Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når vil elbilen ta over fullstendig ?

Startet av doldis1, tirsdag 06. desember 2016, klokken 10:13

« forrige - neste »

doldis1

Sitat fra: Rio på lørdag 25. februar 2017, klokken 22:37
De du kaller "lekepolitikerne" er faktisk mennesker som er demokratisk valgt inn av det norske folk.

Og dersom du skal kritisere politikerne generelt i Norge lurer jeg på hvilket lands politikere som du mener er så mye bedre?

Så godt som alle andre lands politikere er bedre enn de Norske dessverre, FORDI politikkens innerste vesen
er å prioritere en ting framfor en annen. Norske lekepolitikere har unngått det i årtier fordi det har vært
mye mere politisk behagelig å strø om seg med oljepenger enn å si nei....
A/S Norge fungerer i dag som en vernet bedrift der ansvarlige politikere ikke har en sjanse til gjenvalg hvis
de opptrer ansvarlig ...
Det er forøvrig ingen feil på de menneskene som er politikere i dag, det samme ville skjedd uansett
hvor de kom fra ...

Elbil fundamentalist

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 25. februar 2017, klokken 09:02
Det er ikke bare et spørsmål om når elbilen vil utkonkurrere fossilbilen rent økonomisk, men når fornybar energi (i nær framtid) vil utkonkurrere fossil energi rent økonomisk. Og da ryker den fossile energien som er dyrest å hente opp, først. Det betyr vi allerede i dag kan slå fast at all letevirksomhet på norsk territorium er et økonomisk tapsprosjekt i tillegg til økologisk vanvidd.

De norske skattereglene for oljevirksomheten bety det er den norske statens penger og ikke oljeselskapenes egne penger som må dekke dette økonomiske tapet.

Det skremmende er: Det er kun det grønne minipartiet som har forstått det såvel økologisk som økonomisk er nødvendig å stoppe all letevirksomhet. Stakkars våre barn og barnebarn som lenge før slutten på inneværende århundre må betale prisen for at det store flertallet foretrekker å stikke hue i sanden!

Norge kan komme (raskere enn hyggelig er) i analog situasjon med Spania og Portugal da de hadde tomrøvet skattene i LatinAmerika: Europas fattigper!

Kanskje det kan bli lønnsomt å rense de største punktutslippene, slik at man kan endre det værste og ikke unødvendig mye annet. Endringer krever energi det også. Tar man dette sammen med å være strengere på kvalitet på produkter, slik at man ikke omdanner verdifulle råvarer til søppel vare fordi det er lønnsomt kan det være en god start. EU kan f.eks begynne med å øke grantiperioden til norskt nivå.

Kanske er det penger for Norge å tjene på bedre miljø også?
https://www.tu.no/artikler/har-det-norske-selskapet-funnet-teknologien-som-effektivt-kan-hente-co2-fra-avgasser/364512
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Rio

Sitat fra: doldis1 på søndag 26. februar 2017, klokken 00:47
Sitat fra: Rio på lørdag 25. februar 2017, klokken 22:37
De du kaller "lekepolitikerne" er faktisk mennesker som er demokratisk valgt inn av det norske folk.

Og dersom du skal kritisere politikerne generelt i Norge lurer jeg på hvilket lands politikere som du mener er så mye bedre?

Så godt som alle andre lands politikere er bedre enn de Norske dessverre, FORDI politikkens innerste vesen
er å prioritere en ting framfor en annen. Norske lekepolitikere har unngått det i årtier fordi det har vært
mye mere politisk behagelig å strø om seg med oljepenger enn å si nei....
A/S Norge fungerer i dag som en vernet bedrift der ansvarlige politikere ikke har en sjanse til gjenvalg hvis
de opptrer ansvarlig ...
Det er forøvrig ingen feil på de menneskene som er politikere i dag, det samme ville skjedd uansett
hvor de kom fra ...

Hvilke land har bedre politikere enn i Norge? Konkret.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

doldis1

 Hvis vi går litt i retning topic igjen, når vil elbilen ta over ? Denne har vært vist i forumet før men den er
fremdeles interressant.

http://peakoil.com/alternative-energy/the-world-could-reach-peak-coal-and-oil-in-three-years-thanks-to-cheap-renewables


SitatThe world could reach peak oil and coal in as little as three years—not because either is close to running out, but because of the falling cost of solar power and electric cars and stronger climate policy.

Øystein16

#124
Sitat fra: doldis1 på mandag 27. februar 2017, klokken 01:09
Hvis vi går litt i retning topic igjen, når vil elbilen ta over ? Denne har vært vist i forumet før men den er
fremdeles interressant.

http://peakoil.com/alternative-energy/the-world-could-reach-peak-coal-and-oil-in-three-years-thanks-to-cheap-renewables


SitatThe world could reach peak oil and coal in as little as three years—not because either is close to running out, but because of the falling cost of solar power and electric cars and stronger climate policy.

Det treng ikkje vera motsetning mellom å køyra med elmotor og ha fossilmotor i bilen. For samfunnet er det viktigaste å få redusert forureing og redusert latmannskøyring.

Den store utfordringa er ikkje overgangen til elbilar, me å få folk til å redusera bilbruk. I Rogaland/Stavangerregionen er det nå ordningar der pendlarar betalar kr 500 månaden for kollektivtilbod.

http://hjemjobbhjem.no/

Edit: Det står nå fleire elbilar ved jernbanestasjonen me brukar, i tillegg til dei som køyrer brukarar til/frå stasjonen.

PionerThink

Så følgende på Bilnorge i dag:
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=47568
Tyder på at folk trenger en puff bak i resten av verden også for å gå over til elbil. Enten i form av incentiver som i Norge, eller forbud mot forurensning av fossilbiler(spesielt diesel), som de har prøvd i Oslo, og snakker om å innføre andre steder:
https://www.theguardian.com/environment/2016/dec/02/four-of-worlds-biggest-cities-to-ban-diesel-cars-from-their-centres
https://cleantechnica.com/2017/02/23/stuttgart-germany-begin-selective-banning-diesel-cars-high-pollution-periods-2018/

Selv om prisene på Elbiler er på veg ned, og rekkevidden på veg opp, så må det nok en kombinasjon av gulrot og pisk til før menigmann går over til elbiler i stor skala ???
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

doldis1

 
Sitatforurensning av fossilbiler(spesielt diesel), som de har prøvd i Oslo, og snakker om å innføre andre steder:

Det kommer en flom av rettsaker mot Europeiske land og storbykommuner framover. Ingen Europeisk
storby vil få råd til å IKKE forby dieseldrevne biler ..

doldis1


PionerThink

Kan se ut som ting kan skje fortere enn vi tror for rekkevidde og lading:
http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170302/ny-batteriteknik-beskrivs-som-ett-genombrott/
Spennende forskning, og han som står frem er 94 år, så da er det vel håp for at han ønsker å se det brukt i praksis også før han tar kvelden :o
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

doldis1

 Tja, ikke fortere enn jeg tror da ..
Batteriteknikk for elbil ble plutselig BIG money etter 31 mars i fjor, så det er vel relativt trygt å spå at vi
ikke har sett slutten på dette ennå..

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: PionerThink på torsdag 02. mars 2017, klokken 13:11
Kan se ut som ting kan skje fortere enn vi tror for rekkevidde og lading:
http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170302/ny-batteriteknik-beskrivs-som-ett-genombrott/
Spennende forskning, og han som står frem er 94 år, så da er det vel håp for at han ønsker å se det brukt i praksis også før han tar kvelden :o

Gjennombrudd for ny batteriteknologi har vi fått omtrent hver uke i de 13 årene jeg har holdt på med elbiler. Jeg tror nok vi heller kapasitet og egenskaper ellers bedrer seg gjevnt og trutt fremover...

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Panduck

Sitat fra: Lynet på torsdag 02. mars 2017, klokken 17:18
Kan se ut som at Reitan har skjønt at elbilen vil ta over både for fossilbiler og hydrogenbiler.....
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/2017/03/02/Reitans-YX-stasjoner-f%C3%A5r-superraske-elbilladere-14377448.ece

Jeg lurer på hvordan disse stasjonene vil bli for 50kW biler. Blir spennende å se.

Amoss

Sitat fra: Lynet på torsdag 02. mars 2017, klokken 17:18
Kan se ut som at Reitan har skjønt at elbilen vil ta over både for fossilbiler og hydrogenbiler.....
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/2017/03/02/Reitans-YX-stasjoner-f%C3%A5r-superraske-elbilladere-14377448.ece

Pussig, er ikke så lenge siden (dvs. i går) at den første 150kW ladestasjonen ble satt opp i Fremont, CA. Men den er enn så lenge kun for testing for bilfabrikkene så langt jeg kan forstå?

SitatThe charging network teamed up with manufacturer ABB to deploy a so-called "High Power" fast charging station in Fremont, California, also the home of Tesla's vehicle manufacturing. At 150 kW, it can deliver a charge faster than Tesla's Supercharger, which after its most recent update puts out about 145 kW. An output of 150 kW translates to about 9 miles of range per minute.

Even better, the system has the potential to be upgraded to put out 350 kW of charge.

...
For the time being, the 150-kW charger will be used for research purposes. Automakers and suppliers will be able to access the charger in order to test new equipment and work on other advancements in electric vehicles. You can probably walk up to it and take a picture, though, because it happens to be smack dab in the middle of the busiest public fast-charging site in the US.

Model S 85D

Lynet

På Leaf med 24kWh batteri får du aldri 50kW. Maks er litt over 40kW, det er bilen som styrer dette. Og dermed vil 150kW laderen ikke få lov til å levere mer enn hva bilen vil ha.
En kald Leaf med tomt batteri vil ikke ha mer enn 10-20kW!
En Tesla med tomt og varmt batteri kan trekke opp mot 150kW hvis tilkoblingen tillater det.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA