Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slutt på mva-fritak for ladestasjoner og elektrikerarbeid

Startet av Mao, torsdag 15. desember 2016, klokken 16:04

« forrige - neste »

Mao

Skatteetaten har i en relativt fersk uttalelse tilsynelatende endret sin tolkning av mva-fritaket for elbiler, slik at forhandlere nå ikke lenger kan levere ladestasjoner og elektrikerarbeid momsfritt sammen med salg av elbilen.

I uttalelsen nevnes en del eksempler på utstyr som er fritatt for merverdiavgift når det selges sammen med ny elbil, herunder ladekabel og ekstra sett med hjul (typisk vinterhjul).

Som eksempler på utstyr og tjenester som er merverdiavgiftspliktig fremhever de:

    skiboks, takstativ, sykkelholder, lastestativ
    ladeboks/hjemmelader
    montering/installasjon av ladeboks
    oppgradering av elektrisk anlegg

Jeg har jobbet mye med mva-reglene og har aldri skjønt hvordan Skatteetaten tidligere har kommet frem til at ladestasjoner og elektrikerarbeid kunne leveres momsfritt. Det utgjør jo ingen integrert del av selve elbilen, og vil normalt ikke følge bilen når elbilen senere skifter eier. Det virker som Skatteetaten nå har kommet frem til den samme konklusjonen.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

arthur

Da vi kjøpte elbil så endte vi med å kjøpe dekk som kostet 25% MINDRE enn hos forhandler av elbilen til tross for at vi betalte moms! Halv pris av dobbel pris er og blir full pris.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

tiger`n

Dette er en ordning som bare har blitt misbrukt uansett.
Man ser jo de ekstreme påslagene enkelte forhandlere tar for eksempel på vinterhjul og ladestasjoner.
Det meste av dette fritaket går rett i lomma på importør og forhandler, stikk motsatt av hva hensikten er.

elektrolux

Det er gode nyheter for Elbilhjelpen.no og andre ettermarkedsleverandører.

Det er faktisk også gode nyheter for bilkjøperen som riktignok alltid har kunnet velge en rimeligere ladeløsning fra f.eks oss, men som har blitt lurt av mva fritaket og endt opp med en totalt sett dyrere løsning.

Skrivet er ikke datert, men må vel tolkes med at dette gis umiddelbar virkning ?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Mao

Sitat fra: elektrolux på torsdag 15. desember 2016, klokken 18:11
Skrivet er ikke datert, men må vel tolkes med at dette gis umiddelbar virkning ?

Dette skjer ikke som følge av en endring i lov/forskrift, men er en endring i tolkningen av eksisterende regelverk. Det betyr at det i alle fall gjelder fra nå av.

Teoretisk kan det kanskje også få virkning for de som har solgt ladeutstyr momsfritt tidligere, men det er vel tvilsomt om Skatteetaten vil forfølge disse sakene all den tid etaten selv tidligere har uttalt at momsfritaket for elbil også gjaldt ladeutstyr montert hjemme hos bilkjøperen.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

cra

Sitat fra: arthur på torsdag 15. desember 2016, klokken 16:41
Da vi kjøpte elbil så endte vi med å kjøpe dekk som kostet 25% MINDRE enn hos forhandler av elbilen til tross for at vi betalte moms! Halv pris av dobbel pris er og blir full pris.

Samme her. Vesentlig lavere pris ved å kjøpe fra tredjepart. Mye tøffere felger også. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Sitat fra: arthur på torsdag 15. desember 2016, klokken 16:41
Da vi kjøpte elbil så endte vi med å kjøpe dekk som kostet 25% MINDRE enn hos forhandler av elbilen til tross for at vi betalte moms! Halv pris av dobbel pris er og blir full pris.
Ja, forhandlerne av elbiler har tatt seg GODT betalt for vinterhjul, selvfølgelig vel vitende om at de kan legge på igjen mye av de 25% som staten mister og dermed fått det rett i egen lomme. MEN det skal og være sagt at originale felger som regel er av høyere kvalitet enn uoriginalt. Ofte lettere og mer holdbar overflatebehandling enn mange av billigfelgene med ukjent merke. Vekt får konsekvenser for effektforbruk.

THE

Lurer på hvordan dette vil slå ut for kjøpere av Renault Zoe? Der er jo ladeboks/trafo inkludert i bilprisen. Utstyrsleveransen varierer jo også fra kontrakt til kontrakt da trafo i noen tilfeller blir levert og i andre tilfeller er ikke trafo med i leveransen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Mao

Sitat fra: THE på fredag 16. desember 2016, klokken 13:07
Lurer på hvordan dette vil slå ut for kjøpere av Renault Zoe? Der er jo ladeboks/trafo inkludert i bilprisen. Utstyrsleveransen varierer jo også fra kontrakt til kontrakt da trafo i noen tilfeller blir levert og i andre tilfeller er ikke trafo med i leveransen.

Prinsipielt må forhandleren skille ut "normalverdien" av ladeboks/trafo inkl. monteringsarbeid på fakturaen, og beregne 25 % mva på dette. Om de øker fakturasummen til forbruker eller tar momskostnaden selv gjenstår å se.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

elektrolux

Ser en negativ konsekvens av dette:

Ferre vil kjøpe ladestasjon der og da, og så snart de har lade noen ganger med medfølgende ladekladd og finner de ut at dette gir mer enn nok lading spørs det om de noengang kjøper ladestasjon.....
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på fredag 16. desember 2016, klokken 15:05
Ser en negativ konsekvens av dette:

Ferre vil kjøpe ladestasjon der og da, og så snart de har lade noen ganger med medfølgende ladekladd og finner de ut at dette gir mer enn nok lading spørs det om de noengang kjøper ladestasjon.....

Jeg tipper dette løser seg etterhvert. Ikke nødvendigvis med forskrifter, men f.eks ved at forsikringsselskaper setter krav om ladestasjon for å forsikre hus der eier også har elbil. Evt. at det blir ganske mye dyrere å forsikre hus når man ikke har ladestasjon tilgjengelig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Hos If er det allerede krav om overspenningsvern i bilforsikringen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Overspenningsvern er ikke normalt å finne i ladeutstyr.

Overspenningssensor derimot er relativt vanlig i kladder.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Hva tror du varistor i ladekladdene da brukes til om de ikke skulle beskytte mot overspenning?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Tror du de klarer å arrestere farlige spenningspulser før den når bilens lader?

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA