Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan lade på timeren...?

Startet av ProsjektX, lørdag 17. desember 2016, klokken 15:07

« forrige - neste »

ProsjektX

Sitat fra: Inop på mandag 09. januar 2017, klokken 09:27
SitatDa veit dem ikke hva dem snakker om. Det er åpenbare software bugs her, men det ser ut til at både off-peak, og planlagt lading fungerer hvis du som sagt legger inn tidspunkt for off-peak. For planlagt lading spiller det ingen rolle hva som står der, ut ifra hva jeg har fått testet så langt.

Klarte ikke helt å følge deg her.
Er det sånn at planlagt lading fungerer hvis off-peak også er aktivert?
Nei, må deaktivere off-peak i menyen, men det må ligge noen tidspunkt inne i off-peak, for at planlagt skal fungere tilsynelatende... Men bilen indikerer i dash-board at både off-peak og planlagt er aktivert, selv om off-peak er deaktivert da, men allikevel ser det ut til at den da lader som den skal på planlagt.

1. Jeg testet med en times intervall på off-peak, men deaktiverte det sjekkmerket i menyen.
2. La inn planlagt lading til 8:00
3. på kvelden, plugget inn lader, og den blinket da midterste blå led for å indikere at den går på timer. Etter 3 minutter slukker den og forblir mørk (batteriet var rundt 60%)
4. Når jeg kom ut dagen etter rundt 8 var bilen både varm og 100% ladet, så den må ha gått på planlagt lading, og ikke off-peak
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Inop

Aha, da skjønner jeg. Det er jo veldig bra hvis det funker. Bra jobba :)
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Huskestue

Sitat fra: ProsjektX på mandag 09. januar 2017, klokken 10:49
Sitat fra: Inop på mandag 09. januar 2017, klokken 09:27
SitatDa veit dem ikke hva dem snakker om. Det er åpenbare software bugs her, men det ser ut til at både off-peak, og planlagt lading fungerer hvis du som sagt legger inn tidspunkt for off-peak. For planlagt lading spiller det ingen rolle hva som står der, ut ifra hva jeg har fått testet så langt.

Klarte ikke helt å følge deg her.
Er det sånn at planlagt lading fungerer hvis off-peak også er aktivert?
Nei, må deaktivere off-peak i menyen, men det må ligge noen tidspunkt inne i off-peak, for at planlagt skal fungere tilsynelatende... Men bilen indikerer i dash-board at både off-peak og planlagt er aktivert, selv om off-peak er deaktivert da, men allikevel ser det ut til at den da lader som den skal på planlagt.

1. Jeg testet med en times intervall på off-peak, men deaktiverte det sjekkmerket i menyen.
2. La inn planlagt lading til 8:00
3. på kvelden, plugget inn lader, og den blinket da midterste blå led for å indikere at den går på timer. Etter 3 minutter slukker den og forblir mørk (batteriet var rundt 60%)
4. Når jeg kom ut dagen etter rundt 8 var bilen både varm og 100% ladet, så den må ha gått på planlagt lading, og ikke off-peak

Må testes, hvis dette virker så er det i alle fall ikke tvil om at det er en bug selv om Huyndai mener at det skal være slik (selv om funksjonene ikke fungerer slik de er beskrevet i brukermanualen...)

Knallipadden

Sitat fra: ProsjektX på mandag 09. januar 2017, klokken 10:49
Sitat fra: Inop på mandag 09. januar 2017, klokken 09:27
SitatDa veit dem ikke hva dem snakker om. Det er åpenbare software bugs her, men det ser ut til at både off-peak, og planlagt lading fungerer hvis du som sagt legger inn tidspunkt for off-peak. For planlagt lading spiller det ingen rolle hva som står der, ut ifra hva jeg har fått testet så langt.

Klarte ikke helt å følge deg her.
Er det sånn at planlagt lading fungerer hvis off-peak også er aktivert?
Nei, må deaktivere off-peak i menyen, men det må ligge noen tidspunkt inne i off-peak, for at planlagt skal fungere tilsynelatende... Men bilen indikerer i dash-board at både off-peak og planlagt er aktivert, selv om off-peak er deaktivert da, men allikevel ser det ut til at den da lader som den skal på planlagt.

1. Jeg testet med en times intervall på off-peak, men deaktiverte det sjekkmerket i menyen.
2. La inn planlagt lading til 8:00
3. på kvelden, plugget inn lader, og den blinket da midterste blå led for å indikere at den går på timer. Etter 3 minutter slukker den og forblir mørk (batteriet var rundt 60%)
4. Når jeg kom ut dagen etter rundt 8 var bilen både varm og 100% ladet, så den må ha gått på planlagt lading, og ikke off-peak

Baserer du konklusjonen din på 1 lading?

Er det noen andre som kan verifisere at dette er korrekt? Og gjerne noen fra Hyundai?

ProsjektX

Sitat fra: Knallipadden på onsdag 11. januar 2017, klokken 17:15
Baserer du konklusjonen din på 1 lading?

Er det noen andre som kan verifisere at dette er korrekt? Og gjerne noen fra Hyundai?
Vel, hvis du er så jævla skeptisk så er det jo bare å prøve selv...? ::) Men funker gjør det!
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

eldaddy

Sitat fra: ProsjektX på mandag 09. januar 2017, klokken 10:49
Sitat fra: Inop på mandag 09. januar 2017, klokken 09:27
SitatDa veit dem ikke hva dem snakker om. Det er åpenbare software bugs her, men det ser ut til at både off-peak, og planlagt lading fungerer hvis du som sagt legger inn tidspunkt for off-peak. For planlagt lading spiller det ingen rolle hva som står der, ut ifra hva jeg har fått testet så langt.

Klarte ikke helt å følge deg her.
Er det sånn at planlagt lading fungerer hvis off-peak også er aktivert?
Nei, må deaktivere off-peak i menyen, men det må ligge noen tidspunkt inne i off-peak, for at planlagt skal fungere tilsynelatende... Men bilen indikerer i dash-board at både off-peak og planlagt er aktivert, selv om off-peak er deaktivert da, men allikevel ser det ut til at den da lader som den skal på planlagt.

1. Jeg testet med en times intervall på off-peak, men deaktiverte det sjekkmerket i menyen.
2. La inn planlagt lading til 8:00
3. på kvelden, plugget inn lader, og den blinket da midterste blå led for å indikere at den går på timer. Etter 3 minutter slukker den og forblir mørk (batteriet var rundt 60%)
4. Når jeg kom ut dagen etter rundt 8 var bilen både varm og 100% ladet, så den må ha gått på planlagt lading, og ikke off-peak

Kan du ta screenshot av ladeinnstillinger (timere)?
Hyundai Ioniq EV - 20.1.2017
Audi A4 Avant 1.8T 2005
Audi A4 Sedan 2.0 2001 - solgt
Audi A3 1.6 Kombi 1998 - solgt
Volvo 340 Kombi - solgt
BMW 316 Sedan 1.6 1989 - solgt
BMW 316 Sedan 1.6 1987 - solgt

J@x

Sitat fra: ProsjektX på onsdag 11. januar 2017, klokken 17:50
Sitat fra: Knallipadden på onsdag 11. januar 2017, klokken 17:15
Baserer du konklusjonen din på 1 lading?

Er det noen andre som kan verifisere at dette er korrekt? Og gjerne noen fra Hyundai?

Vel, hvis du er så jævla skeptisk så er det jo bare å prøve selv...? ::) Men funker gjør det!


8)
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

bno

Sitat fra: J-B på søndag 18. desember 2016, klokken 13:11
Nå har jeg ikke Ioniq enda, så får ikke sjekket, men slik det fungerer på egolf, så setter man et sted et minimum ladenivå, f.eks 80%. Da vil den lade opp til 80% med en gang man plugger i, så stopper den og tar de siste 20% frem mot avgangstiden. Er denne verdien satt til 100%, vil den alltid lade 100% uavhengig av avgangstid. Noen som vet om det er lignende på Ioniq?

Det er det som er grensen for laveste ladenivå. Brukes der man vil sikre seg å få ladet kun opp til et vist minimum i beredskap om man må på tur for hovedlading på nattestid (Tyskland) for å lade billigst mulig. Den satte jeg på 40%, men er ellers ikke så relevant (sparing) men for øvrig ok å bruke for å sette nedre grense. Er den satt for høyt så starter ladinga åke som og der tror jeg hunden er begravd.

Inop

SitatDet er det som er grensen for laveste ladenivå. Brukes der man vil sikre seg å få ladet kun opp til et vist minimum i beredskap om man må på tur for hovedlading på nattestid (Tyskland) for å lade billigst mulig. Den satte jeg på 40%, men er ellers ikke så relevant (sparing) men for øvrig ok å bruke for å sette nedre grense. Er den satt for høyt så starter ladinga åke som og der tror jeg hunden er begravd.

Jøss, det har jeg ikke sett, kan man sette en minimum beredskap prosent på Ioniq'en?
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Knallipadden

Sitat fra: ProsjektX på onsdag 11. januar 2017, klokken 17:50
Sitat fra: Knallipadden på onsdag 11. januar 2017, klokken 17:15
Baserer du konklusjonen din på 1 lading?

Er det noen andre som kan verifisere at dette er korrekt? Og gjerne noen fra Hyundai?
Vel, hvis du er så jævla skeptisk så er det jo bare å prøve selv...? ::) Men funker gjør det!

Jeg har selvsagt testet selv - og nope, virker ikke på vår bil.  :(

400VDC

Nå har jeg testet meg helt lei på dette med planlagt lading! Min konklusjon er at det IKKE er mulig å få planlagt lading til å fungere sånn at bilen er ferdig ladet til et gitt avreisetidspunkt. Man kan "trikse" med å legge inn off-peak perioder for lading og krysse av for "Bare i løpet av tiden nedenfor" og dermed utsette starten av ladingen til tidspunktet som er start for "off-peak" eller "rabattid". Dersom man ikke har huket av for "bare i løpet av tiden nedenfor" vil lading alltid startet umiddelbart når ladekabel koples til. Tror verken forhandler eller importør forstår seg på dette eller faktisk skjønner at det er en feil på bilen.. Ser at ProsjektX mener å ha fått det til å fungere, men da gjør han noe jeg ikke får tak i..? Noen andre som har fått dette til å virke eller fått noen fornuftig forklaring? Hjelp..
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model S 85D
Hyundai Ioniq 2017, hvit, teknikk
Nissan Leaf 2012
Siste fosil: Ford S-max, VW Caravelle

ProsjektX

#41
Har brukt dette flere ganger nå, men her om dagen fungerte det ikke, gikk bare rett til lading. Men etter å ha vært inne i menyen og huket av og på "off-peak", og byttet litt frem og tilbake på lade nå, eller planlagt, så fungerte det igjen... Har også opplevd at innstillingene i offpeak har blitt borte og da fungerer det heller ikke. så mye bugs rundt dette.

En annen ting er at her om dagen hadde jeg stilt inn avreise til 8:00 på planlagt lading, bilene ble plugget på rundt 17:00 med rundt 35% status. Men da jeg kom ut 8:00 hadde den fortsatt 45 minutter igjen, så den kalkulerer tydeligvis noe feil også, hvis ikke oppvarminga tuller det til for den.

Som sagt, det eneste jeg måtte gjøre for å få det til å fungere var å sette inn noen verdier på off-peak, men fjerne avkryssinga for det.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

400VDC

Sitat fra: ProsjektX på torsdag 02. februar 2017, klokken 19:07
Har brukt dette flere ganger nå, men her om dagen fungerte det ikke, gikk bare rett til lading. Men etter å ha vært inne i menyen og huket av og på "off-peak", og byttet litt frem og tilbake på lade nå, eller planlagt, så fungerte det igjen... Har også opplevd at innstillingene i offpeak har blitt borte og da fungerer det heller ikke. så mye bugs rundt dette.

En annen ting er at her om dagen hadde jeg stilt inn avreise til 8:00 på planlagt lading, bilene ble plugget på rundt 17:00 med rundt 35% status. Men da jeg kom ut 8:00 hadde den fortsatt 45 minutter igjen, så den kalkulerer tydeligvis noe feil også, hvis ikke oppvarminga tuller det til for den.

Som sagt, det eneste jeg måtte gjøre for å få det til å fungere var å sette inn noen verdier på off-peak, men fjerne avkryssinga for det.

Når du sier "fjerne avkryssinga" tenker du da på avkryssinga som heter "bare i løpet av tiden nedenfor"?
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model S 85D
Hyundai Ioniq 2017, hvit, teknikk
Nissan Leaf 2012
Siste fosil: Ford S-max, VW Caravelle

ProsjektX

Sitat fra: 400VDC på torsdag 02. februar 2017, klokken 19:24
Når du sier "fjerne avkryssinga" tenker du da på avkryssinga som heter "bare i løpet av tiden nedenfor"?
ja, riktig.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

ProsjektX

#44
La ved noen bilder av innstillingene, og etter at ladekabel kobles til hvor det midterste blå lyset blinker. Tror jeg har funnet en bug til, ser ut til at når man trykker på knappen for å overstyre tidsinnstillinger, til venstre for rattet, så slettes innstillinger for rabatt tid...

På bilde 1 er "bare i løpet av.." ikke aktivert, men på bilde 2 viser den "rabattariff er aktivert", men den er ikke det. Bare en av de mange bug'ene rundt dette...  :o

2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA