Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading på ChaDeMo i Tyskland (20 kW)

Startet av Hænningsen, tirsdag 13. desember 2016, klokken 21:04

« forrige - neste »

Hænningsen

Hei

Jeg sysler litt med planlegging av kjøretur fra Harstad til Bern i Sveits i sommer. Jeg ser at det er en del ChaDeMo-ladere i Tyskland med bare 20 kW effekt. Hvordan er det å lade på disse? Vil de også kun lade opp til 80%? Eller kan man lade mer på grunn av lavere effekt?
Styremedlem i Troms og Finnmark elbilforening
Leaf 2012, kjøpt brukt i 2015
Mitsubishi Grandis (til campingvogna)

Panduck

Sitat fra: Trond Henningsen på tirsdag 13. desember 2016, klokken 21:04
Jeg sysler litt med planlegging av kjøretur fra Harstad til Bern i Sveits i sommer. Jeg ser at det er en del ChaDeMo-ladere i Tyskland med bare 20 kW effekt. Hvordan er det å lade på disse? Vil de også kun lade opp til 80%? Eller kan man lade mer på grunn av lavere effekt?

??? Det er da ingen begrensning på å lade opp til kun 80% på de raske hurtigladerene heller? Om bilen din stopper hurtiglading etter 80%, er det bilen som stopper ladingen, ikke laderen. Da må du eventuelt si hva slags bil du har.

Hænningsen

Sorry. Jeg har en Leaf 2012. Den stopper vel ikke på 80%, men det tar betydelig lengre tid å lade de siste 20%
Styremedlem i Troms og Finnmark elbilforening
Leaf 2012, kjøpt brukt i 2015
Mitsubishi Grandis (til campingvogna)

Panduck

Sitat fra: Trond Henningsen på tirsdag 13. desember 2016, klokken 22:49
Sorry. Jeg har en Leaf 2012. Den stopper vel ikke på 80%, men det tar betydelig lengre tid å lade de siste 20%

Vel, den vil jo klare å trekke makseffekt fra en 20kW lader mye lengre enn fra en 50kW lader, men det vil jo til gjengjeld være tregt under hele ladingen.

Et større problem med lading i tyskland er "virker faktisk laderen?" og "hvordan betaler man?", osv. Litt skummelt å satse på en enslig lader som knapt er i bruk.

goggo

Du vil nok finne at lading i Tyskland er noe mer utfordrende enn i Skandinavia,  bl.a. av følgende årsaker:

  • Det er vel stort sett aldri mer enn en lader pr lokasjon, så det kan være nedetid. 
  • Det er et stort antall forskjellige operatører, med forskjellige app/RFID løsninger etc.
  • Det har vært mye snakk om store utbyggingsprosjekter av hurtigladere i Tyskland, men foreløpig ser det ikke ut som det har skjedd så mye. 
  • NB! Mange ladestasjoner er ikke døgnåpne.  F.eks er det en del Aldi butikker som har hurtigladere, og de er bare åpne i butikkens åpningstider. Samme med hurtigladere hos bilforhandlere.

Men det er da ikke helt håpløst  :)
Jeg anbefaler deg å ta med Schuko til rød industrikontakt overgang, både til 16A og 32A røde plugger. Disse får du på Clas Ohlsson og Biltema etc. Det er en god del slike industrikontakter tilgjengelig, så får  du i allefall sakteladet i en nødsituasjon eller hvis det er for langt mellom hurtigladerne noen steder.

Her har du en oversikt over alle ladestasjoner, fra alle operatører.
http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/
Jeg fant at denne var ganske bra oppdatert når jeg kjørte til Berlin i vår.

Jeg anbefaler at du bestiller ladebrikke (RFID) og laster ned appen fra Plugsurfing før du drar hjemmefra. De sender til Norge, så det skal gå smertefritt.
Plugsurfing er en virtuell ladeoperatør, så med deres brikke/app kan du lade hos mange forskjellige operatører, og fakturaen får du i etterkant fra Plugsurfing. Merk at du må ha både brikke og app, da noen ladestasjoner støtter kun app og andre støtter kun brikke.
https://www.plugsurfing.com/en/

Her er min oppsummering etter en tur til Berlin med C-Zero våren 2016.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25064.msg472456/topicseen.html#msg472456

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Hænningsen

Takk for fyldig og godt svar. Jeg har mye å sette meg inn i før sommeren. Overgang til Schuko (blå) har jeg i campingvogna. Rød kjøpes inn. Hadde det bare vært mulig å bytte laderen i bilen til en på 32A så hadde mye vært lettere. Jeg ser at Type-2 laderne er bedre utbredt langs løypa enn ChaDeMo...

Styremedlem i Troms og Finnmark elbilforening
Leaf 2012, kjøpt brukt i 2015
Mitsubishi Grandis (til campingvogna)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA