Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvordan lade på timeren...?

Startet av ProsjektX, lørdag 17. desember 2016, klokken 15:07

« forrige - neste »

ProsjektX

Prøvde i dag når jeg satt fra meg bilen på gardermoen å aktivere lading på timer. Men det var ikke snakk om at den ville. Valgte timer og satt alt opp med. Får så melding om at ved å plugge inn vil den nå lade på timer. Men uansett med tenning på eller av gikk den rett til å lade nå. Ble litt irritert for kan ikke fatte at jeg skulle ha gjort noe feil her...

Andre som har fått til. Ble litt uheldig å la den stå fulladet 1 uke men..
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Sanremo

Opplevde det samme i dag. Stilte inn alt korrekt, trodde jeg. Systemet sier at når du aktiverer planlagt lading, så starter lading ved starttidspunktet eller noe liknende. Litt forvirrende oversetting her. Når jeg så satt i ladekabelen begynte den å lade med én gang. Ser dette på indikatorlampene i fronten. Dersom planlagt lading er aktivert så skal kun den midterste blinke. Det kunne i teorien vært pga av at det ikke var noe tid til overs, altså at batterinivå var såpass lavt at den måtte startes med en gang, men det var 14 timer til "kjørestart" og 50% batteri. Noen som også har funnet hvilken side i pdf-manualen (med 500+ sider) dette omhandles?

ProsjektX

Da er vi ivhertfall to... Stilte inn i utgangspunktet ca 6 dager frem. Så burde absolutt ikke lade med en gang. Og som du sier skal den midterste LED blinke når timer lading er aktivert. Alt etter manualen.lading på timer er omtalt i et slags tillegg helt først. Stikker nok innom forhandler når jeg er tilbake for å se om de får det til...
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

J@x

Nå har jeg ikke Ioniq enda, så får ikke sjekket, men slik det fungerer på egolf, så setter man et sted et minimum ladenivå, f.eks 80%. Da vil den lade opp til 80% med en gang man plugger i, så stopper den og tar de siste 20% frem mot avgangstiden. Er denne verdien satt til 100%, vil den alltid lade 100% uavhengig av avgangstid. Noen som vet om det er lignende på Ioniq?
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

Jorgen86

Følger denne da jeg ofte kunne tenkt meg å lade på timer I helgene da jeg ikke skal ut så tidlig om morran, jeg har heller ikke fått til dette timer styret, men ser det star noe om å legge inn noe takster eller noe sånt når det er billig strøm.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

Inop

Tenkte jeg skulle prøve dette i går (tirsdag) og satte opp at den kunne starte lading ons, tor og fre klokken 1300. Satte den på "Planlagt lading" med valgt tidsinstilling, men det ser ut til at den starter å lade med en gang.

Nå var jeg så dum å trykke på den knappen for å deaktivere tidsinstillingen (til høyre for knappen man åpner ladeluken med) et par minutter før jeg satte inn ladekabelen så det kan være at det ødela. Skal prøve igjen i morgen.

La ved et par skjermbilder. Er det slik dere andre har gjort også?
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

ProsjektX

Mener det stod et sted i manualen at hvis du trykker på den knappen er timer overstyrt i 3 minutter. Så hvis lader kobles inn før tre min er gått så skal den lade med en gang.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Inop

Jo, det er noe sånt. Tror kanskje man må trykke knappen etter at man har koblet på ledningen, men er ikke sikker :)
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Huskestue

Har stilt inn etter alle kunstens regler men lading starter umiddelbart. Knapp for timer override ikke rørt. Estimert lade tid er en brøkdel av tiden frem til innstilt avreise. Off peak innstillingene er ikke aktivert.

Her er det noe galt som ikke er helt riktig...

Har sendt spørsmål til forhandler.

Noen eiere som HAR fått timer for lading til å virke?

Knallipadden

Nope, for meg virker det som en setter når lading skal starte - ikke når den skal være ferdig. Litt lite gjennomtenkt spør du meg. ;-)

Huskestue

Sitat fra: Knallipadden på onsdag 28. desember 2016, klokken 00:07
Nope, for meg virker det som en setter når lading skal starte - ikke når den skal være ferdig. Litt lite gjennomtenkt spør du meg. ;-)

Fungerer i alle fall ikke slik hos oss... Uansett hvordan en stiller inn timer starter den å lade umiddelbart. Har vært i kontakt med forhandler. Der skjønte de vel ikke helt oroblemstillingen (men de er jo nye på elbil) men demo bilene de hadde virket på samme mate som vår, dvs lader umiddelbart selv om det er laaang tid til lading burde ha begynt hvis den skal være fulladet ved avreise....

Kan det være at timer er diablet i en eller annen service meny som forhandler ikke har endret før utlevering?

Det må jo være noen hundre biler der ute er det NOEN som får denne funksjonen til å virke???

Huskestue

Bump...

Ingen som har noe å melde her?

Noen som får timer til å fungere?

Yoak

Fikk min i dag. Jeg har satt på timer, men den så ut til å starte med engang. Vet ikke sikkert før i morgen tidlig desverre

Yoak

Var ute å sjekket nå. Ser ut som den nesten er ferdig ladet. Blir vel antagelig kald bil i morgen da, hvis den ikke lader først og så setter kun på varmen imorgentidlig. Håper det funker, begynner å nærme seg -10 her

Yoak

Bilen var god og varm kl 0730 i dag tidlig

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA