Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

80kw hurtiglading bekreftet

Startet av kammiz, tirsdag 06. desember 2016, klokken 06:35

« forrige - neste »

kammiz

Gjorde det nå, så får vi se hva han svarer. :-)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Counterpointer

Sitat fra: kammiz på onsdag 12. april 2017, klokken 09:24
Gjorde det nå, så får vi se hva han svarer. :-)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk



kammiz

Da får vi se om vi får svar neste uke :-)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Counterpointer

Sitat fra: kammiz på lørdag 15. april 2017, klokken 16:40
Da får vi se om vi får svar neste uke :-)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Bra! Pettersen virker som en handlingens mann

kammiz

Enig!

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Trond.m

Er det slik at det er en sammenheng mellom hvor mye effekt bilen er oppgitt til å kunne levere kontinuerlig (55 kW i henhold til kjøretøyregisteret) og maksimal ladehastighet. Vil ikke 55 kW inn på batteriet gi like mye varme som 55 kW ut ?  Og det er vel fare for høy temperatur som begrenser ladehastigheten, så da er kanskje 55 kW også maks ladehastighet ?

kammiz

Effekt i vognkort er en slags kontinuerlig måling av motoren, ikke peak måling. Har ingenting med ladehastighet å gjøre.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Trond.m

Sitat fra: kammiz på lørdag 15. april 2017, klokken 17:52
Effekt i vognkort er en slags kontinuerlig måling av motoren, ikke peak måling. Har ingenting med ladehastighet å gjøre.
Nei ikke direkte med ladehastighet, men effekten som oppgis må da ha sammenheng med batteriet ?

Tesla ble jo tatt på at de bare målte motoreffekten uten å ta hensyn til  om det var mulig at batteriet kunne lever den effekten. Ref. utdrag av artikkel i TU

"Oppga total maksimal motorytelse

I utgangspunktet har Tesla ganske enkelt lagt sammen effekten til motorene foran og bak. Problemet er bare at det ikke gir et riktig bilde av faktisk ytelse, og eierne har derfor gitt uttrykk for at de ikke har fått ytelsen de har betalt for.

Batteriet i bilen leverer ikke den maksimale effekten som motorene kan yte. Faktorer som celletemperatur vil også spille inn"



Olemann

Vanlig måte å svindle på dette.
Sjekk bl.a. endel billige Surround forsterkerere i markedet, oppgis til f.eks. 7*150 Watt, men er ikke i nærheten av å ha trafoer som klarer den strømstyrken som må til for å levere langt over 1 kW ut (korrigeres for varme/virkninsgrad.)
Motorer og forsterkere kan nok klare å trekke det, men batteri/trafo klarer ikke levere.


Sitat fra: TM på lørdag 15. april 2017, klokken 19:06
Sitat fra: kammiz på lørdag 15. april 2017, klokken 17:52
Effekt i vognkort er en slags kontinuerlig måling av motoren, ikke peak måling. Har ingenting med ladehastighet å gjøre.
Nei ikke direkte med ladehastighet, men effekten som oppgis må da ha sammenheng med batteriet ?

Tesla ble jo tatt på at de bare målte motoreffekten uten å ta hensyn til  om det var mulig at batteriet kunne lever den effekten. Ref. utdrag av artikkel i TU

"Oppga total maksimal motorytelse

I utgangspunktet har Tesla ganske enkelt lagt sammen effekten til motorene foran og bak. Problemet er bare at det ikke gir et riktig bilde av faktisk ytelse, og eierne har derfor gitt uttrykk for at de ikke har fått ytelsen de har betalt for.

Batteriet i bilen leverer ikke den maksimale effekten som motorene kan yte. Faktorer som celletemperatur vil også spille inn"

kammiz

Ja men det har ikke noe med hvor raskt de kan lade å gjøre. :-)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

moby666

Ingenting med ladehastighet å gjøre. Bare se på IONIQ som ladet på 70kw i -10

Trond.m

#41
Sitat fra: moby666 på lørdag 15. april 2017, klokken 22:55
Ingenting med ladehastighet å gjøre. Bare se på IONIQ som ladet på 70kw i -10
70 kW inn på et batteri som er dypfryst hørses ikke sannsynlig ut, men det er jo en annen sak (Og utetemperaturen er jo egentlig ikke relevant...det er jo batteritemperatur som betyr noe). Men håper jo at vi vil se tilsvarende ladefart på Ampera-e med kaldt batteri. Siden varme er problemet med hurtiglading, er det jo egentlig at paradoks at det er da vi opplever lav ladefart. Men det har vel med at motstanden blir så stor at man får lokal oppvarming.

OT..Ser at Ionic i følge autosys har 25,3 KW motoreffekt !
Dette virker som produsenter bare finner på et tall. Det henger jo ikke på greip av e-Golf har oppgitt 100 kW (100 % av maks effekt), mens Ionic oppgir 25 kW.

moby666

Mulig det har med forskjellige typer elektriske motorer som blir benyttet? Har ikke oversikt over hvilke modeller som bruker hva, men vet at det brukes ihvertfall 3 forskjellige typer motorer.

Oddaa

Sitat fra: moby666 på søndag 16. april 2017, klokken 07:24
Mulig det har med forskjellige typer elektriske motorer som blir benyttet? Har ikke oversikt over hvilke modeller som bruker hva, men vet at det brukes ihvertfall 3 forskjellige typer motorer.
Effekt i seg selv skal ikke være avhengig av motortype. Men det fins ulike måter å måle og oppgi effekt på, f eks maksimaleffekt, kontinuerlig effekt og ulike varianter av intermitterende effekt. Vil tro at dette er sakens kjerne, og selvsagt noe det burde vært ryddet opp i.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

kammiz

Det er merkelig at det ikke skal gå an å ha en standard ja. Kontinuerlig effekt feks synes jeg kunne vært en rettferdig og lettvint måte å sammenligne på.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA