Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tysklandstur - Reiserute

Startet av Hænningsen, onsdag 14. desember 2016, klokken 18:51

« forrige - neste »

gjosemorten

GPS virker , men den vet ikke alltid hvor den er. Lag kjørerute på Google Maps før du kjører. Vi kjørte mye feil spesielt i store kryss om vi skulle til høyre.....

Kartet er nok gammelt....

Sjekk alle innstillinger : eco rute er bare tull, velg raskeste så sjekker du Google mens du kjører.

Tom tom sier ( rundkjøring 4 veier) : (ta andre avkjørsel eller rett frem) Nissan sier :ta 3 avkjørsel som også er rett frem, men GPS er ikke konsekvent.....for noe dritt

gjosemorten


Arha

Sitat fra: Hænningsen på onsdag 14. desember 2016, klokken 18:51
Hei. Jeg planlegger å kjøre fra Harstad til en liten landsby like sør for Bern der vi skal bytte hus med en sveitsisk familie som skal bo i vårt hus. Jeg har lyst til å gjøre denne kjøreturen elektrisk og ser på mulige løsninger på turen nedover. Med god planlegging av overnattinger i Norge og et par lengre stopp ser det ut til å gå greit å komme seg til Oslo. I Oslo tenker jeg at Kiel-ferga kan være et godt alternativ. Den koster en del, men vi sparer oss mellom 30-50 mil kjøring. Så kommer jeg til Tyskland og merkelig nok ser ting litt verre ut. Men jeg har prøvd å tråkle meg nedover Tyskland og har satt opp ei reiserute. Jeg trenger litt hjelp til å se på den. Kanskje noen har prøvd disse ladepunktene?

1. Reinfeld - 50 kW CHAdeMo. Alternativ i Lübeck.
2. Lüneburg - 20 kW CHAdeMo. Flere Type-2 alternativer.
3. Celle - 44 kW CHAdeMO. 20 kW CHAdeMO. Flere Type-2
4. Hildesheim - 40kW CHAdeMO. Rhüden alternativ.
5. Einbeck - 20 kW CHAdeMo.
6. Göttingen
7. Wehretal
8. Eichenzell
9. IKEA Frankfurt
10. IKEA Mannheim
11. Pforzheim
12. Archern
13. Freiburg
14. Bad Säckingen
15. Schönbuhl (Sveits)

Det er mye 20 kW CHAdeMo. Men jeg tenker at vi har ferie, så vi har god tid. Om noen har gode tips til både ladesteder, abonnement og overnattingssteder så er jeg veldig interessert :)

Jeg har vært i Tyskland med Leafen de to siste sommerferiene, men ikke lenger sør enn Koblenz.  Har ladet på flere av stedene du har planlagt, Reinfeld, Lüneburg, Celle og Göttingen.  På veien fra Lüneburg til Celle passerer du ikke lagt unna Bergen Belsen, anbefaler en tur innom her hvis du har tid.  Ladestasjoner i Tyskland finnes (som du sikkert har funnet ut) på www.goingelectric.de/stromtankstellen, sjekk gjerne "Details" og "Detaillertes Ladelog" for de aktuelle stasjonene for å se om noen har hatt problemer i det siste. App og RFID-kort fra Plugsurfing.com er også et must, disse gir tilgang til mange av laderne som ikke er gratis.  Clever begynner vel også med betaling i Tyskland fra nyttår, så et Clever Fri-kort fra http://clever.nu/kop-laddkort bør også være med på turen.  Ellers går det vanligvis greit å lade over natt (med 6A) ved overnattinger på gasthaus og B&B, betalte gjerne 5€ for dette.  En 32A type 2-kabel bør også være med da enkelte 32A ladestolper ikke gir ut strøm ved tilkopling av 16A kabel.  Fikk selv melding i displayet med noe som betydde noe sånt som "kabel er for tynn".  Lykke til.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Hænningsen

Takk. Ja. Jeg har sett at det kreves 32A-kabel på enkelte steder. Og jeg som kjøpte en 16A for det var jo sikkert nok


Sent from my iPhone using Tapatalk
Styremedlem i Troms og Finnmark elbilforening
Leaf 2012, kjøpt brukt i 2015
Mitsubishi Grandis (til campingvogna)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA