Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjemmeladere?

Startet av Eleutheros, torsdag 15. desember 2016, klokken 14:11

« forrige - neste »

zbk

#15
Sitat fra: Kriss på onsdag 01. mars 2017, klokken 18:33
Har jo tenkt at en bil med så stort batteri trenger en rask ladestasjon i heimen.

Jo større batteri du har, jo mindre viktig blir rask lading hjemme. Så lenge du rekker å etterfylle minst det som du bruker i snitt, vil et stort batteri sørge for at du har et buffer å tære på om du trenger å kjøre litt ekstra en dag, og dermed trenger du ikke å dimensjonere ladefarten for de få dagene du kjører litt over gjennomsnittet. Med lite batteri risikerer du å kjøre batteriet tomt og da blir det kritisk å fylle fort om du skal videre snart.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

jkirkebo

Sitat fra: Kriss på onsdag 01. mars 2017, klokken 18:33
Sitat fra: kammiz på onsdag 01. mars 2017, klokken 17:19
sitat
                                                     KW                    50 til 100% batterikapasitet             0 til 100% batterikapasitet                                               
Ladestasjon 16A                              3,7                                          8 timer                                               14 timer
Ladestasjon 32A                              7,4                                         4,5 timer                                             8,5 timer

Hvorfor er ikke ladetiden dobbel ved 16A, altså 17 timer? Er det virkelig slik at 32A anlegg i de fleste tilfeller ikke er gjennomførbart? Har jo tenkt at en bil med så stort batteri trenger en rask ladestasjon i heimen.

Du bør ha et inntak på minst 3x63A for å lade med 32A 1-fase, i tillegg trengs tillatelse fra netteier de fleste steder. Men hovedsikringer kan som regel oppgraderes og det er ikke alle netteiere som er så restriktive som f.eks Agder Energi eller Eidsiva.

Når det er sagt er dette ikke et valg mellom 16A og 32A. Dvs. tilbudet fra Opel er tydeligvis det, men kjøper man løsninger fra andre er både 20A og 25A gode muligheter som bør vurderes.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

trykkertor

Hvordan fungerer slike ladestasjoner.
Hvis en installerer 32A, er det da i bilen eller på selve veggboksen en velger om den skal lade med full spenning eller litt roligere lading?

Ser jo at normalbehovet nok er dekket med 16A, men samtidig kan det være greit å ha tilgang på full 32A i de situasjonene det ønskes.
Hvor omfattende er det å endre ladestyrken hvis en har 32A stasjonen?

zbk

Det kommer an på. Veggboksen signaliserer max strømtrekk til bilen, så er det avhengig av om bilen har mulighet for å justere ladefarten til under dette. Tesla kan, min Zoe kan ikke. For Ampera-e er det vel ikke helt klart ennå. Noen veggbokser har mulighet for enkel justering av dette, de fleste ikke.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA