Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når vil elbilen ta over fullstendig ?

Startet av doldis1, tirsdag 06. desember 2016, klokken 10:13

« forrige - neste »

doldis1

#30
 
SitatMen om batteriteknologien utvider seg vidre, og prisen faller mer, går det nok mot ren el.

Ja d var d da :)....

 

Amoss

Sitat fra: doldis1 på fredag 09. desember 2016, klokken 13:05
<graf over forventet prisutvikling>

Det var da svært så pessimistisk denne grafen var da? De forventer ikke at US$/kWt på komplette batteripakker vil komme ned i US$200 før i 2020?  Så vidt jeg mener å vite ligger den alt under både for Tesla - og det før GF-I er i produksjon for celler til batteripakker til bruk i bil  - og Bolt.
Model S 85D

doldis1

 
SitatDet var da svært så pessimistisk denne grafen var da?

Ja kan du si ! Og egentlig ganske typisk også. Jeg vet ikke hvilken agenda store foretak og analysebyråer
har når de utarbeider grafer for framtiden, men iallefall er noen av disse prognosene langt over grensa
for latterlige....
Denne er et godt eksempel på d . Overtakelsen skal foregå over 40-50 år !
Ikke engang steinøksen brukte så lang tid på å danke ut klubba !!!

 

Amoss

Sitat fra: doldis1 på fredag 09. desember 2016, klokken 15:45
Ikke engang steinøksen brukte så lang tid på å danke ut klubba !!!

Nå må jeg si at jeg er spent på hvordan du klarte å finne frem datagrunnlaget bak denne påstanden fra ;)
Model S 85D

doldis1

 He,he, må nok innrømme at jeg er på rimelig tynn is akkurat der ja .
Men- oppfinneren av steinøksen var omgitt av mennesker med de samme behov og motiveringer som
mennesker i dag. Hvis vi ser på det dere kaller "naboeffekten" som jeg tror vi kan dele opp i ønsket om å
bli sosialt akseptert og ønsket om å spare penger( eller trygghet om du vil), så er vi nok ved kjernen av
hvorfor slike omveltninger går så fort, og mye
fortere nå etter at sosiale medier krympet den globale landsbyen vår....
Mange av oss som har blitt litt grå i luggen husker vel den gamle hederlige telefonen med dreieskive,
den siste utgaven var grå tror jeg?
  Den ble iallefall avløst av tastetelefonen tidlig på 1980 tallet en gang.
Iallefall hvis vi skulle fulgt salgsgrafene til disse jugebyråene, ville dreieskivetelefonen ennå hatt 15 gode
salgsår igjen.....!!!
Hvor latterlig er ikke d ? Siden dreieskivetelefonen har vi hatt tastetlf, trådløs tastetlf, nmt 450 mobil,
gsm mobil og nå smartphone...
Sannheten er at disse grafene er bestillingsverk av noen som har egne ønsker om hvordan framtiden skal
se ut..
Hadde de tatt seg tid til å lese litt i historieboka, hadde de vel skjønt at dette var bortkastede penger, men
d er vel en annen sak  :)

KjellG

Var nylig på Nordstrand i Oslo. Sto fossilbiler i alle veier, overalt. Mao, ikke mulig å parkere på egen tomt eller utenfor eget hagegjerde. Tilsvarende på Kampen, en kjører kvartal etter kvartal på jakt etter p-plass.

Hvorfor skal alle disse velge elbil når pris på strømmen på hurtiglading  koster omtrent det samme som fossilt? I tillegg kommer ladekø og ladetid.

Nå har kanskje disse mindre behov for hengerkrok, men for mange er også dette et spørsmål. Kommer Bolt/Ampera med krok?

Øyvind.h

Bor på Nordstrand og kan ikke si jeg kjenner meg igjen i den beskrivelsen.
Stort sett enebolig, tomannsboliger og rekkehus her. Umiddelbart kommer jeg ikke på noen steder hvor det vil være umulig å få ladet elbil. Enten strømstolpe ved gjerde, egen garasje, felles garasje eller felles parkeringsplass.

I sentrum er det mer utfordrende. Der må man satse på offentlige stolper, eller store ladegarasjer  slik vi bl.a. ser Fortum kommer med nå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

haggen

Sitat fra: doldis1 på onsdag 14. desember 2016, klokken 09:04
He,he, må nok innrømme at jeg er på rimelig tynn is akkurat der ja .
Men- oppfinneren av steinøksen var omgitt av mennesker med de samme behov og motiveringer som
mennesker i dag. Hvis vi ser på det dere kaller "naboeffekten" som jeg tror vi kan dele opp i ønsket om å
bli sosialt akseptert og ønsket om å spare penger( eller trygghet om du vil), så er vi nok ved kjernen av
hvorfor slike omveltninger går så fort, og mye
fortere nå etter at sosiale medier krympet den globale landsbyen vår....
Mange av oss som har blitt litt grå i luggen husker vel den gamle hederlige telefonen med dreieskive,
den siste utgaven var grå tror jeg?
  Den ble iallefall avløst av tastetelefonen tidlig på 1980 tallet en gang.
Iallefall hvis vi skulle fulgt salgsgrafene til disse jugebyråene, ville dreieskivetelefonen ennå hatt 15 gode
salgsår igjen.....!!!
Hvor latterlig er ikke d ? Siden dreieskivetelefonen har vi hatt tastetlf, trådløs tastetlf, nmt 450 mobil,
gsm mobil og nå smartphone...
Sannheten er at disse grafene er bestillingsverk av noen som har egne ønsker om hvordan framtiden skal
se ut..
Hadde de tatt seg tid til å lese litt i historieboka, hadde de vel skjønt at dette var bortkastede penger, men
d er vel en annen sak  :)
Kjekt med engasjerte personer som deg her inne!
Det jeg tenker er at statestikken du viser til, viser at når det kommer nye produkt på markedet som er mye bedre enn de eksisterende, til omtrent samme pris, så blir det en slike raske utfasinger av gammel teknologi. Spørsmålet er da når den omforente oppfatning av elbil er at den er ett bedre alternativ enn eksisterende alternativ (fosil/hybrid) Mange av oss som eier elbil ser at det er den ikke i dag, og alle mine venner er iallefall ikke klar for noen overgang nå. Så når er vi der da? Jeg tror at når vi kan kjøpe en liten småbil ala yaris med 40-50 mil reell vinter rekkevidde til samme pris som fosilversjonen koster idag (rundt 200') så er vi der. Samtidig bør det finnes rimelig sakte ladde mulighet i nærområdet til hjemmet eller arbeidsplass, og svært godt utbygget hurtigladenettverk, også utenfor hovedvei strekninger.
I en slik situasjon så er teknologien overlegen nok til at folk uten spesielle miljø eller elbil preferanser vil velge elbil forran andre alternativ. Skal vi tippe 2025?
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

doldis1

 
SitatDet jeg tenker er at statestikken du viser til, viser at når det kommer nye produkt på markedet som er mye bedre enn de eksisterende, til omtrent samme pris, så blir det en slike raske utfasinger av gammel teknologi. Spørsmålet er da når den omforente oppfatning av elbil er at den er ett bedre alternativ enn eksisterende alternativ (fosil/hybrid) Mange av oss som eier elbil ser at det er den ikke i dag, og alle mine venner er iallefall ikke klar for noen overgang nå.

Tror du glemmer en ting, statistikken min viser den "omforente oppfatning" i tall og de historiske tallene er ikke bare et av mange innlegg i en debatt ,men selve fasiten...

Nå kan man alltids spørre seg om Norge er et for lite, for spesielt marked for at dette vil følge læreboka ?
Kan også stilles spørsmål om produktet er for spesielt og kanskje uferdig ?

En annen ting som kan skape statistisk avvik er at d er reativt få leverandører og i tillegg flere av de
løper rundt og selger produkter de ikke har i et antall de ikke vil oppgi....

Uansett- utifra de tallene som nå er tilgjengelig vil 2021 være året da elbilen tar fullstendig over
personbilmarkedet i Norge..   
Så får den som lever se om d stemmer  :)

haggen

Sitat fra: doldis1 på torsdag 15. desember 2016, klokken 11:55
SitatDet jeg tenker er at statestikken du viser til, viser at når det kommer nye produkt på markedet som er mye bedre enn de eksisterende, til omtrent samme pris, så blir det en slike raske utfasinger av gammel teknologi. Spørsmålet er da når den omforente oppfatning av elbil er at den er ett bedre alternativ enn eksisterende alternativ (fosil/hybrid) Mange av oss som eier elbil ser at det er den ikke i dag, og alle mine venner er iallefall ikke klar for noen overgang nå.

Tror du glemmer en ting, statistikken min viser den "omforente oppfatning" i tall og de historiske tallene er ikke bare et av mange innlegg i en debatt ,men selve fasiten...

Nå kan man alltids spørre seg om Norge er et for lite, for spesielt marked for at dette vil følge læreboka ?
Kan også stilles spørsmål om produktet er for spesielt og kanskje uferdig ?

En annen ting som kan skape statistisk avvik er at d er reativt få leverandører og i tillegg flere av de
løper rundt og selger produkter de ikke har i et antall de ikke vil oppgi....

Uansett- utifra de tallene som nå er tilgjengelig vil 2021 være året da elbilen tar fullstendig over
personbilmarkedet i Norge..   
Så får den som lever se om d stemmer  :)

Det var det uthevede jeg siktet til, man må ha ett produkt som har en stor komparativ fordel for å få en fullstendig utfasing av eksisterende produkt til fordel for nytt. Vanskelig å spå, men vi er enige om at det kommer relativt raskt i Norge, vil tro at i 2021 så er vi på 50% av nysalg.
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

doldis1

  http://www.spaniaidag.no/2017/02/06/salget-av-hybrid-og-elbiler-stiger-kraftig/

  Jepp, framtiden er i rute den.


SitatSalget av hybridbiler og elbiler steg kraftig i januar i Spania. Det ble solgt 4. 276 hybrider og i tillegg ble det registrert 271 elektriske biler.

Dette er en stigning på hele 101 prosent sammenlignet med januar 2015.

Denne store salgsøkningen ble til uten at regjeringen har lagt til rette for noen former for incitamenter for hybrid- og elbilkjøperne, slik som f.eks. i Norge.

doldis1

  Framtiden er absolutt i rute, se nøye på diagrammet nedenfor og merk deg Kina. Elbilsalget ligger rundt 1,5 % !
I 2019 eller 20 knekker kurva opp og får oljeprisen til å stupe, i 2028-29 er det hele over !!
Jeg har en uggen følelse av at A/S Norge er på vei inn for en veldig hard landing ......

Burger

2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

nr1rayner

@doldis
Beklager å stikke kjepper i hjulene, strø salt i såret osv...
Men om elbilsalget mangedobles i 2018 vil det fortsatt være et enormt behov for fossilt føde.
Vel, om alle nybiler som selges i 2018 er elbiler vil det også fortsatt være stort behov.

Gamle fossilbiler vil fortsette å gå i mange år, men i tillegg har man (for å nevne noe): fly, fraktskip, cruiseskip, lastebiler, busser, landbruksmaskiner, industrimaskiner, fyrkjeler, gravemaskin, dumpere osv osv osv bruker fortsatt enorme mengder fossilt.
F.eks. plast og asfaltproduksjon er også avhengig av olje.

Oljeprisen får seg nok en knekk, men stupe? Nei, det håper/tror jeg ikke, da er vi plutselig inne i en ny oljealder igjen....
AS Norge lever nok lenge, men vi burde helt klart satse hardere på å være foregangsland for fornybar energi
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Panduck

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 14. februar 2017, klokken 20:19
Men om elbilsalget mangedobles i 2018 vil det fortsatt være et enormt behov for fossilt føde.
Vel, om alle nybiler som selges i 2018 er elbiler vil det også fortsatt være stort behov.

Mine antagelser går på når salget av bensinbiler vil få en real knekk. Dette vil påvirke bilindustrien nær sagt umiddelbart når det skjer. For drivstoffprodusentene kan det bli en del mykere landing. Det vil være et marked for brukte besinbiler en god stund etterpå, og bensin til disse vil være nødvendig, samtidig som det er mye annet som bruker fossilt drivstoff, som du poengterer.

Likevel, levetiden for bensinbilene vil nok kunne bli kortere enn vi er vandt til, da besparelsene ved å gå over til elbil vil gjøre det mer attraktivt å bytte ut en "sliten" bensinbil tidligere enn om det hadde vært for å bytte den inn i en annen bensinbil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA