Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

80kw hurtiglading bekreftet

Startet av kammiz, tirsdag 06. desember 2016, klokken 06:35

« forrige - neste »

kammiz

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

zbk

Tallene for fylt kjørelengde på 30min i manualen gir fortsatt lite mening sammen med de andre tallene. På 30min burde man jo kunne klare å fylle ~36kWt på en 80kW-lader, noe som er 60% av 60kWt. Med EPA-range på 382km skulle det gi 229km kjørelengde, i alle fall mye mer enn 145km.

Uansett håper jeg ladehastigheten stemmer, så er man klar når 100kW-ladere starter å dukke opp. Foreløpig er det uansett 50kW som er begrensingen her til lands. Man kan jo håpe Opel sponser utbygging av noen >80kW-ladere hos forhandlernettverket sitt  :)

"When using a DC charging station with at least 80 kW of available power, it will take approximately 30 minutes to recharge from a depleted battery to an estimated 145 km (90 mi) of driving range. This time estimate is applicable to nominal temperature ranges. In extreme hot or cold conditions, this time may be lengthened. A full charge will take additional time."
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

kammiz

Virker som at de holder igjen på lovnadene om hvor raskt 80kw kan lade batteriet. Men det er jo bedre å underpromise and overdeliver.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Hansi

Her er det meste på plass i en relativt rimelig bil med stort batteri, dette blir bra :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

kammiz

Ladespørsmålet
I USA har Chevrolet selv sagt at Bolt, bilen Ampera-e er 99,9 prosent identisk med, støtter 80 kW-ladere. Det som har fått mange til å stusse (visstnok også internt i GM), er at laderen om bord i Ampera-e kun klarer 50 kW.
Svaret på «gåten» er enkel: Verken Bolt eller Ampera-e kan lade raskere enn 50 kW. Når GM selv har skrevet at Bolt støtter 80 kW-ladere, er det fordi mange hurtigladere her i USA har en makskapasitet på nettopp 80 kW – men kobler man til en Bolt, klarer den fortsatt bare ta imot 50.
Poenget skulle visstnok være å fortelle at Bolt kan kobles til amerikanske hurtigladere.
Ergo: Ampera-e kan hurtiglades, med maksimalt 50 kilowatt.
http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=47145

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Hansi

Hmm.. Jeg håper fremdeles det vil være mulighet for raskere lading enn 50kW, vi får se hva som sies fremover
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

TFSE

Ja, det är lite trist med "bara"  50kW. Kommer inte att ha behovet själv så ofta men borde vara mer förberett för framtiden, speciellt mtp att bilen inte kommer för folk flest förrän i 2018.

Amoss

Sitat fra: kammiz på lørdag 10. desember 2016, klokken 10:07
http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=47145

En annen ting jeg fant interessant her var
Sitat
... når typegodkjenningen er klar i løpet av januar ...

Antar nå at det er denne de venter på før de går ut med priser og flere detaljer om bilen. I så fall kommer den nok en gang i løpet av januar eller begynnelsen av februar.
Model S 85D

zbk

Ser ut som jeg hadde rett når jeg påpekte misforholdet mellom effekt og forventet kjørelengde etter 30min, noe som jo var litt synd. Uansett ikke en showstopper om man får full ladeeffekt tilstrekkelig lenge.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Gurba

Uansett så vil vel den daglige ladingen foregå hjemme. Når man er på langtur så har vel de fleste tid til å ta en halvtimes pause en gang i blant.

Nickelilltroll

Förstår inte dom som stressar och hänger sig upp i att 50Kwh inte skulle vara nog? Efter 3-4 timmar i bilsätet är det väldigt ok att stanna för lading och en matbit en timmes tid.

För vardagsbruk så är batteriet alltid fullt när man ska resa på morgonen vid snigellading.

Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

AmocoCadiz

Sitat fra: Nickelilltroll på lørdag 10. desember 2016, klokken 17:46
Förstår inte dom som stressar och hänger sig upp i att 50Kwh inte skulle vara nog? Efter 3-4 timmar i bilsätet är det väldigt ok att stanna för lading och en matbit en timmes tid.

För vardagsbruk så är batteriet alltid fullt när man ska resa på morgonen vid snigellading.
For de aller fleste vil dette fungere greit ved lange kjøreturer, og være lurt å legge inn en kjørepause, noe som skulle dekke mange kjøreturscenarier Oslo-Bergen Trondheim-Oslo osv.
For noen få som kjører ofte ekstremt mye lenger uten selv å mene de trenger pauser,
bør da ikke velge AmperaE til dette kjørebehovet, det finnes andre amerikanske biler som da vil fungere bedre.

Men for del aller fleste blir det mest hjemmelading om natten noen 1-2 ganger i uken takket være stort batteri.
De få gangene hurtiglading trengs blir reel tidbesparelse på 80 vs 50kW blir relativt beskjeden.

Ipadjove

De som ikke forstår vet kanskje ikke om at en del har mange ferger fra A til B ;) Vente på fergene + selve fergeturene er da ofte nok til pause/toalettbesøk/mat.
Gler meg til Ampera-e :)

AmocoCadiz

Sitat fra: Ipadjove på lørdag 10. desember 2016, klokken 18:19
De som ikke forstår vet kanskje ikke om at en del har mange ferger fra A til B ;) Vente på fergene + selve fergeturene er da ofte nok til pause/toalettbesøk/mat.
Gler meg til Ampera-e :)
Da bør det kanskje strategisk legges flere hurtigladere ved fergeleiene.
(eller helst bli tillatt lade på fergene, særlig alle de elektriske fergene som kommer)

Men faktisk ladehastighetsforskjell på 50 vs 80kW er vel ikke så voldsom at det er en dealbraker i dagens elbilutvalg for de fleste?

kammiz

Jeg kjøper den uansett, pga batteri størrelsen :-)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA