med en gang. Også på batteri over 94%.

Så ladeboks er friskmeldt og eier er fornøyd.
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

Arnta

Fortsatt fornøyd med Tesla wall charger til din Ioniq? Jeg vurderer å kjøpe en slik.
Model S 85 Pearl White

GOLF-raider

#9
Tesla Wall Connector (vegglader for elbil) leveres i to versjoner:
2½ meter eller 7½ mtr. ladekabel m/kontakt type 2. Manualen
for laderen anbefaler begge «dipswitchene» i øvre posisjon når
strømmen er 230 volt enfase (IT). Folk som har erfaring med
å lade andre elbiler enn Tesla; sier at «dipswitch to» må stå i
nedre posisjon for at ladinga skal fungere problemfritt. Det er
mulig å seriekoble inntil fire TWC. Da må lader nummer en
være innstillt som «Master»; og de tre andre som «slave» (F).
Dette gjør det mulig med automatisk lastfordeling når feks.
fire elbiler lader samtidig på samme sikringskursen. Eks:
Sikringen er 32 ampere; da vil hver lader gi 8 amp. ladestrøm.
Laderen leveres i ei eske med alt tilbehør inni. Det følger med
et stort bakstykke som laderen monteres på i det tilfelle at
strømkabelen kommer ovenfra. I de tilfeller strømforsyninga
kommer bakfra eller underfra brukes den medfølgende stål-
braketten. Monteringsskruene er av en spesialtype som gjør
demontering vanskelig for folk som vil stjele den med seg.
Spesialbits følger med i skrueposene i eska; Ikke mist eller
rot bort noen av skruene eller bitsen!  Medfølgende manual
er på engelsk & kinesisk. Her kan du laste den ned på norsk:
https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/wall-connector-eu/20161208/tesla-32a-wall-connector-installation-manual-no-NO-v2.pdf?201612081439

TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

jarand

Men hvorfor har de to versoner ? en kun for tesla, og en kun for universal ?

GOLF-raider

#11
For et år siden så kunne folk velge mellom å kjøpe to versjoner
av «Tesla Wall Connector» med sølvfarget frontdeksel:
TWC med kort eller lang kabel (2½ meter / 7½ meter).
Innmaten (teknologi) er nøyaktig lik.
Siden i fjor høst har mange teslakunder fått levert sine
«Referalgaver» i form av en «Tesla Wall Connector»
men med den forskjell at frontdekselet er svart med
påskriften «Signature» og kun versjon med lang ladekabel.
Jeg kan tenke meg at disse frontdekslene er ombyttbare.
https://www.tesla.com/no_NO/support/installation-manuals-wall-connector?redirect=no
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA