Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tysklandstur - Reiserute

Startet av Hænningsen, onsdag 14. desember 2016, klokken 18:51

« forrige - neste »

Hænningsen

Hei. Jeg planlegger å kjøre fra Harstad til en liten landsby like sør for Bern der vi skal bytte hus med en sveitsisk familie som skal bo i vårt hus. Jeg har lyst til å gjøre denne kjøreturen elektrisk og ser på mulige løsninger på turen nedover. Med god planlegging av overnattinger i Norge og et par lengre stopp ser det ut til å gå greit å komme seg til Oslo. I Oslo tenker jeg at Kiel-ferga kan være et godt alternativ. Den koster en del, men vi sparer oss mellom 30-50 mil kjøring. Så kommer jeg til Tyskland og merkelig nok ser ting litt verre ut. Men jeg har prøvd å tråkle meg nedover Tyskland og har satt opp ei reiserute. Jeg trenger litt hjelp til å se på den. Kanskje noen har prøvd disse ladepunktene?

1. Reinfeld - 50 kW CHAdeMo. Alternativ i Lübeck.
2. Lüneburg - 20 kW CHAdeMo. Flere Type-2 alternativer.
3. Celle - 44 kW CHAdeMO. 20 kW CHAdeMO. Flere Type-2
4. Hildesheim - 40kW CHAdeMO. Rhüden alternativ.
5. Einbeck - 20 kW CHAdeMo.
6. Göttingen
7. Wehretal
8. Eichenzell
9. IKEA Frankfurt
10. IKEA Mannheim
11. Pforzheim
12. Archern
13. Freiburg
14. Bad Säckingen
15. Schönbuhl (Sveits)

Det er mye 20 kW CHAdeMo. Men jeg tenker at vi har ferie, så vi har god tid. Om noen har gode tips til både ladesteder, abonnement og overnattingssteder så er jeg veldig interessert :)
Styremedlem i Troms og Finnmark elbilforening
Leaf 2012, kjøpt brukt i 2015
Mitsubishi Grandis (til campingvogna)

TorR

Kan anbefale å bruke plugsurfing.com brikke/konto i Tyskland, den har vi god erfaring med. Ellers er det sprekt gjort å ta den turen i en Leaf, men alt går selvsagt. Hvor mange kilometer estimerer du per ladestopp, 100?

Hænningsen

Jeg har satt en maks på mellom 80 og 90 kilometer. Rekkevidden er rundt 110 fulladet og jeg vil ha litt å gå på :)
Styremedlem i Troms og Finnmark elbilforening
Leaf 2012, kjøpt brukt i 2015
Mitsubishi Grandis (til campingvogna)

gjosemorten

Hei.

Vi reiste fra Stavanger gjennom Danmark til Frankfurt i årets høstferie. Mellom 2 og 8 grader.

Turen gikk gjennom Danmark.

Det eneste jeg har å si er at : alle som sier at elbil tar av i Tyskland , lyver.
( I desperat nød spurte vi Nissan i Hamburg om lader da vi kom etter stenging. De hadde ingen anelse om at det lå en stor ladestasjon 100m unna butikken. De gav seg ut på en lang forklaring om at leaf var vanskelig å selges da den koster 100k mer enn i Norge.  Tyskere får 5000euro +nå 2000 euro i Angela avslag.

Nissan GPS virker ikke i Tyskland . Bruk iPad med Google map.....


Goingelectric.de betaversjon ruteplanlegger funker godt.
Husk at lader i celle følger åpningstider til butikk.

Vi møtte 7 Nissan forhandlere og utenfor Hannover kom mange Nissan ansatte ut for de hadde aldri sett en leaf før. Alle sa fuck Angela merkel som har tvunget oss til å selge tøysebil. I Tyskland lader dy med atom og kull og dette ser de ikke positivt på

gjosemorten

Treffer du en eneste kø på 100km så er du fucked. Staub 30km richthung Frankfurt.....

Planlegg utenfor autobahn men ha alternativ ladere.  Type 2 .....skal du frem eller skal du ha bilferie...


Hænningsen

#5
Takk for tilbakemelding. Jeg har kjørt noen mil på autobahn i Tyskland med semitrailer, så den delen av Tyskland har jeg sett nok av. Staub også

Reiseruta er lagt helt utenom autobahn. Kanskje vi kjører på den litt her og der, men det blir heller unntaksvis. Vi skal frem til et hus vi byttelåner med en sveitsisk familie, men vi har ingen hast. Så det blir vel bilferie kombinert med 14 dager i Sveits


Sent from my iPhone using Tapatalk
Styremedlem i Troms og Finnmark elbilforening
Leaf 2012, kjøpt brukt i 2015
Mitsubishi Grandis (til campingvogna)

Hænningsen

Jeg har en type 2 kabel. Men det er mulig jeg kjøper en til med litt lengde på i tilfelle jeg må parkere langt unna laderen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Styremedlem i Troms og Finnmark elbilforening
Leaf 2012, kjøpt brukt i 2015
Mitsubishi Grandis (til campingvogna)

Hænningsen

Hvor lang tid brukte dere til Frankfurt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Styremedlem i Troms og Finnmark elbilforening
Leaf 2012, kjøpt brukt i 2015
Mitsubishi Grandis (til campingvogna)

gjosemorten

Vi kjørte fra Ålgård lørdag kl 1100. Tok båt kl 17-2100. Sov på Airbnb i Hobro .
Startet kl 10 kjørte til rett utenfor Hamburg fremme 2200 ( nord) kjørte igjen kl 09 og var fremme 0100

Ca 30 timer

elektrolux

Foreslår bilbytte i tillegg til Husbytte.

Been there done that og fungerte perfekt. Eneste kostnaden blir da flyturen.

Legg respektive nøkler igjen på respektive flyplasser og time flygingen slik at dere lander i motsatt ende omtrent samtidig.

Har dere satt navigatoren til å kjøre hjem blir dette vel så spennende som en heller usikker elbiltur nedover europa.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Hænningsen

#10
Sitat fra: elektrolux på mandag 19. desember 2016, klokken 08:54
Foreslår bilbytte i tillegg til Husbytte.

Been there done that og fungerte perfekt. Eneste kostnaden blir da flyturen.

Legg respektive nøkler igjen på respektive flyplasser og time flygingen slik at dere lander i motsatt ende omtrent samtidig.

Har dere satt navigatoren til å kjøre hjem blir dette vel så spennende som en heller usikker elbiltur nedover europa.

Edit: Trykket litt for fort på Enter :)

Joda. Vi er i gang med husbytte nummer 7 så vi har god erfaring med dette. I år bytter vi med en familie som vi har byttet med før, og vi har også bilbytte. 4 av reisefølget tar fly, vi andre 2 som liker å kjøre bil har lyst til å prøve å kjøre elbilen nedover. Det er litt med å ta noen sjanser og gjøre noe man aldri har gjort før. Og det blir nok første og siste gangen, i hvert fall med en elbil med rekkevidde på 10 mil ;)
Styremedlem i Troms og Finnmark elbilforening
Leaf 2012, kjøpt brukt i 2015
Mitsubishi Grandis (til campingvogna)

Hænningsen

Sitat fra: gjosemorten på mandag 19. desember 2016, klokken 08:24
Vi kjørte fra Ålgård lørdag kl 1100. Tok båt kl 17-2100. Sov på Airbnb i Hobro .
Startet kl 10 kjørte til rett utenfor Hamburg fremme 2200 ( nord) kjørte igjen kl 09 og var fremme 0100

Ca 30 timer

Ladet dere på hurtigladere hele veien, eller gikk det mye på Type-2?
Styremedlem i Troms og Finnmark elbilforening
Leaf 2012, kjøpt brukt i 2015
Mitsubishi Grandis (til campingvogna)

gjosemorten


gjosemorten

Bilder

Å finne lader var jammen ikke enkelt


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA