Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med rekkevidden

Startet av Marthe Brekke, torsdag 08. desember 2016, klokken 13:25

« forrige - neste »

gigafactory

Problemet er at du ikke har 16,8 kWh utnyttbart når det er kaldt, den kapasiteten er nok ratet på 20+ grader. Det er også heller tvilsomt om kjørecomputeren greier å justere for varmetap som følge av høy indre motstand. Batterier blir dobbelt straffet i kulde: forbruket blir høyere på grunn av økt indre motstand og et kaldt batteri har lavere utnyttbar kapasitet. Hvis batteriet aldri når en noenlunde optimal driftstemperatur så har du rett og slett en del energi du ikke får utnyttet, men som på magisk vis dukker opp når utetemperaturen stiger. Det kjipe er når et kaldt batteriet avgir et betydelig varmetap som likevel ikke er nok til å temperere batteriet tilstrekkelig ettersom det konstant kjøles av kald luft. Et passivt kjølesystem som er effektivt om sommeren er i så måte en akilleshæl om vinteren.

Supermann

Noen som kan dokumentere å ha fått ut mer enn 16kwh av sitt e-up batteri?

Jeg er også sjanseløs på å få ut noe mer enn 14,5-15kwh selv med meget snill kjøring og "temperert" batteri. Nå har jeg aldri kjørt bilen til den faktisk stopper, men jeg finner det utenkelig at det er mulig å kjøre bilen mer enn 10km på "skilpadde".

Argumentet med bremseklosser som henger eller tilsvarende er også urimelig da dette ville blitt reflektert i forbrukstallene som bilen oppgir.

Enten så er batterikapasiteten under 16,8kwh eller så er forbrukstallene som oppgis alt for snille.

ReneM

Skal byttelåne bilen med kone denne uke.

Plan er følgende:
- Kjører bilen helt tomt for strøm.
- Skriver ned verdi A i VCDS (antall kWh charge)
- Skriver ned verdi B i VCDS (batteri charge i %)
- Kobler til lader og fullader batteriet
- Skriver ned verdi C i VCDS (antall kWh charge)
- Skriver ned verdi D i VCDS (batteri charge i %)

Verdi A - Verdi C = Verdi E  total brukbar kapasitet
Verdi B - Verdi D = Verdi F  total brukbar %

(Verdi E * 100) / verdi F gir total netto kapasitet.

Da får vi svar på det meste. Temperaturen er ca 20 grader så vi har optimale forhold! Høres det greit ut?

2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Øystein16

Sitat fra: ReneM på tirsdag 02. mai 2017, klokken 12:46
Skal byttelåne bilen med kone denne uke.

Me har del ein garasje med Teslaeigar. Dei fekk i tillegg ein ny ladbar hybrid. Eg spurte om dei var nøgde med den. Svaret var kort og enkelt "kona er".

Rekkevidde for mannfolk og kvinnfolk er forskjellige - og det har primært med varme å gjera.

Up-grade

Har du kw meter som måler hvor mye du får levert til bilen?
Tungsten silver e-up!

ReneM

Sitat fra: Up-grade på torsdag 04. mai 2017, klokken 12:28
Har du kw meter som måler hvor mye du får levert til bilen?

Enda bedre, jeg henter data direkte fra HV batteriet. Slik har vi eliminert usikkerhet rundt ladet ap i tillegg ;)
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

ReneM

#51
Da er prosjektet i gang! Blir spennende å se resultatet senere i dag.

Har koblet til lader ved 0 km rekkevidde. Da hadde je kjørt 4,1 kilometer med skilpadde i dasboard. VCDS viste at det var nøyaktig 10,0% igjen av batteri (som sikkert er en buffer). Ladetid i Car-Net blir estimert til 4:50 minutter. Med full ladeeffekt tilsvarer det nøyaktig 16 kWh.





Da var bilen fulladet! Her er tallene:

Batteri% ved start: 9.6
Batteri kWh ved start: 8764,151

Batteri% ved slutt: 96
Batteri kWh ved slutt: 8778.969

Total ladet: 86,4% og 14,81 kWh

Tallene blir da følgende (etter 3,5 år og 55.000km):
Brukbar kapasitet: 15,0 kWh (89% av reklamert 16,8 kWh)
Total kapasitet: 17,2 kWh (91% av reklamert 18,7 kWh)

Batteritapet er da ca. 10% etter 55.000 km. Dersom tapet er linear skal vi gå under 70% ved 165.000 km ;) Regner derimot med at tapet flater seg ut. Tar en ny måling om ca. 1 år.

Konklusjon: 15 kWh ser ut til å være en normal verdi. 16,4 er ikke realistisk i det hele tatt. Så jeg tror at vi kan si at 90% etter 3 år er innenfor grensene, og at de som forventer 16,4 kWh må bytte bilen  :D






2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Up-grade

Flott oppdatering, hvor mye måtte du ut med for VCDS? Skulle gjerne hatt mulighet til å gjort en tilsvarende måling på min bil som har kjørt 106000km på 3,5 år.
Tungsten silver e-up!

Supermann

Flott oppdatering, som stemmer veldig godt med min opplevelse av kapasiteten.

Jeg skulle gjerne sett dette utført på bilen til Marthe også eller på en annen ny bil. Personlig har jeg ikke opplevd noen sporbar endring i kapasitet på min bil som jeg har hatt i to år.

Personlig tror jeg 16,4kwh er en bløff.

e-up er en fin bil, er bare så synd kapasiteten på batteriet er så dårlig.

Up-grade

#54
Inspirert av dagens oppdatering fra ReneM tok jeg å regnet ut ca. hvor stor kapasitet jeg har basert på tilgjengelig data.

Kjørelengde 52km
Forbruk 12kWh/100km
Brukt mengde(nivå måler) 7 av 16 streker.
Temperatur 13-17 grader

Brukt energimengde => 12kWh/100km*0,52=6,24kWh
Estimert total tilgjengelig kapasitet=> 6,24kWh/7*16=14,26kWh

Hvis totalt buffer er 10% så vil jeg ha ca 85% igjen av kapasieteten.
Men hvis jeg forsto deg rett ReneM, så ser det ut til å være 10% nederst alene? Rart hvis alt av buffer er i bund, så kanskje det er 10% i toppen også. Da ender man på  18,7kWh*0,8=14,96kWh. Da har jeg 95% igjen.

Disse dataene kan selvfølgelig ikke stoles på på lik linje med dataene ReneM har kommet frem med, men gir en pekepin.

Hvis du hadde fått låne en helt ny e-up ReneM så hadde det vært utrolig nyttig i denne sammenhengen å få gjort den samme testen på den.
Tungsten silver e-up!

Autowinder

e-Up'en klarte jeg å tyne ned i 9 kWh/100km et par ganger. Bildet er etter tur fra Eggedal til Kolbotn i Juli.
i3 har jeg til nå bare kommet ned i 11,8 med, men jobber med saken. Men Guess O' Meteret er i en annen klasse. Det er presist vinter og sommer, regn, sol eller slaps.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Marthe Brekke

Har ikke fått med meg at flere har svart her.

Etter flere runder med dem, måtte jeg gi opp da jeg ble kronisk syk. Da måtte slike saker bare vike.
Veldig synd, fordi det ble en prinsippsak. Jussformidlingen ble involvert, og de ble helt satt ut over hvor lite saklige og profesjonelle Møller Bil var. De var tydelig at dems taktikk var å dra dette ut til bilen var noen år gammel, og det fungerte. Dessverre.
Kjempespennende med målingene som ble gjort av dere her, synd det ikke var på nye biler. Problemene fortsetter å bale på seg på min, med et batteri som stadig blir dårligere (kommer nå ca 70 km om jeg ikke kjører i Eco pluss på vinter, og 120 om sommeren). Det er fortsatt ikke kjørestilen min, da jeg som nevnt har prøvekjørt andre biler. Hadde i sommer bilen min inne til reperasjon etter påkjørsel fra ennen bil, og fikk e-up i utlån. Da jeg kjørte hjem med den hadde jeg et forbruk på 9,7. Det var samme modell, altså ikke face lift. Når jeg kjørte min hjem hadde jeg et forbruk på 10,9. Akkurat samme kjøreforhold, ca samme temperatur.
Alt med bremser og slikt er fint, skal man stole på Møllers toårs-service.

Up-grade

#57
Min e-up har nå kjørt snart 160000km og jeg merker at jeg har mistet kapasitet. Tok å regnet ut at basert på snittforbruk, kjørelengde og opplyst gjenværende tilgjengelig kapassitet at jeg i dag hadde ca 12,3kWh fulladet og da nærmer man seg veldig 70%. Dette er vinter og det var en del bedre i sommer, men selvfølgelig ikke som ny.

Har ikke VCDS selv, så har ikke fått lest ut data før og etter kjøre tur. Har fått kikket litt på tallene hos en kamerat men fikk ikke gjort noe skikkelig dypdykk på det. Må nesten ha eget utstyr til slikt. vurderer å kjøpe denne: https://obdeleven.com/en/
Ser ut som man kan lese ut de samme parameterene med den i pro utgaven.
Tungsten silver e-up!

Typhoon7

Har hatt e-up! i ca 3 år selv.

Det er og blir ingen rekkeviddekiller. Hva legger egentlig VW/Møller i "vinter"? Er det +4 eller - 25? Her må det være ulike forventninger mellom kunde og selger, uten at jeg skal si hvem som har rett. Har selv hatt nok av diskusjoner med Møller, og det blir neppe ny VW/Audi/Skoda for min del.

Selv ser jeg aldri på forbruksmålinger eller resterende rekkevidde. Jeg bruker avstand og "tankmåleren". Det hender jeg GPS-tracker fra eksempelvis full til halv "tank".

Skulle jeg kommet med et råd, så måtte det vært og løftet problemet ditt høyere enn til sjefen til selgeren. Det er overraskende hvor fort man får løst utfordringer når man snakker med rette personer på saklig vis.

Sent fra min ANE-LX1 via Tapatalk


aageaasved

jeg tror fremdeles at d er kjørestilen hennes som er problemet , jeg å kan ha bare 7 mil på vinteren,men m mindre forbruk klarer jeg 12, 1 året ikke fornøyd m forbruk , men etter å bli bedre kjent m bilen og kjørestil er jeg nå fornøyd.kjører kona dieselbilen vår så er forbruk 0.49 kjører jeg den så klarer jeg 0.36 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA