Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Range extender - C-Zero

Startet av Marius Link, tirsdag 06. desember 2016, klokken 05:20

« forrige - neste »

65lars

"Takk for det, jeg var kanskje litt krass og satte ting på spissen men jeg er ganske irritert på disse "grønne"."


Neida - jeg har faktisk vært veldig "Grønn" selv, de siste 20 åra, men har aldri blitt solgt på det jeg kaller "det Grønne Hysteriet" - hvor også milliarder på milliarder kroner ender.
I Personlige Lommer.

Men lider jo av en vanvittig skyldfølelse her - siden i 60 og 70 åra, 80 åra også, skiftet jeg jo olje på 6-7 gamle Tunge motorsykler, inkludert en 1939 BMW 750,  og gamle biler, både i Norge og i USA.  Og hellet oljen ned i sluket, ved veikanten, der.  Enkelt, og billig!
:-)

Du referer jo til meg også, jeg er en "enslig minstepensjonist" - og el-bilen er min redning!

Jeg kan kjøre, trenger ikke lenger å sykle i ti minusgrader til jobb og butikk!
:-)

Trilling, bestilt KIA

Durango

For noen ekstra km på motorvei er det mye å spare på å senke hastigheten fra 90 til 70 km/t, siden drag øker med kvadratet av hastigheten ved jevn fartsvind. Dessuten senkes trykkforskjellen foran og bak på bilen. Bilen 'suges' bakover.

Bak en lastebil ligger du i dens turbulente lavtrykksone og tjener på trykkforskjellen. Jo nærmere dess bedre. I 72 km/t blir det 20 m/s så nærmere enn 60m er ikke lovlig, og det blir lite å tjene.

Du kan også prøve med en lavere spoiler mellom forhjulene, samtidig som du øker dekktrykket 10%. Eller redusere den lavtrykks turbulensgaten bak bilen med golfball-triks, som å feste eggebrett på bakvinduene (sprøyes sorte) evt ha på taket over disse (hvite som snø).

Alternativt montere stasjonsvogn-spoiler som blåser bakruten og turbulensgaten smalere. Noen lastebiler har slike foran for å blåse sidegaten smalere. Bør også ha slike på sidehjørnene bak.
2009 Reva (1.-2. Batteripakker a 2 år flate plater, nå 3. med rørplater)
2016 Czero

engolf

Vad med att kunna ladda batteriet under färd, ilstället för att lägga till extrabatterier?
Om jag inte tar fel har BMW en sådan lösning, en generator ombord startar när batterispänningen sjunker till under 10%, laddar batteriet och ger ström till framdrift.
Om man kan lura systemet så att batteriet tar emot laddning med tändingen påslågen kan man i teorin komma långt med ett litet strömaggregat ombord.
Om det går att göra på ett smidigt sätt utan att batterierna tar skada tycker jag det kan vara en bra lösning.

pwb

Sitat fra: engolf på torsdag 12. juli 2018, klokken 22:43
Vad med att kunna ladda batteriet under färd, ilstället för att lägga till extrabatterier?
Om jag inte tar fel har BMW en sådan lösning, en generator ombord startar när batterispänningen sjunker till under 10%, laddar batteriet och ger ström till framdrift.
Om man kan lura systemet så att batteriet tar emot laddning med tändingen påslågen kan man i teorin komma långt med ett litet strömaggregat ombord.
Om det går att göra på ett smidigt sätt utan att batterierna tar skada tycker jag det kan vara en bra lösning.

Jepp BMW har en slik løsning men da er det ikke en elbil lenger. MEN det er faktisk solgt noen Renault Kangoo på tidlig 2000 tallet med en slik innebygd generatorløsning som faktisk er registrert som elbil, om det var slurv fra biltilsynet vet jeg ikke, men de er registrert som elbil. Fisker Karma er jo faktisk også en slik type bil at den har ren elmotor fremdrift med ett lite batteri og en stor generator, men den lot seg ikke registrere som elbil.

engolf

#34
Nu syftade jag först och främst på eftermontering i redan registrerade elbilar.
Att få bilen godkänd med antingen ett extrabatteri, eller strömaggregat är nog knappst möjligt utan en massa intyg (som är ofta helt omöjliga att få från biltillverkaren).
Många elbilar har idag en bensin/dieselvärmare för att förlänga räckvidden. Ett strömaggregat gör tekniskt sett det samma. förbränner fossilt bränsle för att öka räckvidden.

elekTrond

@engolf: Kan ikke du grave litt i det svenske amatörfordon miljøet om hva som er lov av:

       
  • bytte av batterikjemi i orginal/fabrikkbygd elbil
  • ombygning av fossilbil til elbil
  • ombygning av fossilbil til hybrid
Dere i pseudo-ameriken (Svea) får jo lov til "alt", bare bilen er eldre enn 1975.  :angel: :police:

<3 vedbil.se FTW!  :laugh: :+1:
'13 Mjau

engolf

Haha, vedbil!
Det är mycket som är lov i Sverige, amatörbyggda fordon kan i princip byggas helt från grunden, så länge vissa krav till är uppfyllda. Ofta är det fråga om chassi, bromsar, motoruppgraderingar mm.
När det gäller ombyggning av elbilar är jag lite osäker, är inte så stor marknad för elbilar i Sverige, men det kommer sakta men säkert. Jag vet att det är möjligt i England så länge man monterar godkända elkomponenter och visar upp fordonet för inspektion.

Men tillbaka till range extender: det bör ju finnas elkunniga folk här som kan svara på om det är tekniskt möjligt att ladda en trilling under färd, och eventuellt hur det kan göras? Lithiumbatterier (precis som i smarttelefoner och PCer) kan ju laddas samtidigt som de förbrukar ström, det bör en elbil också kunna. Jag förstår att tillverkaren har lagt en säkerhetsspärr för att folk inte ska kunna köra iväg med en strömsatt ledning sittande fast i bilen. Och ja, jag inser att ett litet strömaggregat inte kan generera nog ström till både framdrift och laddning, och batteriet kommer till slut vara tomt, men betydligt saktare. Idén med ett strömaggregat tycker jag är både billigare och enklare att integrera i en trilling än ett dyrt och tungt extrabatteri.
*Kan det göras utan att BMS får fnatt och eketroniken tar skada?
*Invertern är ju vattenkyld, så det bör nog inte vara ett problem, men kanske det kan leda till extravärme i själva batteriet?


elekTrond

[offtopic]
Jeg ser min forumvenn Ajden har hatt ti-årsjubileum på byggetråden sin:

Bilder: Jada, den har (svenske) skilter!

[/offtopic]


Ontopic: *host* *host*

       
  • Sjekk "pusher trailer" på myimiev.com
    Enklere får du neppe gjort det
  • "Tow charging a LEAF" på dotuben
    Jaok, slepetau er nok det enkleste
  • Et stort nok (Honda) aggregat er dyrt
  • Et stort Biltema aggregat er både dyrt og bruker mye bensin for lite strøm
    (ikke) prøv å regne på det ...
  • Hurtiglading á kr. 2,50,-/min er (nok) fortsatt det billigste og mest kurante,
    inkl. AC-kjøling av batteriet under ladingen
  • Skal du lade under kjøring må du påtrykke en høyere spenning (og strøm?) enn det motoren trekker ...
  • Søk litt i dette forumet og på myimiev.com/forum. Mye av det du spør om har blitt spurt om og diskutert opptil flere ganger de siste sju årene.  :) :+1:
  • Fortsett å tenke utafor boksen!  8)
'13 Mjau

elekTrond

(Premium (Betalingsmur for meg i alle fall))  :police:
SitatProv: Renault Zoe med extrakraft i släptåg  Premium Renault Zoe är eldriven. Men den här fransmannen har kopplat på en släpvagn med en bensinmotor som klarar utsläppskraven från år 2000. Vi har provkört och provtankat.
Av Michael von Maydel, Publicerad 2018-02-13 09:28


Kilde: mestmotor.se/automotorsport/artiklar/provkorningar/20180213/renault-zoe-med-extrakraft-i-slaptag/

Jeg snublet over denne da jeg leste en artikkel om '19 Zoe med CCS:
mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20180712/nya-uppgifter-om-nasta-renault-zoe-premiar-2019/
'13 Mjau

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID


TB

Delta Motorsport has developed a micro-turbine engine that can act as an ultra-efficient range extender for electric vehicles, and it'll make production in a yet to be revealed model before the close of the decade.

Called the mirco turbine range extender (MiTRE), the prototype system comes in two power outputs, 23bhp and 47bhp, and is about 40% smaller and, at 50kg, about 50% lighter than an equivalent piston engine. The more powerful unit also has a thermal efficiency of about 30%, which matches the best piston engines, and both versions have very low emission outputs.

https://www.autocar.co.uk/car-news/green-cars/deltas-micro-turbine-range-extender-will-make-production-2019-model
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

#42
En fordel med turbindreven generator framfor stempel dreven er at førstnente ikke medfører avgifter med gjeldende regelverk:

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2006-11-28-1342/KAPITTEL_3-1#KAPITTEL_3-1

§ 6.Det gis fritak, refusjon eller ytes tilskudd for avgift på:
1.   motorvogner som registreres på kjennemerker med gule tegn på blå reflekterende bunn,
2.   motorvogner registrert på Den nordiske investeringsbanken og som er nødvendig for bankens offisielle virksomhet,
3.   motorvogner som registreres på NATO eller NATOs hovedkvarter, styrker eller personell i den utstrekning dette følger av internasjonale avtaler Norge er forpliktet av. Fritaket omfatter på tilsvarende vilkår også styrker fra landene som deltar i Partnerskap for Fred,
4.   lett pansrete motorvogner til offentlig bruk,
5.   motorvogner til bruk utelukkende som banekjøretøy og i rally, samt motorsykler til bruk utelukkende i trial- og endurukonkurransekjøring,
6.   ambulanser,
7.   begravelseskjøretøy,
8.   beltemotorsykler som ved første gangs registrering her i landet blir registrert på humanitær institusjon som skal nytte kjøretøyet i ambulansetjeneste,
9.   motorvogner som bare bruker elektrisitet til fremdrift, herunder motorvogner hvor elektrisiteten er produsert i brenselsceller.
Fritaket omfatter ikke tilfeller hvor batteri under kjøring tilføres strøm ved bruk av en ekstern stempeldrevet forbrenningsmotor,


Ellers er jo en slik turbindreven generator genial også i eget hjem. Produserer både strøm og varme til boligen og kan dermed sammen med solseller gjøre en uavhengig av å være tilkoblet strømnettet.

Rykter gikk om en slik enhet i størrelse med en vaskemaskin var under utvikling i Norge (Tønsberg?).

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

engolf

Hm, en sån turbin till ca 10000 kr vore ett bra alternativ till eftermontering.
Stempelmotor ja, så det borde vara fritt fram med ett wankel-aggregat:)

elektrolux

Wankel motoren regnes vel som en motor med roterende stempel, så spørs om det blir avgiftsfritt.

Tipper det blir vanskelig nok å påberope seg avgiftsfritak om en ikke skal så tvil om det er snakk om stempel eller ikke.

En slik turbingenerator bør være ideell til å erstatte stempelgeneratoren i en BMW i3 REX
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA