Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Software v8.1

Startet av lunitiks, søndag 18. desember 2016, klokken 08:59

« forrige - neste »

amund

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 29. mars 2017, klokken 12:57
Var vell snakk om oppdatert kernel også. Kommer nok straks mer bilder men tviler på at vi ser noe stor forbedring av nettleseren siden hw er for svak.

Nvidia Tegra 3 (T33) som MCU 17" skjerm kjører ink på AP 2.0 biler er ganske utdatert og treig. Selv en iPhone 4S med Apple A7 cpu fra 2013 er kraftigere.

Da Tegra 3 kom var det noe av det råeste man kunne få i tablets. https://www.technobuffalo.com/2012/04/11/benchmarked-nvidia-tegra-3-vs-qualcomm-snapdragon-s4/
I den testen kjører de diverse 3d-spill, og benchmarks viser at den er dobbelt så kjapp som et Galaxy Tab blant annet. Vel guess what, min Galaxy Tab greier å scrolle VG.no helt fint, i motsetning til Teslaen.

Dette handler ikke om CPU/GPU power, men at Tesla ikke har drivere som bruker hardware accelleration på skjermen (evt elendige sånne).

Det betyr likevel ikke at det blir noe bedre med ny kernel... men det er etter min mening teknisk mulig, og lov å håpe  :)
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Cookie Monster

#61
Tableten du hadde trengte ikke å kjøre haugevis med andre oppgaver i tillegg samtidig. Kunne prøvd å scrollet vg når cpu sto å jobbet 90-95% med andre oppgaver ;) Er enig i at det mest sannsynlig mangler en god del på optimalisering siden det burde vært mulig å fått til å kjøre så mye bedre.
I den testen du linker til taper foresten Tegra 3 mot S4 i begge web testene, siden mindre er bedre i den ene og høyere bedre i den andre for Moonbat for Chrome.

Loggene i Tesla viser at CPU ligger på rundt 90% idag når man ikke bruker nettleseren, så jeg ser ikke helt hvordan de skal klare å få nettleseren til å fungere så mye bedre.
Da må de optimalisere alt det andre også først eller pause en del av det den driver med når man skal bruke nettleseren.
Er jo ikke heller ikke bare nettleseren som er treig. Spotify å bla igjennom der er jo sirup. Navigasjonen er jo et kapittel for seg selv hvor zoome inn og ut samt dra over kartet er veldig treigt.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

petersv


  • Manuell kontroll av nakkestøtte på Model X og S med premium setene.

Buuuuu! De bør passe seg for sånt. Alle som har seter som kan justere nakkestøtten bør få lov til å justere de. Makan til kjiphet.. Hadde hacket bilen lett for å enablet det ;)

HKS

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 29. mars 2017, klokken 12:57
Nvidia Tegra 3 (T33) som MCU 17" skjerm kjører ink på AP 2.0 biler er ganske utdatert og treig. Selv en iPhone 4S med Apple A7 cpu fra 2013 er kraftigere.
http://cpuboss.com/cpus/Nvidia-Tegra-3-%28T33%29-vs-Apple-A7
Apple A7 ble introdusert i Phone 5S, og er en 64-bit ARM-prosessor (ARMv8).
Må tilbake til Apple A5 fra 2011 for å finne samme arkitektur som i Tegra (ARM Cortex-A9)
Tesla Model 3 Long Range

Cookie Monster

#64
Sitat fra: HKS på onsdag 29. mars 2017, klokken 14:51
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 29. mars 2017, klokken 12:57
Nvidia Tegra 3 (T33) som MCU 17" skjerm kjører ink på AP 2.0 biler er ganske utdatert og treig. Selv en iPhone 4S med Apple A7 cpu fra 2013 er kraftigere.
http://cpuboss.com/cpus/Nvidia-Tegra-3-%28T33%29-vs-Apple-A7
Apple A7 ble introdusert i Phone 5S, og er en 64-bit ARM-prosessor (ARMv8).
Må tilbake til Apple A5 fra 2011 for å finne samme arkitektur som i Tegra (ARM Cortex-A9)

Ja stemmer. Mente 5s, 4s er jo fra 2011 :P  Fikk årstallet riktig i det minste :)
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

daktari

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 29. mars 2017, klokken 12:41
8.1 ser nå ut til å rulles ut. (17.11.3)

Summon for AP 2
Feltskifte for AP 2
125-130 km/t toppfart for autopilot AP2
Manuell kontroll av nakkestøtte på Model X og S med premium setene.
GPS/Nav forbedringer
Bedre kontroll på dørene til Model X

Kreves altså en ny kalibrering av kamera først for å låse opp dette.
Betyr det at nye kameraer tas i bruk på AP2? Naturlig å spekulere i tele-kamera i front, kanskje også sidekamera.
Jeg mistenker at ustabiliteten autosteer viser på svingete lokale veier betyr at vidvinkel ikke er i drift heller.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

keepitsimple

Tesla burde tilby raskere cpu/gpu på samme måte som du kan få 4g. 2000 for en intel nuc eller lignende.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Cookie Monster

#67
Sitat fra: keepitsimple på onsdag 29. mars 2017, klokken 15:37
Tesla burde tilby raskere cpu/gpu på samme måte som du kan få 4g. 2000 for en intel nuc eller lignende.

Tesla har jo avtale/samarbeid med Nvidia på AP 2 hjernen som er, så blir neppe Intel. Spesielt med tanke på at Intel har kjøpt opp Mobileye så de er nå konkurrenter ;)

Nvidia har mye bra på den fronten nå. Feks 2x Tegra X1 hadde vært en grei oppgradering som er godt utprøvd nå i bla Shield TV. Det ville nok holdt en god stund framover.
https://shield.nvidia.com/blog/tegra-x1-processor-and-shield

Vil tippe Tesla kommer med kraftigere MCU på nye X/S i løpet av året. For tviler veldig på at Model 3 kommer med Tegra 3 :P Så de bytter nok rundt samtidig for å ha det likt på alle 3 når de første endrer på det.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

amund

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 29. mars 2017, klokken 14:03
Tableten du hadde trengte ikke å kjøre haugevis med andre oppgaver i tillegg samtidig. Kunne prøvd å scrollet vg når cpu sto å jobbet 90-95% med andre oppgaver ;) Er enig i at det mest sannsynlig mangler en god del på optimalisering siden det burde vært mulig å fått til å kjøre så mye bedre.
I den testen du linker til taper foresten Tegra 3 mot S4 i begge web testene, siden mindre er bedre i den ene og høyere bedre i den andre for Moonbat for Chrome.

Loggene i Tesla viser at CPU ligger på rundt 90% idag når man ikke bruker nettleseren, så jeg ser ikke helt hvordan de skal klare å få nettleseren til å fungere så mye bedre.
Da må de optimalisere alt det andre også først eller pause en del av det den driver med når man skal bruke nettleseren.
Er jo ikke heller ikke bare nettleseren som er treig. Spotify å bla igjennom der er jo sirup. Navigasjonen er jo et kapittel for seg selv hvor zoome inn og ut samt dra over kartet er veldig treigt.

Tegra vinner 5 tester mens Snap vinner 2.

Jeg tror faktisk nettbrettet mitt kan scrolle fint med 90% cpu-bruk, det er GPU som tegner opp og scroller, CPU brukes kun når du loader siden (litt forenklet). Og spesielt å rotere et kart, det er utelukkende en GPU-jobb, det skulle gått i 60 fps på 100% cpu. For meg virker hele tesla-skjermen som en PC som ikke har installert GPU-driver.

Du har rett i at Tegra vinner en web-test, men den testen kjører jo kun full load på javascript, hvor mange nettsider gjør det i virkeligheten? Kanskje web-spill, evt facebook, men problemet med tesla-browsern er jo at den ikke kan scrolle norges mest leste (og enkleste) webside, vg.no. Og den er ikke full av javascript. Og jeg kan godt leve med at den tar lang tid å loade, så lenge jeg får scrolla den.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Cookie Monster

#69
Hvis CPU ikke henger med vil alt gå tregt uansett. Er helt enig i at det ligger mye potensiale i å forbedre koden. Må bare ikke se bort fra at hw er ganske utdatert.

En liten Nvidia shield tv boks eller Nintendo Switch som er et leketøy :P har begge Nvidia X1 cpu/gpu. Her ser man hvor mye bedre de er enn Tegra 3.


Utviklingen har gått veldig fort de siste årene sammenlignet med hva de klarte i 2012-2013 samt hva som kreves ;)
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Thor2014

Jeg pleier å ha turboknappen inne. Da jobber den mye raskere


tkjoerlaug

Er releasenotes som er postet her fra en norsk bil?ser ut som man kan bruke summom med kun keyfob?

Ellemelle

Sitat fra: petersv på onsdag 29. mars 2017, klokken 14:32

  • Manuell kontroll av nakkestøtte på Model X og S med premium setene.

Buuuuu! De bør passe seg for sånt. Alle som har seter som kan justere nakkestøtten bør få lov til å justere de. Makan til kjiphet.. Hadde hacket bilen lett for å enablet det ;)

Her skulle det vel vært et Oxfordkomma: "på Model X, og S med premium setene".
Det vil si at man ikke mener X med premiumpakke, men S'er som faktisk har premiumseter med motoriserte hodestøtter :-)

lunitiks

Sitat fra: daktari på onsdag 29. mars 2017, klokken 15:17
Kreves altså en ny kalibrering av kamera først for å låse opp dette.
Betyr det at nye kameraer tas i bruk på AP2?

Ikke nødvendigvis! Husk at Tesla har (hatt) et megaproblem med AP2-biler levert med fremoverkameraer som peker for mye ned/opp (pitch). Altså en fysisk monteringsfeil som berører et ukjent antall biler. Dette har Elon tvittret om, og uttalt at de håper å fikse med et SW-update som "cropped" bildet i forbindelse med prosessering i AP2.

Guess what? Det viser seg nå at Tesla har lagt ut en bulletin - ja en servicebulletin - for fysisk arbeid på de nye fremoverkameraene som har bad pitch. Bulletin innebærer (1) sjekk om du har et pitch-problem, (2) hvis ja: operasjon 1, (3) hvis ikke OK: operasjon 2 - nytt kamera.

Mulig jeg blander kort her nå. Men ut fra tilgjengelig info (om enn mot betaling), så er det nokså vesentlige "issues" med Teslas kamerakalibrering ute og går, som det kan tenkes at de nå prøver å løse med SW 8.1.

Er kanskje på villspor her. Mulig du har rett i at ny kalibrering kun er nødvendig for aktivering av ett eller flere ytterligere kameraer.

Levner det til mer innsiktsfulle folk å diskutere videre :-)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

daktari

Jeg vet ikke, bare spekulerer. Når vi får oppdatert får vi melde tilbake om det var behov for ny runde kalibrering for å få økt hastighet og filskift.
Da bilen var ny var Drammen-Oslo tilstrekkelig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA