Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål om hjemmeladeboks.

Startet av J@x, fredag 09. desember 2016, klokken 11:27

« forrige - neste »

J@x

Sikkert dumt spørsmål fra en nybegynner...
Jeg går med planer om å kjøpe meg Ioniq eller ny e-Golf og lurte derfor på å få installert ladestasjon hjemme. Disse to bilene har vel støtte for 1-fas lading på 32A, og tenkte det hadde vært fint å få 32A istedet for 16A lagt opp. Jeg sjekket med elektrikker og fikk da beskjed om at 1-fas 32A ikke var aktuelt hos meg. Har innlagt 400V med 40A hovedsikringer.


BMW støtter vel etter det jeg kan se 3-fas 400V.
Bruker ikke disse samme type kabel for å lade? Hva skjer da viss man plugger inn en Ioniq i en lader for BMW´en? Stopper elektronikken dette slik at ingenting skjer, eller får man trøbbel? Eller er det ikke samme kabel?
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

pudderjagar

#1
Med 400v anlegg ville eg ha kikka på bilar med 3faselading. På 16a 3fase får du 11kw mens på 1fase 32 a får du 6,6 kw pga ladaren i bilen.

Bilar med 3fase er
Zoe 22kw
Bmw 11kw
Mercedes 11kw
Tesla 16 eller 22kw
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

elektrolux

Støtter den.

Samtidig vil en 11 kW 3 fase ladestasjon lade e-golf og Hyundai med 3,6 kW

e-Golf støtter maks 3,6 kW mens Hyundai støtter maks 7,4 kW, men da fra 1 fase 32A
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

J@x

Sitat fra: elektrolux på fredag 09. desember 2016, klokken 12:29
Støtter den.

Samtidig vil en 11 kW 3 fase ladestasjon lade e-golf og Hyundai med 3,6 kW

e-Golf støtter maks 3,6 kW mens Hyundai støtter maks 7,4 kW, men da fra 1 fase 32A

Nye e-Golf støtter vel 7,2KW.
Så viss en plugger en 11 kW 3 fase ladestasjon til en e-golf og Hyundai så lader den altså med 3,6kW.
Muligens det er den mest fremtidsrettede installasjonen å gjøre da, i stedet for å legge inn 1-fas 16A som er alternativet?





Sitat fra: pudderjagar på fredag 09. desember 2016, klokken 12:22
Med 400v anlegg vikke eg ha kikka på bilar med 3faselading. På 16a 3fase får du 11kw mens på 1fase 32 a får du 6,6 kw pga ladaren i bilen.

Bilar med 3fase er
Zoe 22kw
Bmw 11kw
Mercedes 11kw
Tesla 16 eller 22kw

Vet de har det, men Zoe og BMW er for små, MB for kort rekkevidde og Tesla for dyr, så de er nok ikke aktuelle.
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

elektrolux

Lurt å legge ut så mye som mulig.

Er det 400V 3 fase 16A = 11 kW er det å foretrekke.

Legger du ut et stikk kan du bruke en slik overgang og bruke original ladekabel:

http://www.clasohlson.com/no/3-fas-adapter/Pr326039000

Samtidig står du fritt til å plugge i en ekte ekstern lader på 10-11 kW og lade via Combo stikket i bilen. Vi tester for tiden ut slike ladere og tenker å tilby dette for både 400V og 230V for ca 50 000 kr
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Skal tro når noen lager en 230/400V 3-faselader til veggen med DC utgang? Kunne gitt ca 10kW IT, 25A og 11kW TN, 16A. 

(Flere med samme tanken ser jeg  8))

elektrolux

He he. Slo deg med 5 sec på den ;D

Se mailen over din.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Burde være marked for en slik! En slipper trafodiskusjonen på IT, skjevlastproblematikken og ofte begrensning i sikringsstørrelsen. Har en effekt nok kan en få bra ladefart, langt over ombordladeren.

Burde kanskje vært med stjerne/trekantvender for portabelt bruk?

elektrolux

Bare synd med prisen.

Stjerne/ trekant vender er god ide. Krevende å få kineserne til å forstå den, men skal gjøre et forsøk. Kanskje tryggest med 2 ulike inntak slik at brukerfeil unngås.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

pudderjagar

Sitat fra: J-B på fredag 09. desember 2016, klokken 12:38
Sitat fra: elektrolux på fredag 09. desember 2016, klokken 12:29
Støtter den.

Samtidig vil en 11 kW 3 fase ladestasjon lade e-golf og Hyundai med 3,6 kW

e-Golf støtter maks 3,6 kW mens Hyundai støtter maks 7,4 kW, men da fra 1 fase 32A

Er du sikker på at nye e-golf støtter 32a?
Eg meine å ha høyrt at den ikkje gjer da. Europeiske bilar bruker 3fase hvis dei skal opp med effekten
Nye e-Golf støtter vel 7,2KW.
Så viss en plugger en 11 kW 3 fase ladestasjon til en e-golf og Hyundai så lader den altså med 3,6kW.
Muligens det er den mest fremtidsrettede installasjonen å gjøre da, i stedet for å legge inn 1-fas 16A som er alternativet?





Sitat fra: pudderjagar på fredag 09. desember 2016, klokken 12:22
Med 400v anlegg vikke eg ha kikka på bilar med 3faselading. På 16a 3fase får du 11kw mens på 1fase 32 a får du 6,6 kw pga ladaren i bilen.

Bilar med 3fase er
Zoe 22kw
Bmw 11kw
Mercedes 11kw
Tesla 16 eller 22kw

Vet de har det, men Zoe og BMW er for små, MB for kort rekkevidde og Tesla for dyr, så de er nok ikke aktuelle.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

J@x

2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

KjellG

#11
DC-hjemmelader:

Med to inntak vil en trolig trenge en innvendig omkoblings"kontaktor".

En annen tenkbar løsning er tre ladere i stjerne som fungerer for både i stjerne 230V IT og stjerne 400V TN. (Tesla aksepterer vel ca 180-265V og lommeladere ned mot 140V)

Da kunne en klart seg med én  inngang og to apparatkabler. (Usikker på regelverket her)

Lading med to linjespenninger i 2/3-dels 3-fase fra IT burde også være mulig for en 400V-lader, jfr ladeuttaket til Tesla. Øker effektuttaket med ca 15% uten noe hokkuspokkus annet enn tilkoblingen og at utstyret aksepterer at én fase mangler.

pudderjagar

Sitat fra: J-B på fredag 09. desember 2016, klokken 15:29
Nye e-Golf: http://www.volkswagen.no/content/medialib/vwd4/no/pdf/technical-data/e-golf/_jcr_content/renditions/rendition.file/vw_e-golf_td_11-2016_web.pdf

Dette er ei god nyhet. Bilen var næmleg anonsert med 16a lading då første nyheten om ny versjon kom. Men kvifor dei ikkje tar i bruk 3fase slek som andre europeiske bilmerke er ei gåte for meg. Er klar over at da aukar vekta litt men da har lite betydning på rekkevidda.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

automat

Sitat fra: pudderjagar på fredag 09. desember 2016, klokken 16:48

Men kvifor dei ikkje tar i bruk 3fase slek som andre europeiske bilmerke er ei gåte for meg. Er klar over at da aukar vekta litt men da har lite betydning på rekkevidda.

De har vel 32A-ladere til US-modellene fra før? Lettere og raskere å dytte inn noe de allerede har, enn å utvikle en helt ny 3-fas-lader.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

KjellG

Kan vel bare dytte inn to til, så har en med seg en 22kW lader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA