Liten elbil (Buddy / Think ) eller stor (Citroën/Peugeot)?

Startet av Kristian, tir 07. aug 2007, kl. 11:40

« forrige - neste »

Kristian

Skal kjøpe El-bil, den daglige reisen er Asker - Oslo vest, dvs 95% av reisen går på E18. En stor elbil er nok mer egnet, men når en 10 år gammel Peugeot 106 koster det samme som en ny Buddy, er det fristende å spørre; kan jeg slippe unna med en Buddy, eller er den helt uegnet for motorvei?
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Griffel

Kewet  og Reva er nok de som kommer gunstigst ut økonomisk, dessuten er risikoen for uventete utgifter antagelig mindre, men jeg er litt usikker på disse to når det gjelder ytelse.

Erfaringen min er begrenset til P106 så dette utsagnet er bare basert på observasjoner fra daglig kjøring på Drammensvegen fra Asker til Oslo.

Det ser for meg ut som det lettere blir kø i kollektivfeltet etter en Kewet enn etter Th!nk/Peugeot/Citroen, og mitt inntrykk er at Th!nk har litt mer å gi på med i motbakker enn de andre, PSA antagelig kvikkest på flata.

Dette er som sagt bare observasjoner og kan ha andre årsaker, men jeg syntes også jeg så flere Kewet på denne strekningen for et par år siden enn jeg gjør nå, og mistenker at erfaringen er de egner seg bedre til bytrafikk, hvor de til gjengjell er glimrende.

Noe av det som er morsomt med elbil er å ligge i kollektivfeltet å kjøre (rase) forbi køen av dyre raske biler på vei til byen. Dette gjør at jeg nå gleder meg til å dra på jobben, før var køen en plage.

Mye av gleden ville bli borte om jeg hver dag følte at jeg var en plage for busser og taxier. De har også et slags krav i feltet, og det er ikke enkelt å kjøre forbi når køen i de andre feltene står stille. Th!nk/Peugeot/Citroen har ikke vansker med tempo i kollektivfeltet.

Kun i svert bratte bakker med hastigheten er over 65-70km/h har jeg problemer med å følge trafikken. (i Tåsentunellen må jeg så vidt under 70km/h på helt på toppen). I vanlig bytrafikk og på Drammensveien fra Asker til Lysaker er det ikke noe problem å følge trafikken.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

HHF

Har selv kjørt Liertoppen - Oslo til jobb i P106 i et og et halvt år og nå en Think på samme strekningen. Erfaringen med disse er relativt like og Griffels oppfatning er korrekt - P106 er raskere nedover, de er ganske like på flata og Think er bedre oppover. Gjennomgående har jeg det bedre nå i Thinken fordi jeg føler jeg kan henge med opp fra Holmen til Asker og videre derfra til Liertoppenplatået i langt større grad enn med P106n hvor jeg fikk klare anbefalinger om å ikke gå for hardt på gassen for å utsette bilen for glødende børster osv. Nedover er det som regel ikke noe problem uansett og noe særlig mer enn 80-90 km/t i kollektivfeltet er ikke smart uansett...  En Think er vel i dag priset noe lavere enn P106/Saxo såvidt jeg kan se, så jeg hadde ikke vært i tvil da ...

En Buddy eller Reva vil nok også klare seg greit nok på motorveien, men noe langsommere går de. Spørsmålet med disse bilene blir vel mer om du har kapasitet til å komme til jobb og hjem igjen på vinteren uten ladning. Blybatteriene sliter vel litt der når det blir kaldt og disse bilene har jo ikke så lang rekkevidde i  utgangspunktet heller?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Laban

Jeg har både en Think og en Kewet Buddy men kjører stort sett i 50-60 soner og da har ingen av bilene problemer i noen situasjoner.

Når jeg en sjelden gang kjører på omkjøringsveien (70-80 sone) eller opp Okstadbakken (80 sone - foretekker å kjøre en omvei med 50-60 sone der) i Trondheim , har ikke Thinken nevneverdige problemer med å holde fartsgrensen, mens Keweten sliter litt i de bratteste oppoverbakkene. For ikke å presse Keweten alt for hardt ligger vel farten på ca. 50-60 på toppen.

I nedoverbakke er det Keweten som triller fortest (har som regel regenereringen påsatt i Thinken). Kom faktisk opp i 100 kmt med Keweten, mens Thinken stopper på 90 kmt.

Husker ikke om det er mye 90 soner fra Asker til Oslo vest, men Keweten har vel en maksfart på flata på 80 kmt mens Thinken har 90 kmt.
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Kristian

Takker for bra svar, har i mellomtiden forespurt meg med en kompis som kjørrer minibuss i kollektivfeltet, er han mener også at Buddy er den som forsinker trafikken, mens de andre henger greit med.

Hvis en kjøper en brukt Think, er det Ford som tar service på disse? Og hva gør en når batteriene svikter, kjøper full pakke hos Ford? Noen som vet hva det koster? Eller er det noe andre luringer som tilbyr sjekk og fiks av batterier på Think? Foreløpig synes jeg Enviro virker mest fristene, greit å få en garanti på bateriene, disse utgjør såpass mye av prisen og det er vanskelig å vite hvordan de har blitt behandlet tidligere.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

elektrolux

Dersom batteriene skulle svikte, er det bedre at det skjer på en PSA bil, enn på en Think.

Think batterier er sjeldnere, og dyrere enn PSA sine, da det kun er Think, og Renault Clio som bruker Think batterier.

PSA batterier sitter i mange flere biler, så som Partner, Berlingo, AX, Saxo og P106, og det er mulig å finne delebiler der disse batteriene er helt OK.

På Think er der ikke nok delebiler å få tak i, og de som finnes, ser ut til å være delebiler nettopp forde blokkene er defekte.

Dersom du er bekymret for batteriene kan du vurdere min P106 som har nye batterier fra nettopp Enviro. Garantien hans er nok godt ut nå, men jeg gir selv garanti på motor, og batteri
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HHF

Det er vel Ford som tar hånd om Think ja. Ellers finnes det masse dyktige mennesker som kan hjelpe til med vannservice osv har jeg inntrykk av. Jeg er såpass fersk som Think-eier at jeg ikke har hatt første vannservice ennå (kommer snart) og kan derfor ikke dele noe mer erfaring på dette ennå.

Electrolux sine betraktninger omkring "trygghet" (om man kan snakke om dette når det gjelder el-bil og batterier i det hele tatt) er nok korrekte. Det finnes langt flere PSA-biler der ute nå og deleomfanget blir større også av denne grunn. Enviro er dyktige og spesielt servicevennlige om man har kjøpt bil av dem (har jo selv her på forumet skrevet hva jeg mener om forskjellsbehandlingen deres når man ikke har kjøpt hos dem). Ergo vil et kjøp der være ganske trygt og spesielt om man bor i nærheten vil det også være praktisk (verre for dem som bor på vestlandet f.eks.). Et kjøp av en bil som er holdt av en entusiast og kompetent elbileier, vil også kunne være en god løsning, som f.eks electrolux sin bil her (uten at jeg kjenner personen eller bilen og kan gå god for noe her). Det viktige med elbiler er jo at tidligere eier har kjørt fornuftig og vedlikeholdt batterier og børster (på psa) som man skal. Der kan man jo sikkert kjøpe "katta i sekken" om man tar sjansen privat og ikke vet noe om tidligere eiers bilhold.

Siste kommentar om Buddy og Reva - blybatteriene er jo en hyggelig sak prismessig og derfor risikomessig. Kan man klare seg med disse bilenes rekkevidde og litt begrensede kraft, er det jo ganske greit å kjøpe noe nytt selvfølgelig... Da har man jo plutselig garanti også :-)

Prismessig ser det nå ut til at PSA-biler med nogenlunde standard har lagt seg øverst, så blir det vel omtrent dødt løp mellom nye Reva og Buddy med Think som en "dark horse" som prises veldig variabelt avhengig av kjørelengde og stand.
Nå BMW i3

eledille

Hei, jeg leide en Buddy av ElbilNorge i litt over en uke i mai i år for å prøve hvordan den fungerte mellom Grorud og Lysaker. Jeg endte med å kjøpe en brukt Think, som jeg kjører nå.

Buddy'n er en artig bil, og går overraskende bra synes jeg. Den holder følge på Ring 3 så lenge det er noenlunde flatt, og den er uovertruffen i bytrafikk, men for eksempel opp gjennom tunnelen fra Lysaker går det såpass sakte at folk blir hissige. Tåsentunnelen og fra Sinsen til Årvoll er også seige bakker hvor Think'en har mer å gi.

Hovedårsaken til at jeg kjøpte Think i steden er at den er litt kjappere og vesentlig større og mer solid - jeg synes Buddy er i minste laget når lastebiler og luksusdoninger durer forbi om ørene på en i motbakkene. En annen sak er at sittestillingen i Buddy er ubehagelig i lengden, på Ring 3 er det ikke kollektivfelt, og 45 minutter i kø i en Buddy er i meste laget for meg. Sittestillingen er veldig opprett. Blybatteriene trenger også lading med en gang man har kommet frem hvis de skal vare særlig lenge.

Men det går an å trimme Buddy med NiCd-batterier: Halvparten så tunge batterier = mer futt i bakkene. Det er også planer om en LiIon-Buddy.

Euromatic annonserte her i går at de kan montere nye LiIon-batterier i Think for 153000 kr. Hvis batteriene havarerer kan man altså selge de blokkene som overlevde og bytte til nye og bedre batterier som varer resten av bilens levetid.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

HHF

Sitat fra: eledille på ons 15. aug 2007, kl. 00:14
Euromatic annonserte her i går at de kan montere nye LiIon-batterier i Think for 153000 kr. Hvis batteriene havarerer kan man altså selge de blokkene som overlevde og bytte til nye og bedre batterier som varer resten av bilens levetid.
Dette var da gode nyheter, men man må vel i tillegg gjøre noe mer her for å få det til å virke? Eller er det meningen at dette er "all inclusive"? I så fall ser jeg lyst på fremtiden til min Think som nok fremdeles har noen år med NiCad før det må et bytte til.
Nå BMW i3

eledille

Så vidt jeg forsto inkluderer dette absolutt alt, også montasje og MVA (som jeg regnet ut og la til selv, prisen er 122500 + MVA).

153000 er jo veldig mye penger, men i og med at man eier batteriet selv er det likevel mye billigere enn å kjøpe en ny Think.
Oslo

elektrolux

Sitat fra: eledille på ons 15. aug 2007, kl. 10:39

153000 er jo veldig mye penger, men i og med at man eier batteriet selv er det likevel mye billigere enn å kjøpe en ny Think.

Interresant poeng. Her er det faktisk mulig å få seg en oppgradert Pivco4  for noenlunde samme prisen som den nye Thinken, men uten den plagsomme og dyre batteri leien.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HHF

Sitat fra: elektrolux på ons 15. aug 2007, kl. 11:40
Sitat fra: eledille på ons 15. aug 2007, kl. 10:39

Interresant poeng. Her er det faktisk mulig å få seg en oppgradert Pivco4  for noenlunde samme prisen som den nye Thinken, men uten den plagsomme og dyre batteri leien.

Ja - og med Lithiumbatterier som vel er enda bedre enn Zebraene hva gjelder lademuligheter osv?
Nå BMW i3

eledille

Sitat fra: HHF på ons 15. aug 2007, kl. 12:00

Ja - og med Lithiumbatterier som vel er enda bedre enn Zebraene hva gjelder lademuligheter osv?

Hva tenker du på? Det finnes minst fem forskjellige varianter av Li-ion-batterier med vidt forskjellig karakteristikk. Noen kan lades opp veldig kvikt, men det forutsetter tilsvarende svær kurs å plugge laderen inn i.

Zebrabatteriets store styrke er at det har svært lang levetid, mange tusen sykler og 7-14 kalenderår. Det har også ganske stor energitetthet (kWh/kg), men kan ikke levere særlig imponerende effekt (W/kg).

Hovedinnsigelsen min mot mobilitetsavtalen er at med såpass lang horisont som ti år vil jeg muligens heller spare til nytt batteri i aksjefond enn å leie det. Det er imidlertid da en risiko for at man ikke kan få tak i nytt batteri av samme sort når man trenger det, i så fall blir det jo en større ombygging.

Men uansett: Det blir billigere å kjøpe Zebra-Think'en enn en bensinbil.
Oslo

HHF

Sitat fra: eledille på ons 15. aug 2007, kl. 23:23
Sitat fra: HHF på ons 15. aug 2007, kl. 12:00

Hva tenker du på? Det finnes minst fem forskjellige varianter av Li-ion-batterier med vidt forskjellig karakteristikk. Noen kan lades opp veldig kvikt, men det forutsetter tilsvarende svær kurs å plugge laderen inn i.

Min uvitenhet er stor hva batteriteknologi gjelder. I min verden er det bare Ni-Cad, Li-ion (eller lithium som jeg sikkert galt nok kaller det) og så "røkla" som jeg vet lite om. Trodde imidlertid både at Li-ion generelt var top-of-the-line omtrent hva alt angår og spesielt gode hva gjelder klattlading og levetid. Det med hurtiglading betinger, som du sier, at man har spesielle uttak til dette, men akkurat det vil jeg faktisk tro er noe man kan komme til å få etterhvert dersom antallet potensielle brukere blir stort nok. Jeg husker jeg en gang leste at det skulle komme konverteringsløsninger til PSA-bilene også mens jeg eide P106 og mener det da var snakk om 200'. Derfor gledet det meg faktisk nå å se at prisen er lavere på denne løsningen som nå finnes til Think... Det må jo være en langt bedre løsning å konvertere til dette fremfor å kjøpe nye blokker dersom mange etterhvert går (hvilket jeg jo naturligvis håper blir lenge til ennå).
Nå BMW i3

eledille

HHF:

Det var virkelig ikke meningen å være nedlatende - håper du ikke ble støtt. Spørsmålet om "hva tenker du på" var ikke ment i betydningen "hva i all verden er det du fabulerer om", men heller "Jeg henger ikke helt med, hva sikter du til".

Nå skjønner jeg hva du mente, så da jeg jeg svare, bare ikke akkurat nå!
Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA