Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når vil elbilen ta over fullstendig ?

Startet av doldis1, tirsdag 06. desember 2016, klokken 10:13

« forrige - neste »

doldis1

 Det er mulig dette temaet allerede er uttømt men jeg skal allikevel førsøke å
sannsynliggjøre de spådommene jeg har gjort om dette emnet.
Starter med å legge ut 3 bilder av hhv. flatskjermtv tar over tv markedet i UK. Digitalkamraene tar over
markedet i USA og sist smarttelefonene tar over d Kinesiske markedet.
Så skal jeg fortsette under bildene


doldis1

 Hva har nå flatskjermer, digitalkamraer og smartphones med elbil å gjøre ?
Ingenting, absolutt ingenting! Ingen av disse grafene handler primært om produktet. De handler om mennesker.
Eller mere exakt, mennesker i et samfunn,
være seg lokalt, regionalt eller globalt, eller enda mere exakt- de handler om- hvor lang tid en gitt gruppe
mennesker trenger for å adoptere tanken på et nytt, bedre produkt......
( og d trenger ikke å være billigere fra starten av)

Nå hvis vi tar bilde 1 fra UK ser vi at flatskjermtv brukte bare 4 år på en fullstendig markedsovertakelse
Kurva knekker opp medio 2005 og medio 2009 er alt over...

Bilde 2 viser digitalkamraenes overtakelse i USA ( og også bakgrunnen for d berømte "Kodak moment" )
Grafen knekker opp i 1998. I 2006, 8 år senere er d hele over ...

Bilde 3 er fra Kina og viser salgskurver fra da smartphones tok over mobilmarkedet.
Kanskje et dårlig bilde jeg fant men iallefall kurven knekker opp i 2007 og 9 år senere, i 2016 er d over..

Så bare på de 3 eksemplene jeg har vist spenner tiden for overtakelsen fra 4 til 9 år. Kan dette ha
noe med typen produkter å gjøre ?, var produktene uferdige fra starten av ? Eller skyldes tidsdifferansene
noe ganske annet ?

Ja de gjør d. Hvis vi sammenligner de 3 har vi UK med ca 50 mill. innbyggere. USA med ca 300 mill. og
Kina med 1 milliard + innbyggere.
Markedsovertakelsen går fortere dess mindre og mere homogent et samfunn er, Hvor tror dere Norge
havner på den skalaen ?

Ok, hvis man nå finner frem salgstall for elbil i Norge og sammenligner med de grafene jeg har lagt ut
tror jeg mange vil ane at dette vil gå fort.
Elbil er ikke et mer uferdig produkt enn digitalkamraet var,enn flatskjermtv'n eller smartphone var da salget
tok av.
Så til dere som snakker om vanskeligheter med øke produksjonen raskt nok og alle andre hindre som
mangel på ladeplasser osv, osv.
Historien viser at når teknologien finns og markedet er klart, kommer varene og d er markedet som
bestemmer farten !!!          Jeg har tidligere spådd at elbilen tar over d Norske personbilmarkedet innen
5 år er gått.
D kan vise seg å være et for konservativt anslag, markedsanalyse og kalkulator antyder at
dette kan gå raskere, faktisk mye raskere


AppleKnocker

#2
Interessant tema som neppe blir uttømt med det første.

Felles for eksemplene du nevner er at det har skjedd noe når de nye produktene har blitt billigere og bedre enn de opprinnelige produktene. Der er nok ikke elbilen med det første. I hvert fall ikke hvis man spør folk flest.

Ting som også spiller inn er skalaen og kostnaden for produkttypen:
Det finnes ca 1 milliard biler i verden.
Det produseres ca 60-70 mill biler pr år
Levetiden på en bil kan være opp mot 20 år.

Hvis alle biler som produseres fra 2017 er elbiler, vil man teoretisk kunne erstatte alle dagens biler innen 2032.
Behovet for biler vil øke, det vil ikke være mulig å produsere 60 millioner elbiler før om svært mange år, i tillegg vil mange fossilbiler leve videre i flere tiår.

Vi får nok ikke se en verden uten fossilbiler i vår levetid.

Punktet når salget er overtatt av elbiler kommer forhåpentligvis før. Men det krever kanskje mer enn 100 gigafactories tilsvarende det som Elon Musk skal benytte for å bygge 500 000 Model 3.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Amoss

Her kan det kanskje være lurt å spesifisere "i hvilket marked" du har i tankene i spørsmålet i trådtittelen?  Om du spør om når elbilen vil ta over fullstendig i Norge kan svaret lett være noe annet enn om spørsmålet gjelder for EU/EØS, USA, Kina eller verden.
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 06. desember 2016, klokken 11:05
Så bare på de 3 eksemplene jeg har vist spenner tiden for overtakelsen fra 4 til 9 år. Kan dette ha
noe med typen produkter å gjøre ?, var produktene uferdige fra starten av ? Eller skyldes tidsdifferansene
noe ganske annet ?

I alle disse tilfellene så var nok årsakene litt sammensatte.
I starten hadde de alle til felles - og også felles med elbiler:
1. Lite utvalg av forskjellige modeller.
2. De første modellene var ikke nødvendigvis helt overlegne produktene som skulle erstattes.
3. Høy pris. Alle startet så vidt jeg vet priset høyere enn produktet de etterhvert erstattet.
4. Lave produksjonsvolumer. Det tar både tid og penger å sette opp høy-volum produksjon. Mange investorer vil nok være avventende til de føler seg sikker på at produktet kan slå igjennom og forsvare investeringene
5. Ukjent i markedet. Det tar tid før hele markedet er klar over at det finnes ett nytt og bedre alternativ til hva man har kjøpt tidligere.
6. Usikkerhet i markedet. Det tar enda mer tid før markedet lar seg overbevise om at produktet faktisk er bedre enn det produktet den erstatter. Nytt og ukjent = skummelt.

Model S 85D

doldis1

#5
 
SitatHvis alle biler som produseres fra 2017 er elbiler, vil man teoretisk kunne erstatte alle dagens biler innen 2032.
Behovet for biler vil øke, det vil ikke være mulig å produsere 60 millioner elbiler før om svært mange år, i tillegg vil mange fossilbiler leve videre i flere tiår.

For å presisere, jeg uttaler meg IKKE om når veiene vil være tomme for bensin/dieselbiler, kun om nybilsalg.
Framtiden til allerede eksisterende bensin/diesel biler antar jeg i stor grad vil være et politisk/økonomisk
spørsmål.

SitatHer kan det kanskje være lurt å spesifisere "i hvilket marked" du har i tankene i spørsmålet i trådtittelen?  Om du spør om når elbilen vil ta over fullstendig i Norge kan svaret lett være noe annet enn om spørsmålet gjelder for EU/EØS, USA, Kina eller verden.

Hvilket marked er helt opp til den som har en mening om d . D første innlegget mitt er KUN on Norge.
Min spådom om elbilovertakelse innen 5 år er i hovedsak basert på kontrollerbare fakta/ salgsstatistikk,
men spåing om framtiden er alldeles ingen exakt vitenskap så noe synsing/ magefølelse
vil d være i dette.
Å spå den globale utviklingen er mye, mye vanskeligere ( jeg har dog dristet meg til å sette noen tall på d
også da )

Litt morsomt å se store foretak spå om elbil i framtiden der de f. eks. kan bruke modeller fra den tiden
Henry Ford's doninger tok over for hest og vogn!  :)
Eller de kan bruke en linjal og tegne en slakk, slakk kurve som angivelig skal bruke et halvt sekel for å
nå 95 % !
Det merkelige er at stort sett uten unntak vil d være profitabelt for deres eget foretak om egne spådommer
slår til........merkelig :o

Amoss

I dag er utbredelsen av elbiler i Norge fortsatt en del begrenset av modellutvalget. Stort sett har man så langt enten kortrekkevidde elbiler som derved har ett begrenset marked, eller relativt dyre Tesla som gir en annen begrensing. Takket være gode incentiver har vi likevel fått en svært godt gjennomslag på tross av disse begrensningene. For ett ytterligere gjennomslag i markedet må det komme flere modeller med bedre rekkevidde til en mer "normal" pris. Helst også med hengerfeste.

Til neste år kommer jo Bolt, som burde kunne blitt en bestselger i det norske markedet, men alle sol-tegn så langt tyder på at vi ikke vil få mer enn kanskje 2.000 biler hit til landet, så den vil neppe påvirke statistikken nevneverdig i 2017.

I 2018-19 bør det komme en rekke nye modeller på markedet med god rekkevidde, bl.a. Model 3, en oppgradert Ioniq?, neste generasjon Leaf? ... og forhåpentligvis en rekke andre fra bla. VAG og kanskje til og med Toyota? Tipper elbilene utgjøre >= 25% av nybilsalget i Norge i 2018. Bryter 50% av markedet i 2020, men det blir nok siste år med MVA fritak, så det kan fort gå litt ned i 2021. Men innen 2025 antar jeg at elbilene har "overtatt" det norske markedet mer eller mindre fullstendig.

For "Vesten" - EU/EØS/Nord Amerika - og kanskje enkelte andre markeder som f.eks. Japan vil nok ligge ett par år etter Norge. I dag ligger de langt etter, men det forspranget tror jeg de fort tar igjen når modellutvalget blir større, prisene lavere og lade-nettverkene blir bygget ut. Så sånn ca. 2027/28.

Markedet i Kina kjenner jeg alt for lite til, men de har ett potensiale til å ta igjen og gå forbi Norge innen få år, men tør ikke en gang å gjette på hvordan dette utvikler seg.

"Verden" samlet tror jeg vil ligge ett par år etter "Vesten". Så sånn ca. 2029/30.

Selvfølgelig vil det ta enda noen år før siste fossilbil er solgt (i de respektive markedene), og ytterligere 20 år før fossilbilene er mer eller mindre utradert på veiene.

Og like selvfølgelig så kan endringer i incentiver og tilgang på produksjonskapasitet - ikke minst på batterier - påvirke alle spådommer den ene eller andre veien.
Model S 85D

Troald

#7
Hvis vi begrenser dette til ny bil i Norge så vil det gå fort. Ser i bilnorge.no i dag at de tror elbiler vil stå for 20% av nybilsalget neste år. Tror flere og flere vil innse at elbil er fremtiden. I stedet for ny fossilbil vil de vente til det kommer el.stasjonsvogner/SUV antagelig rundt 2019/20. Kjøpe ny fossilbil nå vil antagelig være økonomisk sett ganske dumt, umulig å omsette om 5-6 år.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

automat

Når begynner det å bli ukurant å få tak i bensin/diesel? Fordi bensinstasjonene finner det mer lønnsomt å ha hurtigladere isteden for bensinpumper.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amoss

Sitat fra: automat på tirsdag 06. desember 2016, klokken 14:32
Når begynner det å bli ukurant å få tak i bensin/diesel?

Bare for å gjette - når elbilene har "overtatt" + 12 år. :)  Det skulle gitt hva jeg tippet over bety ca 2037 i Norge.

Sitat fra: automat på tirsdag 06. desember 2016, klokken 14:32
Fordi bensinstasjonene finner det mer lønnsomt å ha hurtigladere isteden for bensinpumper.

Akkurat det tror jeg de vil finne ut svært raskt, da ladekunder blir lengre enn bensin/diesel kundene. Ref. Bjørs siste video vedr. ChaDemo adaptere. Men de vil nok se seg tjent med å ha begge deler en del år, selv om fossilkundene ikke er like gode kunder, så er det fortsatt kunder, og pengene de legger igjen er sikkert fortsatt gode å få med seg...

https://www.youtube.com/watch?v=3AJrVjayzmk
@~4:20
Model S 85D

doldis1

 
SitatNår begynner det å bli ukurant å få tak i bensin/diesel? Fordi bensinstasjonene finner det mer lønnsomt å ha hurtigladere isteden for bensinpumper.

Akkurat ! Ellers kan man spørre seg når søppelfyllingene går fulle av gressklippere og snøfresere fordi
folk syns d er altfor dyrt og omstendig å skaffe bensin ?  Eller når Russiske oppkjøpere raider d Norske
markedet på jakt etter Tyske premiumdiesler på billigsalg ?
Den nærmeste framtiden kan bli ganske morsom den .....
Kan jo også spørre om når d er tid for å selge Dieselbilen ? Med fare for å bryte Norske rettskrivningsregler
kan d besvares med ett ord -ifjor                                :)

Egil Fonn

Velger å beholde dieselbilen en stund til. Kjekk bil som kan dra tung last, fyller 1000km rekkevidde på 3 min, fyllestasjoner over alt, slipper styr med skjøteledninger og leting etter stikk kontakter, slipper mye unødvendig venting på lading og ladekø. En dieselbil = frihet til raskt å kunne forflytte seg der en måtte ønske uten for mye planlegging.
For de som driver næringsvirksomhet nytter det ikke med bortkastet kostbar tid på lading og ladekø.
Men til de daglige småturene er elbil suverent så lenge den lader mens den venter på deg.

Kanskje litt optimistisk men håper Amoss har rett som anslår at over 50% av nybil salget i 2020 er elbiler.
Batteri teknologi og lade struktur avgjør når elbilene overtar. Et fornuftig priset 200kwh batteri som veier 200kg og kan full lades på 15min. Da er det over og ut med fosilbilene.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

doldis1

#12
 
SitatEt fornuftig priset 200kwh batteri som veier 200kg og kan full lades på 15min.

Wow, når vi kommer dit har nok den gamle dieselen forlengst kjørt inn i solnedgangen  ;D

Panduck

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 06. desember 2016, klokken 10:13
Det er mulig dette temaet allerede er uttømt men jeg skal allikevel førsøke å
sannsynliggjøre de spådommene jeg har gjort om dette emnet.
Starter med å legge ut 3 bilder av hhv. flatskjermtv tar over tv markedet i UK. Digitalkamraene tar over
markedet i USA og sist smarttelefonene tar over d Kinesiske markedet.
Så skal jeg fortsette under bildene

Om 5 år tror jeg det vil være veldig, veldig vanskelig å selge bensin / diselbil i norge ny. Om noen trenger en bensinbil p.g.a at elbilen de er sugen etter er for dyr / ikke helt ferdig enda, så har de et hav av billige, brukte bensinbiler å velge i. Knekket kan komme veldig fort, og det snakkes om at det "ikke er kapastitet til å produsere nok batterier!", det tror jeg blir totalt likegyldig. Har man forstått at bensinbil er et idiotisk kjøp, så venter man, eller om man må, kjøper seg en billig bensinbil brukt.

Jeg tror bilprodusentene skjelver mer enn de liker å gi utrykk for, og helst vil snakke oss vekk fra det som skjer, så de har så lang tid som mulig igjen for bensinbilene sine...


Sele

Vi får se fossilbilens død er sterkt overdrevet. Min spådom som jeg ikke trenger og dokumentere..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA