Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf Spy, nerde ting?

Startet av EV-FTW, tirsdag 06. desember 2016, klokken 17:42

« forrige - neste »

EV-FTW

I fare for å banne i kirken, men er ikke denne Leaf Spy en litt nerde ting?
Hvorfor skal jeg kunne lese ut en mengde tall og styr?
Jeg kjører bilen aldri tom, lader normalt når den er mellom 10 og 20 prosent.
Jeg opplever at den informasjon bilen gir meg stemmer ganske bra, og har ikke behov for mer.

Eneste jeg etterhvert kunne hatt  muligheten til var å lese av status på batteriet. Men dette kan vel leses av hos forhandler?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

kodalse

Du har helt rett!

Bortsett fra at LeafSpy gir et langt mer korrekt bilde av batteristatus.
Forhandler sier at alt er helt i orden helt til du mister den første batteristreken.
Nord for Dovre er ikke hurtigladertettheten like stor som "sørafor".
Da trenger vi litt mer korrekt anvisning for å tune hastighet/varmebruk i forhold til destinasjon.

Og som headingen sier "nerde ting" alt som kan kategoriseres som "nerd" er kult :D
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

EV-FTW

Hehe, er vel ganske mange som anser det å ha elbil i det heletatt som nerdeting
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

leafnor

#3
Litt nedete: Ja
Lese tall og styr: Trenger ikke lese alle tall, bare det som du behøver (Virkelig energimengde).
Lade når mellom 10-20: Ja, og da kjekt å vite hvor mye batteriet har kommet til under hurtiglading på langtur for å ende på 10-20% ved neste ladestasjon. (Low Soc Strategy) 
Ja, bilens informasjon stemmer ganske bra, og LeafSpy kan bekrefte bilen, ikke omvendt.
Status på batteriet leses av hos forhandler ja, men ut av hva jeg har fått med meg, det er ikke den samme detaljeringsgrad i den informasjonen mot hva LeafSpy gir. Nå har forhandler, merkelig om ikke, også de verdiene og sikkert flere til, men ingen publisert noe om hva det kan være.

Det går fint å eie Leaf uten leafSpy, men det går ikke å være nerd og eie Leaf uten å ha LeafSpy.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Electrix

Dersom jeg hadde din 30kWh utgave så ville jeg kanskje ikke brydd meg med LeafSpy, men for oss med 1.gen med mindre batteri og uten %-visning så er det veldig hjelpsomt når man beregner gjenværende rekkevidde.

Du skriver at du lader normalt når den er mellom 10-20%, tenk om du kom kjørende og bilen sa bare at du har et sted mellom 30 og 40% batteri igjen. Så kikker du på GPSen og ser at du har nok rekkevidde til å rekke frem, men når du kikker tilbake på batteri-indikatoren 10 sekunder senere ser du at nå har du bare mellom 20 og 30% igjen. Slik er det pga hver indikator er ca 10%. For sikkerhetsskyld stopper du bilen på en busslomme og skrur den av for å kontrollsjekke avstanden også på telefonen. Når du så har funnet ut at det skal gå akkurat med forsiktig kjøring skrur du bilen på, men nå sier den mellom 10 og 20% igjen... Dette pga når du skrur den på igjen viser den ofte en strek mindre, den må over et visst nivå før den tenner ny strek og under et visst nivå for å slukke en strek.

Jeg skulle gjerne visst hva som bevegde seg oppe i hodet på de som bestemte at siden Leaf har en rekkevidde nesten like kort som en dieselbil når lavt nivå lampa begynner å lyse så trenger vi ikke å vite så nøyaktig hvor mye som er igjen, det holder med sånn ca. Skulle nesten tro at det var noen ingeniører med spesialkompetanse på forbrenningsmotorer som trumfet gjennom dette.

Jeg har kjørt langtur med 2012 Leaf både med og uten LeafSpy, men det er definitivt bedre med.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

tomrh

#5
Sitat fra: Øystein K på tirsdag 06. desember 2016, klokken 17:42
Jeg kjører bilen aldri tom, lader normalt når den er mellom 10 og 20 prosent.
Jeg opplever at den informasjon bilen gir meg stemmer ganske bra, og har ikke behov for mer.
Leafspy gir litt ekstra praktisk rekkevidde fordi man vet mer nøyaktig når bilen er tom. For den er langt fra tom ved --- %, noen har kjørt opptil 15 km etterpå. Uten Leafspy har man null oversikt, man frykter at bilen kan stoppe når som helst.

Med kontroll på gjenværende strøm kan man i noen tilfeller hoppe over et hurtigladestopp man ikke orker/har tid til og kjøre rett hjem i garasjen og lade i stedet. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

MrOtto

Ved kjøp av brukt Leaf, hva bør man se etter i Leafspy for å kontrollere at batteriet ikke er dårlig?

tomrh

SoH. Bør være over 85 for gen1 og over 90 for gen2.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

haavardw

Jeg har 30kWh, og bruker LeafSpy en gang iblant for å sjekke lufttrykk.

Nerden i meg kikker litt på batteritemperatur, forbruk m.m., men i praksis er det svært sjelden jeg virkelig har bruk for funksjonene i LeafSpy. Har slurvet litt med planleggingen og sittet med hjertet i halsen på jakt etter ladestasjon et par ganger, da har LeafSpy vært god nytte.
–––
- Tesla model 3 SR, 2021
- Leaf 30kwh, 2016
- Cybertruck 2023(?)

EV-FTW

Tror nok bare jeg ikke stresser det så opp, eller skal tyne mest mulig ut av bilen.
Kjører stort sett 10 mil hver dag, som ikke er problem overhodet.
Og kjører mye fra Stavanger til Kristiansand, og på det strekket er det så mange hurtigladere nå at jeg aldri tenker rekkevidde. Nå kommer det snart ladere på Moi og Vikeså, da er det ladere omtrent for hver tredje mil.

Men ser jo poenget for de som ikke er så heldige med avstand mellom laderene.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

tomrh

Sitat fra: Øystein K på onsdag 07. desember 2016, klokken 11:53
Men ser jo poenget for de som ikke er så heldige med avstand mellom laderene.
Vi er kjempeheldige med avstand mellom laderne, har bl.a. en på Værnes 13 km hjemmefra og en på Malviksenteret 20 km hjemmefra. Likevel er det ekstra godt å kunne kjøre forbi disse og rett hjem!  8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

EV-FTW

Hadde sikkert blitt hektet hadde jeg startet med det.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

AppleKnocker

Mulig jeg tar feil, men menn som har Leaf og ikke har Leafspy - er det ikke da nesten automatikk i at man bruker "man purse"?

Kanskje behov for en poll  ;D
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Powerflux

Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

sylwester

For en førstegenerasjonsleaf som ikke har prosentavlesning med kun de 12 barene er det helt nødvendig. F.eks. så viser bilen 12 streker og altså 100%, mens LeafSpy viser 93%. Baren forsvinner ikke før du har brukt alle 8% prosentene den  representerer og 8% av et batteri er en stor usikkerhetsfaktor siden det representerer en mil.

En annen ting er at den lagrer trip rapport. Dvs jeg har gode muligheter til å se antall Wh/km som er brukt en viss trekning ved en gitt temperatur og vær og f.eks. hvor stor forskjellen er når du forvarmer vs starter med kald bil. Des mer jeg vet des mindre beskymret er jeg for at bilen skal stoppe på veien. Jeg sover bedre om natta dagen før en lengre kjøretur.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA