Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

4x4, supercharge og hengerfeste til 400000,-?

Startet av 1000kwh, mandag 12. desember 2016, klokken 21:44

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: bno på torsdag 22. desember 2016, klokken 13:28
Len lille digresjon som jeg håper folket bærer over med. :-)
Oljepris og dollarkurs er omfattende saker, kunne nesten hatt sin egen tråd hver av de :).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

DrNox

#31
(Oljen vår, Brent, suger vi opp fra bakken. Tilbud og etterspørsel.



God Jul


pwb

"Some observers mistakenly consider the Federal Reserve to be a private entity because the Reserve Banks are organized similarly to private corporations"

https://www.federalreserve.gov/faqs/about_14986.htm

Eller man kan tro på www.nyhetsspeilet.no

Counterpointer

Sikkert interessant dette om macroøkonomi, men hører hjemme i en annen tråd!

Mazzbot

Man kan spekulere I hva man vil men om man får 4x4 , sc og hengerfeste til 400k er iallefall ingen problem . Vi får vite mer I feb/mars
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Counterpointer


https://youtu.be/mKCVuYiSmzg

Dette er en interessant video. Antyder at en fullt utstyrt Model 3 kommer på 75000$ (dvs 650k kr)

Ligger litt over på trådens tema med litt over 430 k kr for en litt utstyrt.

Synes videoen er ryddig og grei

Espen Hugaas Andersen

Han er nok ikke helt på jordet. Man kan diskutere akkurat hva som vil bli tilgjenglig og til hvilken pris, men det blir egentlig bare spekulasjoner inntil vi får mer informasjon fra Tesla.

En ting som bør nevnes er at han antar at det vil definitivt bli tilbudt HUD. Dette er foreløpig ikke bekreftet, og det er nok ikke noe man bør ta for gitt. Jeg tror det er relativt gode sjanser for at man vil kunne velge dette, men jeg føler meg ikke veldig mye mer sikker enn kanskje 60%.

Som man kunne se utifra Model 3 reveal del to er nok tanken til Tesla at de fleste vil velge Autopilot, og la bilen kjøre selv mye av tiden. Da trenger man ikke HUD eller ett tradisjonelt instrumentert dashbord.

Men så klart, HUD er nok attraktivt for de som ikke bryr seg om Autopilot, og vil ha en sportslig bil som de kan kjøre aktivt med. Det er derfor jeg øyner ett visst håp om at dette er noe Tesla vil tilby.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

DrNox

Musk har allerede lovet at base-version til $35k uten noen mer, vil være den beste bilen man kan få for pengene!
Dette gjør at jeg ikke "liker" denne videoen som trekker dette i tvil >:(

Jeg har også fått med meg andre, som tesla ownersclub på youtube(canadisk), der man mener pakker kan være løsningen. Dette var mest for å effektivisere samlebåndet og ville gi oss mye for pengene. Om det lages pakker som "bare klasker sammen" masse options uten rabatt, så kjøper jeg ikke model3.

HUD må vel være med i baseversjonen? Dette har jo også med sikkerhet å gjøre? Mener jeg...håper jeg... :o

Vi bestilte ikke før i oktober da vi ble revet med av en "forsinket" avduking av TM3. Om Musk skulle komme med en TM3 som kommer til kort mot Ampera sitt 60kwt batteri, høyere pris, + ett ribbet dashbord, da blir jeg skuffet og tenker på Tesla og Musk som en stor Hype!

MEN av det jeg har sett av Musk, så er han en man med et meget stort ego, og han vil i hvert fall ikke se seg slått av et annet sleipt amerikansk selskap... :-X

Musk. I am still a believer.

Espen Hugaas Andersen

Innstegsversjonen av Model 3 vil trolig være den beste bilen man kan få kjøpt for 35k USD. Dette er litt under prisen til en BMW 330i.

BMWen har 0-60 mph på 5,4 sekunder, offisielt skal Model 3 gjøre samme øvelsen på "under 6 sekunder". Kanskje nærmere 5 sekunder. (Her må man også ta med at kreftene i en elbil er alltid tilgjengelig. I en fossilbil må man vente på at girkassen skal tenke seg om. Elektrisk akselerasjon er noe helt annet.)

På BMWen får man standard ting som seter og ratt, utover det svært lite. Pakke med navigasjon, HUD, osv koster 2750 USD. Oppvarmede seter og ratt koster 800 USD. Ryggekamera og parkeringsassitent koster 950 USD. Osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: DrNox på tirsdag 03. januar 2017, klokken 23:29HUD må vel være med i baseversjonen? Dette har jo også med sikkerhet å gjøre? Mener jeg...håper jeg... :o
Det finnes flere fossilbiler med speedometer/turteller i midten av bilen. Det er helt innenfor reglene for Tesla å vise fart o.l. på 15" skjermen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

DrNox

Ytelse

    60 kWt batteri
    Motoreffekt 150 kW / 204 hestekrefter
    AC 7,2 kW on-board lader
    DC 50 kW hurtigladekapasitet
    Regenerativ bremsing
    Intelligent lading

Designelementer

    17-tommers lettmetallfelger
    LED kjørelys og baklys
    Eksklusive og stilige setetrekk med oransje sømmer
    Bi-Xenon hovedlys
    Krom-dekorelementer
    Krom dørhåndtak
    Takrails I sølv-finish

Tilkobling

    10.2-tommers IntelliLink-e infotainmentsystem
    Opel OnStar og WiFi (WiFi lanseres ila. 2017)
    MyOpel app
    Trådløs lading av mobiltelefon
    8-tommers digitalt førerinfodisplay
    2 stk. USB-kontakter og 1 stk AUX-kontakt foran
    2 stk USB-kontakter bak, for lading
    KeyPass
    Keyless åpning og start
    Elektronisk klimaanlegg med fjernstyrt oppvarming
    Elektrisk innfellbare og oppvarmede sidespeil


Sikkerhetssystemer

    Automatisk fjernlys-assistent
    Filholderassistent
    Frontkollisjonsvarsling
    Automatisk nødbrems
    Nødbrems med fotgjengeroppdagelse
    Cruisekontroll med fartsbegrenser
    Parkeringsassistent, foran og bak
    Automatisk nedblendbart bakspeil

Fra kr. 299.900,-

tilleggsutstyr:

Førerassistentpakke Kr 12.900,-

    Ryggekamera
    Trafikkskiltgjenkjenning
    Blindsonevarsling
    Avansert lukeparkeringsassistent


Komfortpakke Kr 16.900,-

    Skinnseter
    Varme i baksetene
    BOSE® lydanlegg

Jeg kopierte dette fra Opel sine sider. Alt dette for ca 330k nkr.(37-38Usd)

Nå liker jeg ikke designet til denne ampera-e, men det er jo en smaksak. Mye utstyr og mye bil dette vel?
Her er vi "Tesla-lovere" litt heldige, for dette må jo legge ett vist press på Musk.
Kom ikke til meg å si at en bil er bedre for den går ett sekund fortere til 100km/t. Jeg har ikke lov til å kjøre fortere enn 80km/t ::)

Espen Hugaas Andersen

Den "beste" bilen er så klart ett litt vagt begrep. Tesla er produsent av premium-biler, og jeg garanterer deg at de *ikke* sammenligner seg med Opel og lignende selskaper.

Så klart kan man få mer utstyr om man kjøper en Opel til 400k vs en BMW til 400k, men hvilken bil som er "best" går ikke bare på utstyr.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

DrNox

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 04. januar 2017, klokken 00:11
Sitat fra: DrNox på tirsdag 03. januar 2017, klokken 23:29HUD må vel være med i baseversjonen? Dette har jo også med sikkerhet å gjøre? Mener jeg...håper jeg... :o
Det finnes flere fossilbiler med speedometer/turteller i midten av bilen. Det er helt innenfor reglene for Tesla å vise fart o.l. på 15" skjermen.
Nå tror jeg "alt" blir litt bedre når TM3 skal vise seg frem på nytt om noen måneder. Noe nytt og bedre MÅ det jo være siden verdens mest "teknologiske-selskap" har jobbet og tenkt i et år..
Tror aldri i verden skjerm og dashbord blir slikt de har vist den frem. Da blir det i hvert fall lett og spare de pengene. Min E-golf er faktisk ganske så god. Selv med 24kw/t batteri. Da skal jeg heller stå på en ladestajon når jeg skal utenbys og kose meg med alle pengene jeg har spart. ;)


DrNox

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 04. januar 2017, klokken 00:20
Den "beste" bilen er så klart ett litt vagt begrep. Tesla er produsent av premium-biler, og jeg garanterer deg at de *ikke* sammenligner seg med Opel og lignende selskaper.

Så klart kan man få mer utstyr om man kjøper en Opel til 400k vs en BMW til 400k, men hvilken bil som er "best" går ikke bare på utstyr.
Forstår ikke hvorfor Tesla skal sammenligne seg med BMW?  De har jo bare laget i3, i denne price-rangen?
Men jeg forstår at kjøreegenskaper betyr noe, og laderne til Tesla.

Espen Hugaas Andersen

Jeg håper du vil syns Model 3 er en attraktiv bil som du ønsker kjøpe. Men den vil definitivt ikke være overbevisende for alle reservasjonsholderne. Det er som Model X. Noen velger den bort pga dørene, men Tesla bryr seg egentlig ikke så lenge de finner de 40-80.000 kundene/år som syns dørene er kule.

Mitt budsjett for Model 3 er på ca 500k. Da har jeg mulighet for å velge de opsjonene jeg ønsker for å ha en perfekt bil for meg. Inkludert ~85 kWh batteri, AWD, oppgradert interiør, kanskje HUD, hengerfeste, osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA