Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvordan lade på timeren...?

Startet av ProsjektX, lørdag 17. desember 2016, klokken 15:07

« forrige - neste »

ProsjektX

Sitat fra: Yoak på tirsdag 03. januar 2017, klokken 09:53
Bilen var god og varm kl 0730 i dag tidlig
Forvarming etter timer fungerer fint, men ikke lading.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

tuono

Oppvarming v.h.a. timer er godt forklart her
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31191.0.html

Det som skaper bry i denne tråden er lading....
Sitter på gjerdet å venter på han/hun som skal komme å fortelle oss hva vi ikke har fått med oss angående dette. Jeg har gitt opp...

Huskestue

Oppvarming fungerer hos oss også, kun lading som ikke lar seg timer styre.

Løsningen her er vel å klage til forhandler, oppfordrer alle som har fått bil om å gjøre det!

Her er det en feil som gjør at denne funksjonen ikke virker...


Yoak

Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 03. januar 2017, klokken 11:25
Sitat fra: Yoak på tirsdag 03. januar 2017, klokken 09:53
Bilen var god og varm kl 0730 i dag tidlig
Forvarming etter timer fungerer fint, men ikke lading.
Aha. Beklager, misforstod. Får prøve dette senere, men det høres ut som om ingen får det til?

ProsjektX

Ok, bestemte meg for å teste litt mer, og fant ut hvordan jeg kan få den til å lade på timer (tror jeg..) Greia er at det må legges inn tider også for "off-peak" lading, selv om dette ikke har noe med planlagt lading å gjøre. Trenger ikke ha huket av aktiveringa av "off-peak" lading. Men selv om avhukinga ikke er aktivert, står det fremdeles nederst i displayet at det er aktivert, så litt usikker på om den da følger planlagt lading, eller off-peak.

Fortsettelse følger...
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Huskestue

Dette er blindspor... Du kan få bilen til å lade kun i off peak perioder og på den måten utsette ladingen men det betyr ikke at lade timeren fungerer. Den starter å lade og lader til den er full så fort den kommer i off peak dvs ikke fulladet batteri (med lunk i) til avreise....

Har vært i kontakt med importøren men virker så langt ikke som man forstår at timer funksjonen ikke virker (fikk tips om at ikke "lade nå" knappen må være trykket på for at timer funksjonen skal virke. Som vi ikke viste det og har prøvd å stille inn slik som beskrevet i manualen.

Det begynner jo å bli noen hudre biler der ute er det ingen som som har fått timer funksjonen til å virke? For meg er dette en viktig funksjon for å minske perioden bilen står med fulladet batteri samt at det er litt lunk på batteriet fra lading når en starter kjøring noe som er godt for rekkevidden....

Amoss

Sitat fra: Huskestue på fredag 06. januar 2017, klokken 01:32
Dette er blindspor... Du kan få bilen til å lade kun i off peak perioder og på den måten utsette ladingen men det betyr ikke at lade timeren fungerer. Den starter å lade og lader til den er full så fort den kommer i off peak dvs ikke fulladet batteri (med lunk i) til avreise....

Men var det ikke så at man selv også kunne sette når det er off peak?  Da burde en midlertidig løsning være at man setter off peak til å være den perioden man ønsker å lade. Sånn mens man venter på at Hyundai fikser problemet...
Model S 85D

Huskestue

Hvis poenget er at den skal være fulladet og varm til ett bestemt tidspunkt så løser ikke off peak dette, men en kan jo få utsatt ladingen på de måten men det er jo egentlig ikke det en ønsker å oppnå....

Inop

Minner om 1.gen Leaf hvis man skal få den til å lade til 80%. Da må man sette opp en timer som går fra 00:00 - 23:59 og så krysse av for 80%.

Hvis lading på timer funker ved å sette opp off-peak mellom 00:00 og 23:59 (eller enda bedre 00:00 - 00:00) er det en helt grei workaround for meg :) Ikke dermed sagt at Hyundai ikke skal fikse problemet selvfølgelig.
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Amoss

Sitat fra: Huskestue på fredag 06. januar 2017, klokken 09:28
Hvis poenget er at den skal være fulladet og varm til ett bestemt tidspunkt så løser ikke off peak dette, men en kan jo få utsatt ladingen på de måten men det er jo egentlig ikke det en ønsker å oppnå....

Sant nok at det ikke blir så enkelt som at du forteller når du vil at den skal være ferdig ladet, så her måtte man evnt. inn å beregne litt selv. Slik jeg så for meg at det skulle fungere blir noe ala:
Du regner med at bilen trenger 6 timers lading, og du trenger bilen ferdig ladet (med varmt batteri) kl. 07:00. Da setter man "off peak" til å være fra kl. 01:00 til 08:00 (du vil ikke at den skal avslutte lading før du plukker opp bilen, om den ikke er helt 100% ladet).

... om dette fungerer eller ei vet jeg ikke, men ut i fra hva som er sagt her så høres dette ut som en fremgangsmåte som burde løse problemet. Mer komplisert og mindre brukervennlig enn det burde vært, men som en midlertidig workaround burde dette gjøre jobben.
Model S 85D

Huskestue

Sitat fra: Inop på fredag 06. januar 2017, klokken 10:14

Hvis lading på timer funker ved å sette opp off-peak mellom 00:00 og 23:59 (eller enda bedre 00:00 - 00:00) er det en helt grei workaround for meg :) Ikke dermed sagt at Hyundai ikke skal fikse problemet selvfølgelig.

Det funker ikke slik... det er bare det at den kun lader i off peak, dvs hvis en har off peak hele døgnet så lader den umiddelbart hele døgnet dvs på samme måte som uten å bruke off peak...

ProsjektX

Det er ihvertfall noen software bugs rundt dette. Selv om jeg huker vekk off-peak så indikerer den på dash-boardet at både timer og off-peak er valgt. Man må slette selve tidspunktene fra off-peak for at den ikke skal indikere dette. Har nå huket vekk og satt den på lading, så får jeg se om den lader etter off-peak eller planlagt timer.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Knallipadden

Etter testing og prating med Hyundai er konklusjonen at lading på timeren ikke er en funksjon som virker på samme måte som "varm bil" konseptet.
En kan få bilen til å lade på "off peak" settingen, men det betyr ikke at ladingen vil være ferdig til man skal avgårde. Da må en hvert fall satse på at "gjenværende ladetid" er korrekt og at ladetiden som er avsatt er tilsvarende lang nok.
Litt nedtur dette, håper at man får på plass en mobilapp som for meg ville vært en vesentlig bedre løsning enn å måtte sitte i bilen å knote med settinger.
Rart at bilindustrien skal være slike teknologisinker, smarttelefoner er jo ikke akkurat oppfunnet i 2016.  ;)

ProsjektX

Da veit dem ikke hva dem snakker om. Det er åpenbare software bugs her, men det ser ut til at både off-peak, og planlagt lading fungerer hvis du som sagt legger inn tidspunkt for off-peak. For planlagt lading spiller det ingen rolle hva som står der, ut ifra hva jeg har fått testet så langt.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Inop

SitatDa veit dem ikke hva dem snakker om. Det er åpenbare software bugs her, men det ser ut til at både off-peak, og planlagt lading fungerer hvis du som sagt legger inn tidspunkt for off-peak. For planlagt lading spiller det ingen rolle hva som står der, ut ifra hva jeg har fått testet så langt.

Klarte ikke helt å følge deg her.
Er det sånn at planlagt lading fungerer hvis off-peak også er aktivert?
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA