Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Problemer med rekkevidden

Startet av Marthe Brekke, torsdag 08. desember 2016, klokken 13:25

« forrige - neste »

Marthe Brekke

Jeg kjøpte en helt ny E-up 2016 modell i september. Kjørt 30 km ved levering.
I begynnelsen hadde jeg absolutt ingen problemer med den, var som en drøm. På fine dager, i eco + mode fikk jeg minst 145 km ut av den, rekord ble på 157 km (150 km med 2 km anslått igjen). Dette med kjøring frem og tilbake på jobb, som inkl. først by og så motorvei.

Så gikk det nedover. Først i slutten av oktober, da begynte den å være veldig ustabil i rekkevidde. Plutselig en dag kunne jeg ende opp med å bare få 80 km ut av bilen. Ikke drastiske endringer i utetemp.

Og verre skulle det bli. Nå får jeg alt mellom 60-90 km ut av bilen. Det er ikke mulig å kjøre i eco + lenger, da kondens gjør at jeg ikke ser noe, og kulde gjør at det ikke er mulig å ha vinduet åpent. Jeg bor forøvrig i Bergen, hvor det regner.

Bilen har vært inne på verksted 3 ganger. Første gang fikk jeg beskjed om at tekniker hadde kjørt bilen 43 km, og hadde ca. 5/8-deler igjen på batteri. Estimert blir da 114,6 km.Temp. ute 8 grader. De mente ingenting var galt, og at de ikke kunne forstå hvordan jeg bare fikk 60-90 km utav fulladet batteri. Fikk bilen igjen uten at de ville gjøre noe mer.

Andre gang oppdaterte de noe greier, uten å kjøre bilen. Det hjalp heller ikke.

Nå fikk jeg nettopp tlf fra verksted, da bilen er inne for en 3. gang. Da hadde tekniker kjørt bilen fra fulladet til tomt batteri, og kommet på 90 km. De mente det var 6 grader ute, jeg som bor i samme område målte 8-10 grader i går og 11 grader i dag. De forsto fortsatt ikke at det var noe galt med bilen, og avslutter saken.
Jeg prøvde å forklare det at 90 km er ikke akseptabelt, ikke det selger har oppgitt til meg og at det heller ikke samsvarer med test nr 1. I tillegg så er dette 90 km i et strekk, uten stopp = med andre ord, reel rekkevidde i normal hverdag er langt lavere.

Møller Bil vil ikke hjelpe meg lenger, og mener at jeg må akseptere at bilen er slik den er.

Har googlet meg vill etter noe jeg kan bruke for å få frem at test nr 3 viser at bilen IKKE fungerer som den skal, eller at det IKKE er dette som VW/Møller selger. Kan noen backe meg up her, eventuelt bekrefte/avkrefte at jeg har rett?

Og har noen erfaring med å bruke forsikring til rettshjelp? Eller kan dette tas med forbrukerombud?

Haakon-

Den rekkevidden du oppgir, er det den faktisk rekkevidden eller er det hva bilen estimerer du har igjen? Opplever at e-upens estimerte rekkevidde varierer enormt fra dag til dag. 90 km i milde vintertemperaturer høres ganske riktig ut dersom det blir kjørt på en måte som ikke sparer strøm og gjerne på våt vei. Men med mer sparsommelig kjøring, A/C avslått og god planlegging av gass og regenerering bør den klare langt over 10 mil selv i nevnte temperaturer.

Mange småturer i disse temperaturene spiser rekkevidde.
VW e-up! - med takboks

aageaasved

tok 3 mnd hos meg m rekkeviddeangst etter har d gått som en drøm du lærer d rette kjøremønstret etter hvert :) :)

Mortstokk

Høres helt normalt ut den rekkevidden som beskrives. Været gir store forskjeller på bilen rekkevidde.

Nå er hurtigladenettverket (ihvertfall her i storOslo-området) så godt utbygget at jeg trenger ikke tenke på hvordan jeg kjører bilen. Kjører som en hvilken som helst annen bil, og hurtiglader litt de få gangene det trengs :)

Marthe Brekke

Takk for svar.

Jeg baserer alt jeg skriver på faktisk rekkevidde, ikke gjettometeret.
Ettersom jeg fikk 156 km utav bilen i starten, så ser jeg ikke på kjørestilen min som problemet.

Flott med godt utbygget hurtigladenettverk, men det er urelevant i forhold til at bilen ikke leverer det den skal. Eller rettere sagt det jeg har blitt solgt.

Har fått nytt svar fra Møller, som påpeker at oppgitt rekkevidde på vinteren er 80-120 km. Igjen, så prøver jeg å fortelle dem at det IKKE er vinter, og at bilen allerede er nede i 80 km. Men de gir seg ikke.

Noen som kan hjelpe meg til hvordan jeg går videre med dette? Er det instanser jeg kan kontakte i og med at bilen er helt ny, og dette er feil info fra selger?

zbk

Noen i nærheten med lik bil som kunne vært med på en tur og sammenlignet forbruk etc på en samlet kjøretur?

Hva sier forbruksrapporter etc. i bilen? Er forbruket pr mil ca det som kan forventes?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

aageaasved

slår du av ac så har du 1 mil ekstra,på sommern kjører jeg glatt 14-16 mil men etter september ligger jeg på 7-8 mil her i Trøndelag og jeg har hatt samme kjørestil i 3 år

1001 Watt

Oppgitt rekkevidde er en teoretisk beregning og bestefallstenkning, akkurat som CO2-utslippet på fossilbiler. Når temperaturen kryper ned under 0 grader er 10 mil absolutt maks på min bil. Ved -10 grader ned mot 7-8 mil. Jeg snakker da om kjøring til og fra jobb med snitthastighet på rundt 70 km/t, relativt flatt terreng.

Som gammel Bergens-student tror jeg imidlertid det er en faktor du undervurderer: REGNVÆR ;) Økt rullemotstand ved regnvær gir betydelig merforbruk på min bil, vi snakker i alle fall 20% ved ellers like forhold.
2022 Audi e-tron 55
2019 VW e-Golf
2014 VW e-UP (solgt)

Mortstokk

På 0 føre og under ligger jeg på +- 18kwh/100km på "langkjøring". Klima på 22 grader auto. Fryse i bilen er ikke aktuelt.

8-9 mil er reel rekkevidde når bilen kjøres uten å tenke på sparing.

Hyperstress

60-90 høres helt normalt ut på vinteren for e-up. Du kan fylle litt ekstra luft i dekkene ift oppgitt for å få litt mindre rullemotstand.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Marita

Vi har to stk e-UP i husholdningen, en 2014 model og en 2017. Rekkeviddetallene som oppgis i denne tråden stemmer godt overens med de vi har på våre. Gjentatt oppvarming ved flere turer på samme dag samt regnvær er faktorer som påvirker i tillegg til temperatur.

Olemann


Har trådstarter hatt annen elbil før og er kjent med variasjoner i kapasitet knytt til særlig temperatur, men også våt veibane, vind, hastighet, varme-apparat/forbrukere etc?   Jeg tolker innleggene som om det sammenlignes sommer og høst/vinter kjørelengde og det er jo noe jeg gjerne skulle gjort på mine elbiler og, men dessverre har måttet slutte å gjøre da ingen batterier klarer slike forventninger. Dessverre.

Olemann


Hvordan endte denne saken?  Fint med en status fra trådstarter :-)

Louise

Jeg er nå inni mitt 3. år med elbil, og sier til alle som planlegger å kjøpe : du må lære deg å kjøre bil helt på nytt. Jeg sier ikke at du TS har dårlig kjørestil, men en elbil er utrolig følsom. Når jeg kjører kan jeg klare å ha mer km når jeg kommer hjem enn når jeg startet, kun ved å bruke rulleeffekt, holde meg mest mulig på "grønn sone" og regenerere ved alle muligheter. Sønnen min, som riktignok har øvelseskjørt med bilen, men ikke alltid kjører så økonomisk, forbruker uten problemer 30 km av batteriet på 3 km faktisk kjørelengde.....
Men, jeg vil si at 80 - 90 km høres allikevel lite ut. Jeg har stort sett alltid minst 125 km fulladet nå i vestlandsk vintervær (og ja, vi har hatt noen kalde dager...). Så for min del, ville jeg ikke vært fornøyd med det heller. Men det er fordi jeg etter snart 3 år kjenner bilen og min egen kjørestil, og vet hva jeg kan forvente.
Har du prøvd å bruke Garminen, og fulgt med på forbruket ditt der mens du kjører ? Det gjorde jeg de første månedene, og lærte etterhvert mye av det.
Håper alt ordner seg etterhvert for deg.

sylwester

Rekkevidden på 160km er ikke realistisk hvis du ikke kjører på tørr, flat vei i 36km/t uten annet utstyr på. Hvis du ser på elbilforeningens side om e-up oppgir de en forventet vinterrekkevidde fra 80km og en sommerrekkevidde fra 120km. Selv disse rekkeviddene er i et strekk og med forvarmet bil.

Det med flere etapper har sikkert flere gått på en smell på. Det er stor forskjell på å parkere inne i temperert garasje og ute i kulda og hvis du har mange små ærend i løpet av en dag så bruker du muligens mer energi på varmeanlegget enn fremdriften.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA