Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Maset om å kjøpe den nyeste nye

Startet av tutti, mandag 12. desember 2016, klokken 07:08

« forrige - neste »

tutti

Trenger man det egentlig?

Jeg har nå kjørt 21 kWh elbiler i flere år som eneste bil og selv med høy km i året så har jeg ennå ikke opplevd å gå tom for strøm. Det jeg savner mest er 3-fase lading. Da hadde jeg sluppet endel rådyr hurtiglading.

Det er nesten så jeg vurderer at ampera-e er litt overkill i noen tilfeller.

Er det noen andre som er fornøyd med sine gamle elbiler også?

lfc4ever

Vi også er fornøyd, det er kun evt. bilferie om sommeren vi kunne ha trengt større plass og batteri.
Vi har forsatt en fosil bil stående, men den blir solgt til våren.
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

cra

De fleste biler er overkill i de fleste tilfeller. ;)

Er kjempefornøyd med både Thinken, Leafen og Teslaen. Teslaen er overkill på nesten alle turene unntatt langturene, og Thinken kunne nok fint klart de fleste turene Leafen gjør, men ofte skal det være med mer enn to i bilen, så da unngår Leafen overkill-stempelet.

You can't have too much overkill.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Kjører Think, P106, C1 EV'ie, Nye Berlingo, og e-Up

Måtte jeg valgt en ville det vært e-Up

Savner ikke mer rekkevidde, da området vi bor i. ( Stavanger ) er som en liten oase og vi rekker fra Haugesund til Egersund slik det er nå. Skal vi lenger enn det er det ofte veldig mye lengre, og da hengter vi ut skiltene til diesel Mercen som har rundt 700 km rekkevidde og ladekapasitet på 14 000 kW om en regner at det tar 5 min å fylle på 70 liter diesel.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

AppleKnocker

Jeg er fornøyd med 21 kwh elbil som bil nr 2, men bytter likevel.

Hvorfor?
Fordi det er mer praktisk med mer rekkevidde. Hadde f.eks en 18 mil tur med Leaf i helgen, med retur neste neste dag. Mye motorvei, kaldt, slaps og vått. Jeg klarte å press ut 10 mil på fullt batteri og ytterligere 8 etter en hurtiglading til 80%. Jeg måtte være forsiktig med varme og tilpasse farten.

Det gjør meg ingenting, men om noen uker tar jeg samme tur i Zoe ZE 40 og kjører greit uten ladestopp.

En annen grunn for å bytte, er at bruktprisene på 21kwh biler nok vil få et liten trøkk når det stadig kommer biler med lenger rekkevidde. De vil være attraktive for mange, men til en fornuftlig (les: lav) pris.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Mazzbot

Jeg kjøpte en leaf 24 kWh for 14 mnd siden , hovedsakelig til pendling 82 km t/r jobb . Dette er min første bil og bilen duger helt glimrende I hverdagen .

Siden jeg bor på Vestlandet men kommer fra Østlandet så ønsker jeg å kunne kjøre dit,  men det var nok med en tur over fjellet med leafen .. venter på tesla model 3
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Burger

Selvsagt så vil jeg ha ny elbil med lang rekkevidde.

Det er jo for å skrote bil nr 2, en bensinsluker vi har til langturer. Måtte den avgå med døden før registerreim nr 2 må byttes.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

automat

Etter drøye to år i trilling så begynner jeg å bli ganske lei av rekkevidde- og ladeplanlegging. Og lav hastighet og lav varme. Må nok innse at bilen egentlig har for kort rekkevidde til bruken den har fått.

Ampera-E hadde passet bra, men 300.000kr ut passer ikke like bra. Kanskje det skjer noe med prisnivået på 30kwh-bilene etterhvert som større batterier kommer. Spørsmålet er om jeg egentlig syns 30kwh er bra nok, den dagen jeg skal bytte ut trillingen.

Oljebrenneren er uaktuell å bytte ut, så lenge det er mod X som er alternativet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

THE

Sitat fra: automat på mandag 12. desember 2016, klokken 19:08

Oljebrenneren er uaktuell å bytte ut, så lenge det er mod X som er alternativet.

Samme her, og et problem med Model X er at den også har for kort rekkevidde og lang ladetid på de turene der jeg virkelig har bruk for den. Dvs. transportetappe for å komme fra Vestlandet til Nord Norge, eller kjøring med campingvogn.

Ved kjøp av elbil må man i dag, og også en del år fremover, vurdere hvilke egenskaper man vektlegger mest. Det er så få biler på markedet, og "alle" har tilnærmet de samme egenskapene/størrelsen. I bunn og grunn er i3, Ioniq, Zoe, Leaf, eGolf osv. så godt som identiske i plass og rekkevidde. De bilene som skiller seg ut er Tesla X og S, Smart og trillingene.

Mye skjer nok når (hvis) Opel klarer å levere nok av Ampera-e og Model 3 kommer. Enda mer fart i elbilmarkedet blir det nok når Jaguar, Audi, Mercedes kommer med sine SUV-liknende elbiler med lang rekkevidde. I praksis vil det ennå ta 2-4 år før det er praktiske el-familiebiler på markedet, og ytterligere 3-5 år før de er tilgjengelige på bruktmarkedet. Om 5-10 år vil nok de fleste familier ha mulighet til å kjøpe en el-familiebil, men jeg tror at etterspørselen etter brukte elbiler da vil være mye større enn tilbudet. De som i dag kjører 10-15 år gamle diesel/bensinbiler fordi de må, og ikke har lyst, må nok vente vesentlig lenger enn 10 år før de har råd til å kjøpe en elbil med god plass og lang rekkevidde. Mange vil nok uansett få veldig stor glede av 20kWh elbilene som går på veiene i dag fram til det er nok brukte elbiler med lang rekkevidde på markedet.

Vi skal uansett være glad for at det er et jag etter det nyeste og beste, da det fører til stadig utvikling og tilgang på brukte elbiler. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Panduck

Sitat fra: tutti på mandag 12. desember 2016, klokken 07:08
Jeg har nå kjørt 21 kWh elbiler i flere år som eneste bil og selv med høy km i året så har jeg ennå ikke opplevd å gå tom for strøm. Det jeg savner mest er 3-fase lading. Da hadde jeg sluppet endel rådyr hurtiglading.
...
Er det noen andre som er fornøyd med sine gamle elbiler også?

Byttet fra LEAF til ny i3 mye p.g.a sittestilling, ikke batteistørrelse, men for oss som liker å dra på litt lengre turer, og som ikke har noen annen bil, ble rekkevidden på LEAFen litt for dårlig. Det ville ikke vært så stort problem om ladehastigheten på hurtiglading hadde vært bedre, men når hastigheten dabber av etter 60%, og vi var nede i 11kW ladehastighet på vinteren, ble det litt vel lite.

Jeg tror den generasjonen elbiler som kom etter vil kunne holde seg en del lengre, rett og slett fordi de lader raskere, og har de ekstra km som skal til for å kjøre på litt lengre tur. Første generasjon SoulEV kan muligens og holde seg bedre p.g.a noe større batteri og god ladehastighet.

Så, kanskje vi bør få litt mindre fokus på rekkevidde og maks ladehastighet, og mer fokus på faktisk ladehastighet i forskjellige temperaturer?

geear

Sitat fra: THE på tirsdag 13. desember 2016, klokken 07:52Om 5-10 år vil nok de fleste familier ha mulighet til å kjøpe en el-familiebil, men jeg tror at etterspørselen etter brukte elbiler da vil være mye større enn tilbudet.
Hvis du tenker etterspørselen etter de 30-40 mils rekkevidde som er 2-3 år gamle, så er jeg enig, men samtidig så må vi ikke glemme batteripakkene. Hva skjer etter åtte år når garantien er ute og batteriene begynner å bli dårligere? Veldig få vil ta sjansen på brukthandel, med mindre prisen er fryktelig lav. Hva blir gjennomsnittlig levetid på en elbil fremover? Lever batteripakkene 10-12 år, så er det sannsynligvis ikke verdt å skifte batteripakke, så da blir strøkne biler skrotet? Eller? Det vi har sett er iallfall at batteripriser er ganske stabile, ingen tryller enn så lenge, selv Kina-varer er fortsatt ikke betydelig mye billigere enn originalvarer enten en ser på laptoper, elektroverktøy eller celler i "løsvekt".

Sitat fra: Panduck på tirsdag 13. desember 2016, klokken 08:41Byttet fra LEAF til ny i3 mye p.g.a sittestilling, ikke batteistørrelse, men for oss som liker å dra på litt lengre turer, og som ikke har noen annen bil, ble rekkevidden på LEAFen litt for dårlig. Det ville ikke vært så stort problem om ladehastigheten på hurtiglading hadde vært bedre, men når hastigheten dabber av etter 60%, og vi var nede i 11kW ladehastighet på vinteren, ble det litt vel lite.

Jeg tror den generasjonen elbiler som kom etter vil kunne holde seg en del lengre, rett og slett fordi de lader raskere, og har de ekstra km som skal til for å kjøre på litt lengre tur. Første generasjon SoulEV kan muligens og holde seg bedre p.g.a noe større batteri og god ladehastighet.

Så, kanskje vi bør få litt mindre fokus på rekkevidde og maks ladehastighet, og mer fokus på faktisk ladehastighet i forskjellige temperaturer?
Ladehastighet er klart viktig, men jeg tror allikevel vi må opp i 30-35 mil faktisk rekkevidde med lastet bil, og hurtiglading på ca. en halvtime, før de fleste blir fornøyd. Er man ute på langtur med mindre barn i Norge så er typisk 20-25 mil en grei distanse før man må ha en lenger stopp, hurtiglading i en halvtime, og allikevel kunne kjøre litt på ungene sine premisser. Vi kjører forholdsvis ofte 30 og 45 mil på variable veier, normalt fem timer og syv timer totalt, og på noen av disse turene hadde det vært helt krise om vi var tvunget til ladestopp i hytt og pine, når endelig en møkklei unge har klart å sovne eller lignende. Da er det bare å gønne på.

Ebe

Sitat fra: THE på tirsdag 13. desember 2016, klokken 07:52
Sitat fra: automat på mandag 12. desember 2016, klokken 19:08

Oljebrenneren er uaktuell å bytte ut, så lenge det er mod X som er alternativet.

Samme her, og et problem med Model X er at den også har for kort rekkevidde og lang ladetid på de turene der jeg virkelig har bruk for den. Dvs. transportetappe for å komme fra Vestlandet til Nord Norge, eller kjøring med campingvogn.

Ved kjøp av elbil må man i dag, og også en del år fremover, vurdere hvilke egenskaper man vektlegger mest. Det er så få biler på markedet, og "alle" har tilnærmet de samme egenskapene/størrelsen. I bunn og grunn er i3, Ioniq, Zoe, Leaf, eGolf osv. så godt som identiske i plass og rekkevidde. De bilene som skiller seg ut er Tesla X og S, Smart og trillingene.

Mye skjer nok når (hvis) Opel klarer å levere nok av Ampera-e og Model 3 kommer. Enda mer fart i elbilmarkedet blir det nok når Jaguar, Audi, Mercedes kommer med sine SUV-liknende elbiler med lang rekkevidde. I praksis vil det ennå ta 2-4 år før det er praktiske el-familiebiler på markedet, og ytterligere 3-5 år før de er tilgjengelige på bruktmarkedet. Om 5-10 år vil nok de fleste familier ha mulighet til å kjøpe en el-familiebil, men jeg tror at etterspørselen etter brukte elbiler da vil være mye større enn tilbudet. De som i dag kjører 10-15 år gamle diesel/bensinbiler fordi de må, og ikke har lyst, må nok vente vesentlig lenger enn 10 år før de har råd til å kjøpe en elbil med god plass og lang rekkevidde. Mange vil nok uansett få veldig stor glede av 20kWh elbilene som går på veiene i dag fram til det er nok brukte elbiler med lang rekkevidde på markedet.

Vi skal uansett være glad for at det er et jag etter det nyeste og beste, da det fører til stadig utvikling og tilgang på brukte elbiler.

Desverre tror jeg dette er ganske spot om...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

elektrolux

Sitat fra: gr på tirsdag 13. desember 2016, klokken 09:41
Hva skjer etter åtte år når garantien er ute og batteriene begynner å bli dårligere?

Du kan stille samme spørsmålet om en fossilbil og motoren på den.

Når det gjelder elbil er dette et ikke problem:

Batteripakker fra kollisjonskadde biler er allerede i dag tilgjengelige for prisen av service med tannreimsbytte på en fossilbil, og bilen vil uansett sannsynligvis ha godt inn i et annet og mindre krevende bruk der noe redusert rekkevidde ikke er et problem.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Sitat fra: elektrolux på onsdag 14. desember 2016, klokken 12:37
Du kan stille samme spørsmålet om en fossilbil og motoren på den.
Uenig, det er ikke å anse som normalen at en forbrenningsmotor har merkbart redusert ytelse (kjørelengde/effekt) etter åtte år, og hva med etter ti år? Tolv år? Tidsforringelsen er også mye større på batteri enn på en forbrenningsmotor. Og prisen på en batteripakke er vel enn så lenge også høyere enn en fabrikksny motor også?

Jeg har masse Makita elektroverktøy. Alle batteriene har tatt kvelden på fire år. Det ene døde før første året var gått. Motorsaga og ryddesaga fra Jonsered derimot, fungerer like bra. Og skulle de ikke det, så skifter man kanskje et filter og en tennplugg, så er det like godt som nytt igjen. Kanskje ikke 100% sammenlignbart, men all erfaring jeg har tilsier at batterier er sårbart.

Sitat fra: elektrolux på onsdag 14. desember 2016, klokken 12:37Når det gjelder elbil er dette et ikke problem:

Batteripakker fra kollisjonskadde biler er allerede i dag tilgjengelige for prisen av service med tannreimsbytte på en fossilbil, og bilen vil uansett sannsynligvis ha godt inn i et annet og mindre krevende bruk der noe redusert rekkevidde ikke er et problem.
Er det noe bedre å hive i en batteripakke fra en skadet bil som er like gammel? Eller vil vi jeg for eksempel kunne hive inn batteripakke fra en 300km Golf i min 190km?

Har elbil selv, men er altså skeptisk til hva faktisk levetid blir på disse bilene. Håper virkelig at de også vil kunne vise til levetid på 18-20 år slik som dagens biler med forbrenningsmotor, men er jammen ikke sikker.

Crown

En venninne av fruen hadde en VW Polo. Fulgt hver eneste service, bilen bare gått 75000km. Etter 5,5 år var det et eller annet som løsnet på et deksel, ble med registerreimen rundt, den hoppet over noen hakk, motoren skar seg. Estimat for å reparere var fra Møllers side ca 75.000kroner.

En kollega hadde også en VW Polo. Gearkassen gikk i stykker, ny brukt kasse kostet 40.000 ferdig montert. En annen kollega hadde en Audi A6 2.5TDI. Brukte 150.000 kroner i reparasjoner på ett år, bilen var 6 år gammel. Det var gearkasse, kamaksel, turbohavari...

Nå tror dere at konklusjonen min er "Ikke kjøp VAG", men ingenting av dette hadde skjedd med en elbil :) Nissan har skiftet to batterier hittil? Og en håndfull med enkeltceller... Og jeg tror det kommer til å dukke opp et ettermarkedsalternativ også etter hvert som det blir flere elbiler.  Hele problemstillingen er snudd på hodet...
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA