Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når vil elbilen ta over fullstendig ?

Startet av doldis1, tirsdag 06. desember 2016, klokken 10:13

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Panduck på tirsdag 06. desember 2016, klokken 21:20
Jeg tror bilprodusentene skjelver mer enn de liker å gi utrykk for, og helst vil snakke oss vekk fra det som skjer, så de har så lang tid som mulig igjen for bensinbilene sine...

Bilfabrikantene er nok temmelig likegyldige til om det er elbil, hydrogen, diesel, alkohol eller diesel, så lenge de får noen år på seg til å endre seg.

Elbiler er enklere å lage (bortsett fra dersom man sammenligner med "mopedbiler"), så endringer blir det, men det overlever nok de fleste av dem.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Panduck

Sitat fra: Rio på onsdag 07. desember 2016, klokken 00:48
Bilfabrikantene er nok temmelig likegyldige til om det er elbil, hydrogen, diesel, alkohol eller diesel, så lenge de får noen år på seg til å endre seg.

Tror ikke de er likegyldige. Elbiler er, som du sier, langt, langt enklere, noe som kutter forspranget til de som har hatt tid / penger til å utvikle gode bensinmotorer. Toyota blir sett på som en produsent av gode, driftsikre biler. Plutselig kan alle enket gjøre det samme, fordi elbil er så enkel å få driftssikker. Det er neppe likegyldig for Toyota at man kan slutte å beskymre seg for motorproblem selv på ukjente bilmerker.

Samtidig er det langt mindre vedlikehold på elbiler, noe bilfabrikantene vil tape på. Nei, jeg tror ikke det er likegyldig i det heletatt, og det er en grunn til at de har ønsket å hale det ut i det uendelige, frem til Tesla kom.

Rio

Som nevnt, de trenger tid, men de skal nok finne ting å konkurrere på. ;)

Ja, det er mindre vedlikehold, men husk at det gjøres i stor grad av distributøren (Møller, BNH, osv.).

Det sagt, det virker dog ikke akkurat som om Teslas verksteder ikke har nok å gjøre! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Panduck

Sitat fra: Rio på onsdag 07. desember 2016, klokken 09:13
Som nevnt, de trenger tid, men de skal nok finne ting å konkurrere på. ;)

Tid er ikke noe forbrukerene kommer til å være villige til å gi de, og der ligger noe av problemet de kommer til å slite med.

Folk vil heller vente til elbilen de trenger er klar, enn å kjøpe noe de forstår er utdatert teknologi. Dermed kan spådommen om at 95% av bilsalget blir elektrisk innen 2021 stemme, selv om det ikke produseres nok biler til å nå det med de salgstallene vi har nå. Argumentet er ofte at "det er ikke kapastitet til å produsere nok batterier" betyr lite når folk ikke vil kjøpe gammel teknologi.

Rio

#19
Sitat fra: Panduck på onsdag 07. desember 2016, klokken 09:25
Sitat fra: Rio på onsdag 07. desember 2016, klokken 09:13
Som nevnt, de trenger tid, men de skal nok finne ting å konkurrere på. ;)


Tid er ikke noe forbrukerene kommer til å være villige til å gi de, og der ligger noe av problemet de kommer til å slite med.

Folk vil heller vente til elbilen de trenger er klar, enn å kjøpe noe de forstår er utdatert teknologi. Dermed kan spådommen om at 95% av bilsalget blir elektrisk innen 2021 stemme, selv om det ikke produseres nok biler til å nå det med de salgstallene vi har nå. Argumentet er ofte at "det er ikke kapastitet til å produsere nok batterier" betyr lite når folk ikke vil kjøpe gammel teknologi.

For det første så er de fleste jo i full gang med å legge om. Nissan har hatt 3 batterifabrikker i flere år, og Tesla er vel snart på vei, de også.

Men mer signifikant: det har tatt mange år å legge om til 15-20% elektrisk i Norge. Ja, bilene har hatt kort rekkevidde, men man trenger også infrastruktur - normalladere og hurtigladere.

I Norge bruker man ca 30 000 kWh i året for et hus. I Nederland, og sikkert Frankrike, Spania, osv.) bruker man 3 000 kWh. Altså, en tiendedel. Kjøretøy øker strømforbruket i Norge med 7% - hva blir det da i andre land.

Det er selvsagt enkelt å ha 10% elbiler (Norge er langt fra det). Å lage infrastruktur osv. for over 50% er noe helt annet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

doldis1

 @ Panduck- helt enig ! 
Jeg stoler mye mer på statistikk holdt opp mot historisk statistikk enn all verdens synsing og troing . ..
Tallenes tale er helt greie de - elbilen vil være sgs. enerådende på salgstatistikken for personbiler siste
halvdel 2021 i Norge!
Egentlig litt før d faktisk .... Hva angår dieselbiler viser tallene nå 24-28 mnd til rock bottom ...


gigafactory

Bare av nysgjerrighet, regnes plugin-hybrider som elbiler i denne statistikken?

doldis1

 
SitatBare av nysgjerrighet, regnes plugin-hybrider som elbiler i denne statistikken?

Nei

jlan

#23
At en stor del av nybilsalget i Norge blir elbiler i løpet av få år er vel godt sannsynliggjort. Det som er litt mer usikkert er hvor mange biler som vil selges. Når fossilbiler faller i verdi, så vil noen bli sittende med dem  lenger, mens noen vil gå i panikkmodus og selge billig.  Når prisene har falt så mye at det blir attraktivt å selge dem ut av Norge, vil vi antagelig se en utflating.

En interessant graf fra bloomberg viser at plug-in hybrider vil nå en salgstopp rundt 2030 på verdensbasis. I Norge tror jeg denne vil komme lenge før, men det kan jo også bli populært med biler som har en liten hjelpegenerator.  En hydrogenbil er vel strengt tatt en elbil med hjelpegenerator. Jeg tror det skal mye til at hydrogen blir konkurransedyktig for slike hjelpegeneratorer, da de stort sett vil bli brukt som angstdempere.  http://www.tu.no/artikler/bmw-sjef-rekkevidde-forlenger-er-en-psykologisk-greie/320993
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Marius Link

#24
Sitat fra: Panduck på tirsdag 06. desember 2016, klokken 21:20
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 06. desember 2016, klokken 10:13
Det er mulig dette temaet allerede er uttømt men jeg skal allikevel førsøke å
sannsynliggjøre de spådommene jeg har gjort om dette emnet.
Starter med å legge ut 3 bilder av hhv. flatskjermtv tar over tv markedet i UK. Digitalkamraene tar over
markedet i USA og sist smarttelefonene tar over d Kinesiske markedet.
Så skal jeg fortsette under bildene

Om 5 år tror jeg det vil være veldig, veldig vanskelig å selge bensin / diselbil i norge ny. Om noen trenger en bensinbil p.g.a at elbilen de er sugen etter er for dyr / ikke helt ferdig enda, så har de et hav av billige, brukte bensinbiler å velge i. Knekket kan komme veldig fort, og det snakkes om at det "ikke er kapastitet til å produsere nok batterier!", det tror jeg blir totalt likegyldig. Har man forstått at bensinbil er et idiotisk kjøp, så venter man, eller om man må, kjøper seg en billig bensinbil brukt.

Jeg tror bilprodusentene skjelver mer enn de liker å gi utrykk for, og helst vil snakke oss vekk fra det som skjer, så de har så lang tid som mulig igjen for bensinbilene sine...

jeg har campingvogn og kommer til å prøve å ha bensin/diesel i en eller annen form så lenge jeg har det, men det blir neppe en bil som brukes så veldig ofte, mer for langturer eller når ting skal taues.

med stadig villere boligpriser med lån som løper opptil 40 år eller vel snart livet ut, så lurer jeg på hvorfor ikke fler rett og slett hopper av prisgaloppen og kjøper en komfortabel campingvogn. møbler på ikea skal hentes og flyttelass kjøres, pluss noen driver firma hvor de henter/transporterer varer selv. Jeg ser ikke at disse her kommer til å gå over til elbil med det første.

elbil er bil nummer 2 til pendling og daglig kjøring hit og dit fram til det kommer elbiler som kan taue tunge lass og har høy lastekapasitet, men med den batteri og ladekapasiteten som fins nå så kan jeg ikke skjønne det vil være økonomisk mulig å få til, for sånne monster som lagrer nok strøm til den bruken vil koste enormt mye.

jeg kan heller ikke skjønne at det skulle "skade miljøet" å ha en bensin/dieselbil stående i garasjen som brukes en skjelden gang mens man til daglig bruker elbil, for sånn det er nå så fungerer jo alt elbil etter hensikten, her brukes elbilen omtrent nonstop, mens fossilbiler bare brukes ved behov. jeg tror rett og slett ikke bensin/diesel skader miljøet særlig i det heletatt når det er på tanken i en bil, men det kan jo hende det er begrenset med olje så det utifra den logikken "makes sense" å bytte drivstoff.

Amoss

Sitat fra: Marius Link på torsdag 08. desember 2016, klokken 11:10
... møbler på ikea skal hentes og flyttelass kjøres, pluss noen driver firma hvor de henter/transporterer varer selv. Jeg ser ikke at disse her kommer til å gå over til elbil med det første.

elbil er bil nummer 2 til pendling og daglig kjøring hit og dit fram til det kommer elbiler som kan taue tunge lass og har høy lastekapasitet, men med den batteri og ladekapasiteten som fins nå så kan jeg ikke skjønne det vil være økonomisk mulig å få til, for sånne monster som lagrer nok strøm til den bruken vil koste enormt mye.

Dette var vel noe av det jeg var inne på tidligere om at det må komme ett større utvalg av modeller på markedet. Folk har forskjellige behov, og disse behovene må dekkes før man velger å gå over til eldrift. Men jo, jeg ser lett at det raskt vil komme biler med hengere (Model X har det alt, og Model 3 skal få det) og etterhvert god laste-/trekk-evner. Etterhvert vil det komme stasjonsvogner, varebiler, vans, pickups etc. ASKO prøver alt ut elektriske lastebiler for vareutkjøring.


Sitat fra: Marius Link på torsdag 08. desember 2016, klokken 11:10
jeg kan heller ikke skjønne at det skulle "skade miljøet" å ha en bensin/dieselbil stående i garasjen som brukes en skjelden gang mens man til daglig bruker elbil, for sånn det er nå så fungerer jo alt elbil etter hensikten, her brukes elbilen omtrent nonstop, mens fossilbiler bare brukes ved behov. jeg tror rett og slett ikke bensin/diesel skader miljøet særlig i det heletatt når det er på tanken i en bil, men det kan jo hende det er begrenset med olje så det utifra den logikken "makes sense" å bytte drivstoff.

Har på ingen måte noe i mot at enkelte velger en slik løsning. Frem til man har ett mer komplett modellutvalg av elbiler så er det tvert i mot en fornuftig løsning dersom elbilen ikke kan dekke alle behovene du har. Selv når modellutvalget er mer komplett så vil nok du og mange andre fortsette å ha bil#1 og bil#2 (hvem som er hva kan sikkert diskuteres) i mange år så lenge dette fungerer for dem før de skifter ut bilparken. Man må ikke bytte bil hver 6. måned slik andre her på forumet gir inntrykk av ;)

... men tviler altså på at så mange vil anskaffe en splitter ny fossilbil for å trekke henger/dra på IKEA etc. i 2025.
Model S 85D

gigafactory

Det er ingenting i veien i dag for å lage en PHEV med 100 km NEDC-rekkevidde selv om de fleste hinker inn på 50 km. Grunnen til at bilfabrikkene ikke gidder er at de trengte bare å komme under 50 g/km CO2 for å kalle det en lavutslippsbil etter EU-reglene. Det er samme celler i dagens e-Golf og Golf GTE (25 Ah), om de oppgraderer cellene i GTE også så vil NEDC-rekkevidde trolig stige til rundt 80 km NEDC hvis de beholder samme buffer i kWh. Da begynner det å ligne noe, men fortsatt har en problemene med at en ikke kan kontrollere faktisk bruk, at motoren skrur seg på i lave temperaturer og høy kompleksitet.

I et land som Norge tror jeg at PHEVs vil ha en relativt kort storhetstid, men i mange land med langt svakere kraftinfrastruktur og mindre politisk vilje, så tror jeg PHEVs kan bli veldig populære. Om virkelig all hverdagslig kjøring kan gjøres på elektrisitet og du har en liten range extender som kan gå på bensin, eller helst ethanol, er det så ille? En kan benytte eksisterende infrastruktur osv. Jeg syns det høres ut som lavthengende frukt, andre syns det høres fælt ut  ;D

Når en drar en campingvogn eller en båt, så skjønner en fort at rekkeviddeangst i det tilfellet ikke er en psykologisk greie, men snarere en innrømmelse av fysikkens lover. :D Det kommer en grense hvor det ikke er formålstjenelig å pakke inn større og større batterier fra et ressursperspektiv, forhåpentligvis vil denne grensen flyttes lengre og lengre ettersom milliardene pøses inn i forskning på batteriteknologi.

jlan

PHEV er jo en veldig vid gruppering. Jeg er enig i at kategorien fullverdig elbil med range extender kan være et fornuftig valg for mange (og sprit vil jo alltid være tilgjengelig). Det er også på idestadiet lansert range extenders i form av tilhengere, til og med noen med motor som driver seg selv. En campingvogn med et Tesla batteri under blir jo en helt topp sak, kan stå i ukesvis uten å kobles til strøm.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

doldis1

 Ikke for å henge ut et spesielt bilmerke, men et blikk på de to bildene under viser galemattiasen med
ladbar hybrid. Bilen har alt en bensinbil har + alt en elbil har... D beste fra begge verdener ? Nei langt
derifra, denne bilen har jo flere deler enn et jagerfly !!
Hvis noen bil er delelagerguttas våte drøm, ja så er d ladbar hybrid ...   Den eneste måten jeg kan tenke
meg for å gjøre ting enda verre, var å plassere en hydrogentank i bagasjen også....
  ( da kunne jo bensinmoteren gått på hydrogen for å produsere strøm til litium-ion batteriet som i sin
tur driver elmoterene som driver bilen  ;D )

 

Panduck

Når det gjelder hvor fort elbilen vil ta over, så er range-extended biler noe som er vanskelig å gjette seg frem til. Plugins av typen e-tron tror jeg ikke har noe spesiel god fremtid, plugins av typen i3rex er en helt annen sak, og det kan nok være bensinmotorene overlever en stund til med slike oppsett, en SUV med et 60kWh batteri, og en liten bensinmotor som gjør det mulig å kjøre enda litt lengre kan nok klare seg bra.

Men om batteriteknologien utvider seg vidre, og prisen faller mer, går det nok mot ren el.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA