Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

4x4, supercharge og hengerfeste til 400000,-?

Startet av 1000kwh, mandag 12. desember 2016, klokken 21:44

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#45
Sitat fra: DrNox på onsdag 04. januar 2017, klokken 00:30Forstår ikke hvorfor Tesla skal sammenligne seg med BMW?  De har jo bare laget i3, i denne price-rangen?
Men jeg forstår at kjøreegenskaper betyr noe, og laderne til Tesla.
Model S var tenkt som en konkurrent til  (sånn ca) BMW 5-, 6- og 7-serie, Mercedes E- og S-klasse og Audi A5, A6 og A7. Model 3 er tenkt som en konkurrent til (sånn ca) BMW 3- og 4-serie, Mercedes C-klasse og Audi A3 og A4.

På sikt kan vi tenke oss at Tesla vil ha ett bredere utvalg av biler som mer direkte stiller seg opp mot konkurrentenes biler, f.eks i3, men i dag trenger ikke Tesla å tilby ett veldig bredt utvalg. De sikter seg inn mot de store kundegruppene og er fornøyd om de får en god bit av kaka. Noe de har klart hittil. Se f.eks https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-10-12/tesla-dominates-u-s-luxury-sedan-sales
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

DrNox

Du er en heldig-gris ;) Jeg kan nok ikke handle for mer enn 400k :(
Bilen du får vil nok bli meget attraktiv.
Håper på awd, super-lyd, glasstak, skinnseter og HUD til 400k. 8)

Vet at mange bilelskere liker BMWs kjøreegenskaper, men dette var jo før med bensin- og dieselmotorer. Nå er det jo en helt annen verden med kjekke elbiler.

Første gang jeg var i en BMW ble både jeg og kona overrasket hvor ribbet den var. Synes E-golfen med skinnseter er mere ekslusiv jeg ::)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: DrNox på onsdag 04. januar 2017, klokken 00:51Du er en heldig-gris ;) Jeg kan nok ikke handle for mer enn 400k :(
Bilen du får vil nok bli meget attraktiv.
Håper på awd, super-lyd, glasstak, skinnseter og HUD til 400k. 8)
Det er kanskje ikke helt urealistisk, men da ville jeg ikke forvente å ha råd til oppgradert batteri.

Sitat fra: DrNox på onsdag 04. januar 2017, klokken 00:51Vet at mange bilelskere liker BMWs kjøreegenskaper, men dette var jo før med bensin- og dieselmotorer. Nå er det jo en helt annen verden med kjekke elbiler.

Første gang jeg var i en BMW ble både jeg og kona overrasket hvor ribbet den var. Synes E-golfen med skinnseter er mere ekslusiv jeg ::)
Jeg syns også egentlig at rimeligere biler kan gi såpass mye mer for pengene at jeg ikke ville vurdert en tilsvarende premiumbil. I dag kjører jeg Hyundai i30CW, som jeg kjøpte for 114k når den var fem år gammel. Når jeg kjøpte den så prøvekjørte jeg flere biler som kostet opp mot 100k mer, og som jeg aldri ville gått for selv om de hadde vært likt priset som i30'en. (Det jeg hovedsaklig liker med i30'en utover god plass, lavt forbruk, o.l er hysterisk morsomt bunndrag. Den har bare 66 kW, men det er få biler som henger på ut av lyskryss. På det punktet er elbil fullstendig overlegent, så jeg tror ikke jeg vil bli skuffet.)

Model 3 blir første nybil jeg kjøper, og da vil jeg ha noe som passer meg ganske perfekt. Da må jeg også være villig til å betale litt. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

asbkar

Er det uttalt at Tesla bare skal lage premium-biler? En ting er at de MÅTTE selge dyre biler i begynnelsen siden teknologien var dyr, og da måtte dette være premium. Planen har jo hele tiden vært at roadster+S (og så kom X i tillegg) var for å finansiere folkebilen M3, og da er det ikke bare premiumsegmentet som er målgruppen lenger. De har nok fortsatt som mål å lage de beste bilene, og flytte grensene for hva dette betyr, men også senke grensene for hvem som har råd til å kjøpe slike biler.
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

Espen Hugaas Andersen

Tesla har sagt at de neppe vil lage en bil som er billigere enn Model 3. Tanken er at de som egentlig ikke har råd til en Model 3 kan kjøpe en selvkjørende Model 3 som de så leier ut via Tesla Network når de ikke bruker den selv. Da kan de eie en fin bil, som samtidig er en inntektskilde. Alternativt kan de som ikke har råd til en Model 3 leie en selvkjørende Model 3 ved behov.

Det at bilene blir selvkjørende vil helt klart redusere kostnadene ved å leie bil betraktelig, samtidig som det også blir mye enklere. Man kan ha en app på telefonen, og trenger man bil, så går man inn på appen, velger Model 3 og trykker "Hent meg". Noen minutter senere kommer en Model 3 og plukker deg opp. Prisingen kan realistisk sett være noe i området av 4 kr/km pluss 10 kroner i startkostnad. Altså skal man 2 mil til jobb, så kan det hende det koster 90 kroner. Dette er nesten billigere enn det det koster å eie bil selv. http://www.nettavisen.no/na24/sa-mye-koster-det-egentlig-a-ha-bil/3669960.html
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

RuneW

Sitat fra: asbkar på onsdag 04. januar 2017, klokken 12:13
Er det uttalt at Tesla bare skal lage premium-biler?

Du kan si mye rart om TM3, men er det noen som vil kalle den premiumbil?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DrNox

Jeg er ingen "bilmann". For meg er en premiumbil en bil de færreste har råd til. Det hele koker vel ned til et definisjons-spørsmål. Er man ikke enig om hva en premiumbil er, kan man jo ikke putte de forskjellige bilene i denne kategorien. I hvert fall ikke på en noenlunde nøytral måte.

I AV-verden(audio-visuell) liker man også at tv og stereo osv. skal være premium. Premium er bare et pluss-ord, glansbilde, reklameord! Det hele blir enda dummere/lurere når selgerne mener man får mye mer enn hva prisen skulle tilsi..

Innen bilverden, får man jo ikke mer bil for pengene jo mer man bruker. Man får faktisk mindre og mindre jo mer man bruker, om man ikke kjøper avgiftsfritt, altså en ELBIL. Når en stor sum går til staten f.eks 100k av 500k, så betaler man jo først den norke stat for å kjøpe bilen. 25%mva for hvert salgsledd i tillegg. Elbil er det eneste man kan kjøpe, om man er økonomisk bevisst 8)

DrNox

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 04. januar 2017, klokken 01:17
Sitat fra: DrNox på onsdag 04. januar 2017, klokken 00:51Du er en heldig-gris ;) Jeg kan nok ikke handle for mer enn 400k :(
Bilen du får vil nok bli meget attraktiv.
Håper på awd, super-lyd, glasstak, skinnseter og HUD til 400k. 8)
Det er kanskje ikke helt urealistisk, men da ville jeg ikke forvente å ha råd til oppgradert batteri.

Sitat fra: DrNox på onsdag 04. januar 2017, klokken 00:51Vet at mange bilelskere liker BMWs kjøreegenskaper, men dette var jo før med bensin- og dieselmotorer. Nå er det jo en helt annen verden med kjekke elbiler.

Første gang jeg var i en BMW ble både jeg og kona overrasket hvor ribbet den var. Synes E-golfen med skinnseter er mere ekslusiv jeg ::)
Jeg syns også egentlig at rimeligere biler kan gi såpass mye mer for pengene at jeg ikke ville vurdert en tilsvarende premiumbil. I dag kjører jeg Hyundai i30CW, som jeg kjøpte for 114k når den var fem år gammel. Når jeg kjøpte den så prøvekjørte jeg flere biler som kostet opp mot 100k mer, og som jeg aldri ville gått for selv om de hadde vært likt priset som i30'en. (Det jeg hovedsaklig liker med i30'en utover god plass, lavt forbruk, o.l er hysterisk morsomt bunndrag. Den har bare 66 kW, men det er få biler som henger på ut av lyskryss. På det punktet er elbil fullstendig overlegent, så jeg tror ikke jeg vil bli skuffet.)

Model 3 blir første nybil jeg kjøper, og da vil jeg ha noe som passer meg ganske perfekt. Da må jeg også være villig til å betale litt. :)
Har samme "bilbakgrunn" som deg bare at jeg kjøpte min E-golf for 2 år siden. Alle bilene jeg har hatt har jeg hatt over 10år. Dette var også meningen med E-golfen, som er et meget bra kjøp kontra andre bensinbiler. Mye utstyr og herlige kjøreegenskaper. Batteriet er dog i minste laget, men kun når man skal bevege seg over lengre avstander. Jeg har bare ett par "langturer" bak meg. For meg har lading, finne lader+bruke lader, vært noe nytt og spennende. 55Kw/t`s batteri vil for meg være en dobbling av batteristørrelsen, derfor vil en TM3 være mer enn godt nok! Større batteri er kun alternativ om jeg må opp på en "større pakke" for og få awd. Eller om det blir solgt grisebillig 8) Skal jeg på langtur med familien ville jeg med 100kw/t-batteri alikevell stoppet for pissepauser, matpauser ol. Lengden mellom laderne og hurtigheten på disse, samt tilgang og "oppetid" er viktigere for meg enn et stort batteri. Større batteri er kun det, bilen er den samme. Tror batteristørrelse er viktigst for de som ikke har prøvd elbil eller som kjører veldig langt og har veldig dårlig tid. Individuelt m.a.o.

Mazzbot

For min del handler det om å kunne kjøre Bergen - Oslo uten problemer . Et stopp ved Aurland og Gol er det uansett hvordan bil jeg kjører. Selv med 55/60kwh batteri vil det nok bli behagelig uansett.

Ikke alle som har råd til å betale 60k for autopilot..
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Counterpointer

En basic M3 til 35k$ er nok ikke premium

En loaded M3 til 75 k $ er helt klart premium i mitt hode.

Premium handler om en følelse for min del

Olemann


Like lurt å kutte Premium som kategori, slående hvor ulikt folk bruker det. Men tror nok begrepet vil leve lenge, selv om det er ubrukelig.

Når mengden av utstyr bringer en bil fra standard til premium så melder jeg pass....for meg kan aldri en Kia bringes til premium selv om den lastes ned med alt mulig stæsj.   Det handler om noe mer grunnleggende.
En bil uten alt mulig rart av utstyr kan være meget premium, for meg starter det med å høre lyden av dører som åpnes og lukkes. 

DrNox

#57
Sitat fra: Mazzbot på onsdag 04. januar 2017, klokken 17:53
For min del handler det om å kunne kjøre Bergen - Oslo uten problemer . Et stopp ved Aurland og Gol er det uansett hvordan bil jeg kjører. Selv med 55/60kwh batteri vil det nok bli behagelig uansett.

Ikke alle som har råd til å betale 60k for autopilot..
Autopilot blir mindre viktig, jo bedre bilen blir å kjøre for min del.
Kanskje jeg vil ha autopilot om de første som kjøper får mye i rabatt, siden de juridiske aspektene ved bruk sikkert ikke er klarlagt ved levering.
På vgtv er det et par kjekke "tabbe- videoer", der den ene er Uber sin selvkjørende bil som kjører på rødt i en fotgjengerovergang/kryss.

DrNox

Sitat fra: Olemann på onsdag 04. januar 2017, klokken 21:59

Like lurt å kutte Premium som kategori, slående hvor ulikt folk bruker det. Men tror nok begrepet vil leve lenge, selv om det er ubrukelig.

Når mengden av utstyr bringer en bil fra standard til premium så melder jeg pass....for meg kan aldri en Kia bringes til premium selv om den lastes ned med alt mulig stæsj.   Det handler om noe mer grunnleggende.
En bil uten alt mulig rart av utstyr kan være meget premium, for meg starter det med å høre lyden av dører som åpnes og lukkes.
Hva med en premium-Polo som har falkedører ;D

Counterpointer

Sitat fra: Olemann på onsdag 04. januar 2017, klokken 21:59

for meg kan aldri en .......bringes til premium selv om den lastes ned med alt mulig stæsj.   Det handler om noe mer grunnleggende.

Nettopp det jeg sier, en følelse

Bruk f.eks Porsche som eksempel. Helt entydig premium merke. Men har du en 924 så er det ikke mye premium...........
Veldig forskjell også på en 1977 mod 911 og 2017 mod 911.

Men la oss stoppe OT nå

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA