Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor treg superlading er vanlig om vinteren?

Startet av mogu, fredag 16. desember 2016, klokken 18:29

« forrige - neste »

mogu

Hvor lite/mye effekt er det vanlig å få ut av superladerene på vinteren?

Sitter akkurat nå på superladeren på Kjellstad. Det er -1 grad ute, bilen er varm(forvarmet 30 minutter før jeg kjørte 40 minutter for å komme hit), SoC er 40%,  allikevel får jeg ikke ut mer enn maksimalt  66kW fra laderen. Reell ladeeffekt over tid er også mye lavere fordi den går opp og ned i effekt: 20kW-66kW. Er dette helt vanlig situasjon om vinteren?
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

jkirkebo

Sitat fra: mogu på fredag 16. desember 2016, klokken 18:29
Hvor lite/mye effekt er det vanlig å få ut av superladerene på vinteren?

Sitter akkurat nå på superladeren på Kjellstad. Det er -1 grad ute, bilen er varm(forvarmet 30 minutter før jeg kjørte 40 minutter for å komme hit), SoC er 40%,  allikevel får jeg ikke ut mer enn maksimalt  66kW fra laderen. Reell ladeeffekt over tid er også mye lavere fordi den går opp og ned i effekt: 20kW-66kW. Er dette helt vanlig situasjon om vinteren?

Ja, forvarming i 30 minutter og 40 minutters kjøring er som regel ikke nok for å få skikkelig temperatur på batteriet, om vi snakker pen landeveiskjøring. Et par timer pleier å hjelpe. Og sørg for all del for at Range Mode ikke er påslått.

Om man bruker SC slik det er tenkt, med å starte med fulladet batteri, kjøre til batteriet er relativt tomt og så starte lading vil du stort sett alltid få maks hastighet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Støttes. Jeg opplever ingen forskjell i hastighet vinter vs sommer. Men om du forvarmer med range mode må du kjøre lenger før batteritempen kommer opp da du starter med helt kaldt batteri. Uten range mode kan du gjerne starte med +12 på batteriet som er target for batterivarmeren, så gjør kjøringen at det klatrer videre. Synlig regen begrensning forsvinner rundt 17, tempen stiger gjerne til 20-25 grader på en times kjøring avhengig av utetempen. Batteriet er driftsvarmt på 32-33 grader, og man får full spiker på sc noen få grader lavere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA