Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varme i bilen

Startet av seidl, lørdag 17. desember 2016, klokken 10:16

« forrige - neste »

seidl

Vet flere har hatt litt forskjellige problemer med varmen. Jeg har en norsk -14 tekna der vi syns varmen er dårlig.

Tok med et digital termometer å la den på midtkonsollen. +- 0 grader ute. 20 minutter forvarming og etter ca 20 min kjøring var tempen i kupeen 17,5 grader. Varmeapparatet sto på 30 grader og hastighet 4 på vifta. Trakk imellom 1,5-3.0kw. Er dette normalt?

Ringte til forhandler å de mente at når den trakk opp til 3kw så skulle det være i orden.
-Opel Ampera-e reservert 13.09.16 - Levert 30.05.17

BE

Kjører du i ECO? Det begrenser i så fall varmen sammenlignet med normal kjøremodus. Med varmeapparatet på Auto og normal kjøremodus skal det slettes ikke ta lang tid før det er godt og varmt i bilen.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

hexachordia

Dette er ikke normalt. Jeg har en 2013 og varmeapparatet er bedre og raskere enn i noen annen bil jeg har hatt. Gå og få sjekket varmepumpa!



Sitat fra: seidl på lørdag 17. desember 2016, klokken 10:16
Vet flere har hatt litt forskjellige problemer med varmen. Jeg har en norsk -14 tekna der vi syns varmen er dårlig.

Tok med et digital termometer å la den på midtkonsollen. +- 0 grader ute. 20 minutter forvarming og etter ca 20 min kjøring var tempen i kupeen 17,5 grader. Varmeapparatet sto på 30 grader og hastighet 4 på vifta. Trakk imellom 1,5-3.0kw. Er dette normalt?

Ringte til forhandler å de mente at når den trakk opp til 3kw så skulle det være i orden.
Nissan Leaf 2013 (US 2. gen)

nr1rayner

Sitat fra: BE på lørdag 17. desember 2016, klokken 12:01
Kjører du i ECO? Det begrenser i så fall varmen sammenlignet med normal kjøremodus. Med varmeapparatet på Auto og normal kjøremodus skal det slettes ikke ta lang tid før det er godt og varmt i bilen.
Det står så i boka ja, men jeg ser ingen forskjell på strømforbruk til varme om jeg kjører i ECO eller ikke.

Har ikke tatt med termometer i bilen, men etter forvarming bør det være bra lunk i bilen.
Uten forvarming tar det bare sekunder før det kommer varme ut.

"Mengden" varme føles mindre enn i fossilbil som har varm motor.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Burger

Jeg er også skuffa over varmen i Leaf, så om du finner ut noe så si ifra. Har hørt om noen som har fått etterfylt kjølevæske på varmepumpa.

Jeg kunne godt tenkt meg å kjørt badstu i bila etter en våt og kald seiltur når jeg har 95% på batteriet og 5km å kjøre hjem. Kunne godt tenkt meg en override knapp med "max power to heating" :-)

Min Leaf har ingen forskjell på om den står i eco eller ikke.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

rolandvg99

Kjørte '16 Nordic i dag i -2°C og hadde null problem med å holde kupéen varm med ECO på og 20°C. Høres ut som lite kjøleveske/luft i systemet.

PS. Termostat på 23 eller 30 spiller ingen rolle dersom kupétemp er under verdien på AC. Anlegget levere max varme okke som.
"I like soul with a capital S"

seidl

Ja skal få bestilt time til verksted. Kjører nesten aldri eco. Som dere sier så er tempen omtrent det samme om man kjører 22c eller max.
-Opel Ampera-e reservert 13.09.16 - Levert 30.05.17

Carl Anton Stenling

Varmeanlegget i Leafen er ikke helt intuitivt. I tillegg er det variasjoner mellom utgavene.

Min Leaf har varmepumpe. For å få maksimal varme i denne utgaven gjør jeg følgende:

  • Kun "Heat" trykkes inn - ikke "A/C". Hvis man trykker inn begge så aktiveres både kjøling og oppvarming (tørking).
  • Bruker ikke "Auto".
  • Resirkulering regulerer ned varmeeffekten - brukes derfor sparsomt når hensikten er maks. varme.
  • Termostaten stilles på 30 C. Ved lavere termostatinnstilling gis ikke maks. effekt.
  • Viftehastigheten brukes for å regulere varmeeffekt. Ved kaldere enn et par kuldegrader utetemperatur settes viftehastigheten ikke på maks. for å unngå at uteluften kjøler for mye.
  • Dyser mot føtter og overkropp velges.
Når jeg følger disse prinsippene så synes jeg varmen er akseptabel. Det er imidlertidig forvarmingen som gjør at Leafen er mer behagelig enn fossilbil om vinteren.

Et tips fra oss som har kjørt enda mye kaldere elbiler er at lange ullunderbukser er viktig. Det er på føttene man fryser.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

leafnor

Ja, føttene  blir kalde. Kjøpte meg (Ut av tips på formet) en slik elektrisk setepute, klippet av snorer og slikt.
Med det i fotbrønnen er det godt og varmt.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

En annen viktig ting å legge merke til er vaner  ;)
Er man vant til å ha 25 C hjemme, og full blast på fossilen, blir det kaldt uansett i en Leaf.

Noen ganger av nødvendighet, men mest nysgjerrighet, har jeg kjørt uten varme i Leafen, helt ned i -11 C.
Og ja, det har vært friskt enkelte dager..
Kjører selv som regel med 16-18 C.
Det er kanskje ikke stor forskjell om man bruker 22 eller 30, men det er bra forskjell på 16 og 22, spesielt i strømforbruk  ;)

Altså, venner man seg til å bruke lite varme til vanlig, trengs det egentlig ikke så mye de dagene man kommer gjennomvåt og kald og vil ha full power.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA