Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterbil

Startet av tuono, tirsdag 06. desember 2016, klokken 18:31

« forrige - neste »

tuono

Nå har det vært skrevet opp og ned om rekkevidde på denne bilen. Bilen er en kjip f**n når det gjelder forbruk.

Tenkte mer å evaluere vinteregenskapene. Og da snakker jeg om skikkelig forjævligvinter. Som vi har hatt i Tromsøområdet i dag. Sånn som gir hold dere hjemme-oppslag i Dagsrevy, TV2 nyheter og melding om kolonnekjøring ellers i landet.
Vi snakker et avsindig snøvær, tilnærma null sikt, 1 minusgrad og sterk kuling. I tillegg kjørte jeg 4 mil på elendig fylkesvei av krøtterstandard der kvikkasfirmaet som har fått brøyteanbudet tydeligvis ikke hadde fått med seg ett døgns forvarsel på herligheta. Veiene nesten igjenføket, og der det var le og vindstille var det 35 cm tung snø imellom sporene (en som hadde gått i grøfta sto og målte imens han brølte i telefonen til Veisentralen).

Uansett: Bilen funker gull. Var redd for at snø og is skulle pakke seg i felgene (original 16"). Ikke antydning.
Hjulbuene/kassene har ikke vegg til veggteppe som mange andre biler, så ikke problem med pakking av snø der.
Stabil og stødig i sterk sidevind både over Sandnessundbrua og over vindutsatte sletter.
Radaren foran takket til slutt for seg på grunn av tettpakket snø. Det gjorde den støtt på Volvoen jeg hadde.
Han/hun som har konstruert utformingen av bagasjeromslåsen skal bare passe seg!! Makan til snøfelle....

Men alt i alt: Bilen gir trygg, stillferdig og god følelse, selv for en som er vant til europeisk 4x4 panser med dieselbrenner. Og den er bemerkelsesverdig lite affisert av dyp snø og sterk vind forbruksmessig. 70 km med 16,4 i snitt med sterkt variable hastigheter (0-80 km/t). Under det jeg vil kalle tilnærma verst tenkelige kjøreforhold.

Jorgen86

Høres jo helt genialt ut faktisk.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

Esp1gr1

Nesten så jeg gleder meg til snø på østlandet også.
En annen god vinteregenskap i forhold til dieseldyret i garasjen er at defrosting av ruter på kald bil er gjort på minutter, og uten bruk av isskraper. Var skeptisk til elbil på grunn av det jeg trodde var mangel på tilgang til varme, men denne skepsisen er gjort til skamme; kupeen er varm på minutter mens i dieselen fryser vi i minst 10 minutter før opptining av kroppen kan starte.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Polar White Hyundai IONIQ med teknikkpakke, skinnseter, vinterhjul og hjemmelader bestilt 5/9-2016, levert 29/11-2016.
Audi e-tron 50 Advanced Business Galaxy Blue bestilt 29/11-2019, levert 20/3 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA