Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tysklandstur - Reiserute

Startet av Hænningsen, onsdag 14. desember 2016, klokken 18:51

« forrige - neste »

gjosemorten

I Tyskland så er det så få elbiler at finner du en ladestasjon så har du den for deg selv.

Å kjøre eco i 65 km/t på autobahn gjør jeg ikke igjen....enda til trailere tutet på oss.

Hænningsen

Det ser ut til at du har langt bedre rekkevidde enn jeg har på Leafen :) Er det en 30 kWh? Jeg klarer maks 90 kilometer på 80% lading.
Styremedlem i Troms og Finnmark elbilforening
Leaf 2012, kjøpt brukt i 2015
Mitsubishi Grandis (til campingvogna)

gjosemorten


elektrolux

Sitat fra: Hænningsen på mandag 19. desember 2016, klokken 09:40
Sitat fra: elektrolux på mandag 19. desember 2016, klokken 08:54
Foreslår bilbytte i tillegg til Husbytte.

Been there done that og fungerte perfekt. Eneste kostnaden blir da flyturen.

Legg respektive nøkler igjen på respektive flyplasser og time flygingen slik at dere lander i motsatt ende omtrent samtidig.

Har dere satt navigatoren til å kjøre hjem blir dette vel så spennende som en heller usikker elbiltur nedover europa.

Edit: Trykket litt for fort på Enter :)

Joda. Vi er i gang med husbytte nummer 7 så vi har god erfaring med dette. I år bytter vi med en familie som vi har byttet med før, og vi har også bilbytte. 4 av reisefølget tar fly, vi andre 2 som liker å kjøre bil har lyst til å prøve å kjøre elbilen nedover. Det er litt med å ta noen sjanser og gjøre noe man aldri har gjort før. Og det blir nok første og siste gangen, i hvert fall med en elbil med rekkevidde på 10 mil ;)

Da ligner det på vår nevnte tur, der gutta kjørte MC mens jentene tok nevnte bilbytte. Tror nemlig ikke jentene ville vært like begeistret for elbilrally nedover.

Vi har en "portabel" 20 kW ( I praksis 16 kW ) Chademo lader du kunne leid for turen. Koblet via type 2 uttak nedover reduserer du da dramatisk ladetiden.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Hænningsen

#19
Sitat
Da ligner det på vår nevnte tur, der gutta kjørte MC mens jentene tok nevnte bilbytte. Tror nemlig ikke jentene ville vært like begeistret for elbilrally nedover.

Vi har en "portabel" 20 kW ( I praksis 16 kW ) Chademo lader du kunne leid for turen. Koblet via type 2 uttak nedover reduserer du da dramatisk ladetiden.

Hva er prisen på det? Det er i hvert fall en god sikkerhetsfaktor.
Styremedlem i Troms og Finnmark elbilforening
Leaf 2012, kjøpt brukt i 2015
Mitsubishi Grandis (til campingvogna)

elektrolux

#20
Har ikke tenkt på det. Laderen er ganske kostbar, så vi må nok ha 100 kr/ døgn den er borte.

Her er den i test på nettopp en 30 kW Leaf
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

gjosemorten


Hænningsen

Jeg ble nysgjerrig på den løsningen og tenkte at en slik burde jeg egentlig hatt. Helt til jeg så at den koster like mye som en brukt Leaf ;)

Type 2 til Chademo må det være et marked for. Men det er vel vanskelig å få ned prisen på en slik.
Styremedlem i Troms og Finnmark elbilforening
Leaf 2012, kjøpt brukt i 2015
Mitsubishi Grandis (til campingvogna)

Hænningsen

Sitat fra: gjosemorten på mandag 19. desember 2016, klokken 11:47
Hvor mye reduseres ladetiden ?

Du lader vel bilen på rundt 5 timer med 6,6 kW lader. Med 16kW ville du brukt 1t og 3 kvarter. På min, som har bare 3,3kW som max, ville det gitt meg nesten 5 ganger så rask lading.
Styremedlem i Troms og Finnmark elbilforening
Leaf 2012, kjøpt brukt i 2015
Mitsubishi Grandis (til campingvogna)

jkirkebo

Sitat fra: gjosemorten på mandag 19. desember 2016, klokken 07:31
( I desperat nød spurte vi Nissan i Hamburg om lader da vi kom etter stenging. De hadde ingen anelse om at det lå en stor ladestasjon 100m unna butikken. De gav seg ut på en lang forklaring om at leaf var vanskelig å selges da den koster 100k mer enn i Norge.  Tyskere får 5000euro +nå 2000 euro i Angela avslag.

I så fall er det importør og forhandler som stikker av med de pengene. En Leaf 30kW koster 210k i Norge inkl. vinterdekk og metallic-lakk nå. 19% mva. av dette (Tyskland har 19%) er 40.000,-. Det er 4500 euro, noe som betyr at med 7000 euro i rabatt burde en slik Leaf vært over 20.000,- billigere i Tyskland enn i Norge. Koster den 100k mer betyr det at noen andre stikker av med de 120k i differanse.

Vi ser mye av den samme tendensen i Sverige. Importør og forhandler ønsker ikke å selge bilene, og setter prisene deretter. I Norge er konkurransen hard og prisene mye hyggeligere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øystein16

Sitat fra: gjosemorten på mandag 19. desember 2016, klokken 10:44
I Tyskland så er det så få elbiler at finner du en ladestasjon så har du den for deg selv.

Å kjøre eco i 65 km/t på autobahn gjør jeg ikke igjen....enda til trailere tutet på oss.

Det er vel forbudt å gå tom for drivstoff på Autobahn og det kan sikkert koste dyrt med nødstopp av den årsaken.

gjosemorten

Mye som er forbudt. Minste fartsgrense er 50km/t.  Vi stoppet aldri på autobahn. Vi stoppet på ladestasjonene ....

gjosemorten

Burde vært forbudt å kjøre elbil i Tyskland uansett siden det er slik en risikosport.


gjosemorten

Etter vår Nansen-Amundsen ekspedisjon hadde jeg ett møte med den lokale Nissan forhandleren der jeg kjøpte bilen.

Salgssjef ( eller nå hva han var ) sa følgende til selgeren som jeg kjøpte bilen av: Jeg tror du har solgt Gjøse feil bil. Den han har kjøpt passer ikke hans bruk. Selgeren ble tydelig irritert, og spurte da hvilken bil. Det kom aldri noe svar, men han sa bare bokstaven TE...

Jeg forklarte om alle undringer rundt den fantastiske GPS som stod i bilen.

Da ble det fart rundt bordet: Gjøse du må da forstå at denne GPS er kun beregnet til bruk i vårt distrikt. Jeg sa at dette hadde jeg ikke lest i annonsen når jeg kjøpte bilen. I Hamburg forteller bieln min at det finnes 2 hurtigladere. En nord for byen og en sør, begge er Nissan forhandlere. Ut i samtalen kommer det frem at Nissan Tyskland har gitt beskjed til Japan Nissan om hvor hurtigladere befinner seg. de vil selvfølgelig ikke reklamere for andre, og har kun opplyst om seg selv. ikke stol på Carvings i Tyskland.

Jeg spør videre Nissan her hjemme om hvorfor jeg ikke har fått den gps som jeg har betalt dyrt for ? Tom-tom virker mye bedrei Tyskland. Nei dette får du ta med kundeservice i oslo var svaret. hva ? sier jeg . Jeg har jo kjøpt bilen lokalt for å ha trygget i forhandler. Nå blir jeg henvist til kundeservice.
Da er det jo ingen grunn til å handle lokalt da sier jeg... Jo da får du trygg service og hjelp til å skifte dekk................fint sier jeg , jeg kjøper bil ett annet sted neste gang.

Hænningsen

Når du skriver at GPS ikke fungerte i Tyskland. Mener du da at den ikke viser ladestasjoner, eller er det kartet som ikke fungerer?

Jeg skulle gjerne hatt TomTom i bilen, eller Waze. Satser på å ha den mobilen :)
Styremedlem i Troms og Finnmark elbilforening
Leaf 2012, kjøpt brukt i 2015
Mitsubishi Grandis (til campingvogna)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA