Espen, er du med på at A-e har mer enn 60kWh netto?
Jeg er åpen for muligheten. Men jeg har ikke sett noe håndfast på det.
Det spekuleres jo litt i den gm-volt forum tråden jeg linket til (Bolt EV SOC).
Jeg lurte litt på hvordan en 96s3p-pakke kunne bestå av 10 moduler, svaret er antakelig at 2 av modulene er små. Dermed har vi "3 store i serie" + "3 store i serie" + "2 små og 2 store i serie". Over alt hvor jeg leser snakker man om 288 cellers batteripakke (96s3p), og det har angivelig vært uttalt at cellene er 65Ah (3,75V).
"The Chevrolet Bolt EV’s battery is made with 288 (96s3p) LG Chem cells, I think that each cell is rated at 65 Ah and 3,75 V. I’m not sure about the 65 Ah capacity, but this is what I was told a year ago by a LG Chem worker. This represents a total of 70,2 kWh (288 x 65 Ah x 3,75 V)."
http://pushevs.com/2016/08/30/battery-chevrolet-bolt-ev-vs-chevrolet-spark-ev/Jeg har nok ikke sett noen teorier jeg anser som mer troverdige. 65Ah celle ble brukt i Spark EV, men det er vel ikke helt utelukket at de har brukt 63,5Ah celler i Bolt/A-e, som gir 68,5kWh brutto. Vi vet fra Volt at GM er glad i store buffere, men 8,5 til 10kWh er vel unødvendig mye... Om de gir seg med 6kWh, slik som i Volt så har vi et sted i mellom 62,5 og 64kWh tilgjengelig. Rundt 64kWh er et tall som går igjen i "Bolt EV SOC" tråden. Men når man leser om skuffende fart på hurtiglading, hvor man får redusert ladefart ett eller annet sted mellom 45 og 65%, så kan man lure på om de har brukt 63,5Ah celler. Spark lader tross alt med full hastighet (125A lader) opp til ~80%. Jeg tror/håper på 64kWh tilgjengelig, men tenker at du iallefall trygt kan bruke 62kWh i regnearket ditt (:
Men 3 m/s medvind (svak bris) og 1 kW til varme resulterer i ca 320 km i 75 mph. (Vind har veldig stor betydning i høy hastighet.) Det er masse faktorer man ikke får justert helt nøyaktig for i real-life tester.
I tillegg er viser ofte speedometer mer enn det som er tilfelle. 75 mph kan bare ha vært 72 mph, som også vil gi ett stort utslag.
Ja, det er mange faktorer å ta hensyn til, og det er ikke noe poeng å bestrebe seg på alt for høy nøyaktighet. Jeg tenkte bare som så at når man greier 306km i virkeligheten så kan man anta at denne distansen er betydelig kortere enn et teoretisk scenario under optimale forhold.