Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål om hjemmeladeboks.

Startet av J@x, fredag 09. desember 2016, klokken 11:27

« forrige - neste »

pudderjagar

Sitat fra: automat på fredag 09. desember 2016, klokken 17:02
Sitat fra: pudderjagar på fredag 09. desember 2016, klokken 16:48

Men kvifor dei ikkje tar i bruk 3fase slek som andre europeiske bilmerke er ei gåte for meg. Er klar over at da aukar vekta litt men da har lite betydning på rekkevidda.

De har vel 32A-ladere til US-modellene fra før? Lettere og raskere å dytte inn noe de allerede har, enn å utvikle en helt ny 3-fas-lader.

US standard er vel 115v så dei må nok bygge den om ein del. Då vil eg no sei at da er betre med 2 til og 3faselading
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

sjokomelk

Sitat fra: pudderjagar på fredag 09. desember 2016, klokken 21:32
US standard er vel 115v så dei må nok bygge den om ein del. Då vil eg no sei at da er betre med 2 til og 3faselading
Du får bare 120V via bilens ladekabel/kladd i USA. Og da opptil 12A på det meste.
Alt annet skjer på 240V med fastmonterte ladestasjoner. Så bilen lades med 32A 240V i USA. Og samme lader kan brukes i Europa.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Rio

Forutsatt at den er godkjent for bruk i Europa... ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Robert Sund

Sitat fra: KjellG på fredag 09. desember 2016, klokken 18:16
Kan vel bare dytte inn to til, så har en med seg en 22kW lader.
Det er sikkert ett godt marked for slike løsninger. Og det er sikkert en god del ladere tilgjengelig fra høggerne slik at det kan velges eksemplarer i perfekt stand.

Det vil gi en glimrende økning i bruksverdi for mange. 22kW hjemme og fra en mengde industrikontakter (spesielt i områder der hurtigladere er mindre utbygd) og DC hurtiglading, i rimelige elbiltyper. Hvis laderne er galvanisk skilt fra batterisiden kan de kobles i trekant og trekke 22kW fra IT nett også! (fra 63A stikk)

Det bør tas hensyn til hvordan laderen og bilen kommuniserer, og hvordan laderen og EVSE kommuniserer (med føler for motstand for å detektere maks strømstyrke på kabelen, noe som ikke fungerer bare med å koble de i parrallell; og pilotsignalet), og om strømstyrke inn på batteriet når det nærmer seg fullt (her vil forsåvidt maksspenningen hjelpe til med å begrense strømmen uansett, men allikavel).

Det er sikkert endel her på forumet som er fullt i stand til å gjøre dette også for moderne elbiler, men sålangt har jeg bare hørt om at slikt er gjort for gamle elbiler. (Uten at jeg vet om det er tilfeldigheter, mekkevillighet, deletilgang, mere komplisert elektronikk, eller noe annet som er grunnen)

elektrolux

Skulle tro rent bytte fra 3,6 til 7,4 kW lader går relativt greit. Må antakelig adresseres inn på canbus systemet så klokere hoder enn mitt må nok til.

Tror det er verre med flere i parallel, både programmering og hardware med kabling.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rio

Problemet er sannsynligvis at disse laderne ikke forventer å "se" en annen aktiv lader koblet til batteriene, og vil ikke "forstå" hva som foregår. Så man risikerer at den første laderen lader på full effekt, og de andre laderne tror batteripakken er at for full allerede.

Alternativt har man en sentral BMaS, som styrer "dumme ladere", men dersom den bare er beregnet for én lader, så vil en av laderne trolig gi ut mye mer effekt enn de to andre, ettersom de ikke balanserer mellom seg.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

KjellG

#21
Å bygge inn flere ladere i bilen mente jeg er en produsentjobb. Å koble opp tre ladere i bilen mot et IT-nett kan også komme i konflikt med protokollstandard for ladekontakten. Jfr Tesla som har tre ladere ombord, men bare kjører to i "V-kobling" mot IT trefase.

Å flytte hele ladingen over på veggen med DC-interface til bilen burde være "enklere".  Presumtivt kan en slippe en stor trafo og bruke pengene til flere ladere. En 11 kW hjemme vil trolig være en passe størrelse.

Normalt innebærer lader ved forskjellig spenning implesitt en HF-trafo slik at inngang og utgang-side kan bygges galvanisk adskilt.


Skal tro om det på sikt blir marked for brukte Teslaladere flyttet ut i en kladd? Særlig om de kan trekantkobles.

Rav4_EV

Flere ladere er meget enkelt dersom man ikke fordyper seg i problemer eller forsøker å overkomplisere.

Anton Bech i Danmark laget sin egen 3 faselader for Peugeot 106. Prinsippet er enkelt. Man overvåker forbruket på hovedladeren. Dersom denne trekker 100%, kobles en eller flere tilleggsladere inn, gjerne på andre faser. Når bilen ser at ladespenningen har steget til maksimalt nivå vil den fortelle hovedladeren å redusere effekten. Da kobler tilleggsladerne ut på grunn av den reduserte effekten av hovedlader. Hovedlader vil da gjøre ferdig småladingen opp til 100% batteri.

Samme løsning har Brusa i Sveits levert i en årrekke.

Dette kan enkelt integreres i eksisterende biler.

Se også hvordan Viktor har gjort det med leaf: http://www.upgrademyleaf.com/examples-of-nissan-leaf-charger-upgrade/  Her kunne man tilkoblet bilen i stjerne eller trekant fremfor enfase som han har brukt i USA.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

KjellG

Viktor sitt prosjekt er ikke for amatører og utsatt plassering mhp skader og korrosjon. Muligens vil en få plunder med eu-kontrollen også.

Med ekstern DC-lader kan denne taes med på hytta, brukes på neste bil uten omfattende ombygging, brukes til gjestebiler.

En løs kasse gir endel fordeler, men tar plass om en tar den med i bagasjerommet.

(Denne tråden tok av, fikk trådstarter svar tro?  ;D)

Trond_H

Lurer på om noen her vet om et elektrikerfirma som gjør en bra jobb og kan sette opp en ladestasjon? Har nylig fått min Porsche tycan, og hadde vert fint med en egen lader hjemme.

Har sett litt på ulike ladestasjoner, valget er mellom Easee Home eller Wallbox Pulsar Plus. Om noen har en anbefaling setter jeg veldig pris på svar 😊

jkirkebo

Sitat fra: Trond_H på fredag 11. september 2020, klokken 10:50
Lurer på om noen her vet om et elektrikerfirma som gjør en bra jobb og kan sette opp en ladestasjon? Har nylig fått min Porsche tycan, og hadde vert fint med en egen lader hjemme.

Har sett litt på ulike ladestasjoner, valget er mellom Easee Home eller Wallbox Pulsar Plus. Om noen har en anbefaling setter jeg veldig pris på svar 😊

Du bør nok opplyse om hvor du bor i så fall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Og så er det fint å vite om du har 1 eller 3 fase, IT nett eller TN nett og størrelse på hovedsikringen.

Mye har skjedd siden 2016 og denne tråden ble startet. Viktige uttrykk innen hjemnelading er:

- Dynamisk som betyr at ladestasjonen tar hensyn til øvrige forbrukere og regulerer ladestyrken automatisk ut fra det.

- Skalerbar betyr mulighet for å koble flere enheter sammen på samme kurs og dermed mulighet for å lade flere biler samtidig.

- Smart betyr som regel mulighet for app og tidsinnstilling, ladehistorikk etc.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Svk

#27
Har 50A inntaks sikring.sikkert 1 fas.
Kan jeg ha noe høyere enn 20A til elbiladeren?
Hadde vært kjekkt å ladet Leafen på full effekt 6.6kW

TB

#28
50A x 230 V = 11,5 kW
32A x 230 V = 7,3 kW (som blir ca 6,6 inn på batteriet)

Det er lite rom for annet forbruk. Sommerstid kan det gå.

Ved å kjøpe ladeboks som har støtte for automatisk justering av effekten for lading justert mot belastning på hovedsikring kan du utnytte det som er ledig. Ved å lade på natten bør det holde, om du ikke kommer hjem med tilnærmet tomt batteri og skal kjøre langt til fritidsaktiviteter etter middag.

Å oppgradere fra en til tre faser trenger ikke nødvendigvis være så kostbart. Avhengig av hvor langt strekk kabler må byttes.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Svk

#29
Ser en må søke om en skal ha mer enn 20A
Så da blir det e-verket som bestemmer.
Må nok uansett ha en lasttyrtlader om jeg skal over 20A, ønsker ikke at hovedsikring ryker.
Men kanskje 20A holder.
Ser zaptec har en sånn boks en kan ha i sikringskapet som måler strømtrekket.
Mulig jeg går for en slik zaptecpakke

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA